Sylvia Berry – fortepianiste
De in Philadelphia geboren Sylvia Berry heeft in binnen- en buitenland veelvuldig als soliste en als kamermusicus opgetreden. Geroemd door Early Music America als iemand die “de retoriek volledig meester is, zowel met haar stuwende kracht in passagewerk als ook in de cantabile adagio’s.”
Zij is bekend niet alleen door haar spannende uitvoeringen als ook om haar innemende commentaren op de muziek en de instrumenten die zij bespeelt. Haar opname van de Londense Sonates van Haydn – opgenomen voor Acis op een Broadwood uit 1806 – werd bejubeld. Citaat uit een enthousiaste recensie in Fanfare : “Sylvia Berry speelt deze werken met vuur en vlam, verve en vitaliteit, en dat is eigenlijk nog een understatement.”
Ze is een van de toonaangevendste exponenten in de Verenigde Staten voor de fortepiano, ze bespeelt enthousiast en bevlogen haar instrumenten en is volledig toegewijd aan de 18de- en 19de-eeuwse uitvoeringspraktijken. Naast haar activiteiten als artieste, is Sylvia Berry een gewaardeerd wetenschapper die talrijke artikelen en toelichtingen gepubliceerd heeft, en bovendien regelmatig her en der lezingen geeft. Zij studeerde bij het New England Conservatory, Oberlin Conservatory, en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Haar ensemble The Berry Collective verbindt musici uit vooraanstaande historische instrumentale ensembles en presenteert repertoire van Johann Schobert tot Franz Schubert. Zij traden op in de Museum Concerts Series, de Portland (Maine) Early Music Festival, en Moadnock Music.
Philadelphia native Sylvia Berry has performed extensively at home and abroad as a soloist and chamber musician. Hailed by Early Music America as “a complete master of rhetoric, whether in driving passagework or [in] cantabile adagios,” she is known not only for her exciting performances, but for her engaging commentary about the music and the instruments she plays. Her disc of Haydn’s London Sonatas – recorded for Acis on an 1806 Broadwood – garnered critical acclaim. A review in Fanfare enthused, “To say that Berry plays these works with vim, vigor, verve, and vitality, is actually a bit of an understatement.”
One of North America’s leading exponents of the fortepiano, she dedicates herself to the instruments and performance practices of the 18th and early 19th centuries. In addition to her performing activities, Ms. Berry is a respected scholar who has written numerous articles and liner notes, and lectured widely. She studied at the New England Conservatory, Oberlin Conservatory, and the Royal Conservatory in The Hague. Her ensemble The Berry Collective features musicians from leading period instrument groups, and presents repertoire from ranging from Johann Schobert to Franz Schubert. They have appeared on the Museum Concerts Series, Portland (ME) Early Music Festival, and Monadnock Music.