Een rondreis door de Franse muziek van de 20ste eeuw, Ruud van Odenhoven – piano en Jonathan Reeder – fagot
15 maart 2015 | 16.45 uur
| Museum Geelvinck Hinlopen Huis,

Een muzikaal verhaal over Franse componisten die elkaar op velerlei wijze hebben beïnvloed, uitgevoerd op fagot en piano.
De Franse muziek heeft sinds de eeuwwisseling van de 19e naar de 20e eeuw, niet in de laatste plaats onder invloed van Debussy, een fascinerende transformatie doorgemaakt. Opvallend daarbij is het intensieve onderlinge contact dat veel componisten hadden. Ze kregen les van elkaar, componeerden gezamenlijk aan één opdracht en voerden samen elkaars werken uit.
Tijdens deze muzikale rondreis worden een aantal componisten en hun onderlinge verband voor het voetlicht gebracht.
Ruud van Odenhoven (piano)
studeerde aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Hans Dercksen. Reeds tijdens zijn studie groeide zijn belangstelling voor begeleiden. Met name in de jaren ’80 en ’90 begeleidde hij vele liederen-recitals, onder meer voor de Vrienden van het Lied, in de Vereeniging te Nijmegen en in de kleine zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. In 1990 behoorden hij en de alt/mezzo Corrie Pronk tot de finalisten in het Elly Ameling Concours.
Gedurende de jaren ’80 en ‘90 werkte hij met het Nederlands Kodály Koor.
De laatste jaren speelt Ruud van Odenhoven vaak met instrumentalisten in uiteenlopende bezetting.
Sinds 1999 is hij de pianist van het Gordion Ensemble dat zich op dit moment vooral concentreert op pianotrio’s en pianokwartetten. Ook hebben ze de soundtrack verzorgd voor de korte film “Walking Home” van Oliver Krimpas.
Jonathan Reeder (fagot)
Geboren in New York, begon zijn muziekstudie aanvankelijk met klarinet en saxofoon, maar koos op twaalfjarige leeftijd voor de fagot als hoofdinstrument. Hij speelde in orkesten in de V.S., Mexico, Hong Kong en Spanje, en sinds 1990 is hij te horen als freelance-fagottist bij orkesten en ensembles in Nederland en elders in Europa.
Sinds 2010 heeft Jonathan zich ook toegelegd op de Franse fagot,
een instrument met een geheel eigen klank én repertoire.
Tevens is hij een veelgevraagde vertaler voor artikelen en boeken over muziek, voor o.a. Het Concertgebouw, Holland Festival en De Nederlandse Opera. Hij verzorgt ook Engelse boventiteling van opera-libretti, en heeft twee Nederlandse opera’s (Peter Schats Aap verslaat de Knekelgeest en Theo Loevendie’s Johnny & Jones) vertaald in ‘zingbare libretti’.
Sinds 2007 treden Jonathan en Ruud op als duo en stellen programma’s samen waarin het repertoire voor deze combinatie op een verrassende manier voor het voetlicht wordt gebracht