Fantasy in Music: Vera Müllerová – piano
8 maart 2015 | 16.45 uur
| Museum Geelvinck Hinlopen Huis,

Programma:
“Fantasy in Music”
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Chromatische Fantasie und Fuge in d# klein, BWV 903 (1717-1723)
Claude Debussy (1862-1918)
Images, 1ere série (1904-1905)
– Reflets dans l’eau
– Hommage à Rameau
– Mouvement
Gottfried Müller (1914-1993)
Fantasia Notturna für Klavier solo
—————— pauze ——————–
Karel Pexidr (1924)
Fantasy about Mozart
Leoš Janáček (1854-1928)
uit “On an overgrown path” (1900-1911):
1. Our evenings
Jeff Hamburg (1956)
City Lights
Leoš Janáček
uit „On an overgrown path“:
4. The Madonna of Frydek
6. Words Fail!
Holmer Becker (1955)
Fantasy
Leoš Janáček
uit “On an overgrown path“:
7. Good Night
9. In Tears
Jiří Bezděk (1961)
Fantasy – variations
Gespeeld wordt op de vleugel gebouwd door Steinweg Nachfolger in Braunschweig, 1880 (bruikleen Hans Kramer).
Over het programma:
Het programma “Fantasy in Music” vond zijn oorsprong in de wens van de Tsjechische pianiste Vēra Müllerová om de “Chromatisches Fantasie en Fuge” van J.S. Bach te combineren met “Image I & II” van Claude Debussy in één programma. Dat heeft zij aangevuld met “On an Overgrown Path” van Leoš Janáček. Na dit programma een aantal keer uitgevoerd te hebben, ontstond het idee om het programma nog meer uit te breiden rond de werken van Bach, Debussy en Janáček.
Veel muziek wordt gecomponeerd in de muzikale vorm van een fantasie, zoals het werk van Bach. Zo zijn de werken van de componisten Holmer Becker, Jirí Bezdēk en Karel Pexidr verwant aan Bach. Fantasie in muziek kan ook betekenen het gebruik van fantasie of verbeeldingskracht, zoals de muziek van Debussy dat bij uitstek doet. De werken van Debussy, Janáček en Hamburg zijn hier voorbeelden van. Al deze werken vullen het idee van fantasie op verschillende manieren in, door reflecteren op of het gebruik van verbeelding op niet-muzikale indrukken, door variaties op een thema of door min of meer het gebruik van de muzikale vorm van de fantasie.
Over “City Lights” zegt de componist Jeff Hamburg het volgende:
“Na een ontroerende uitvoering van de “Pavane” van Maurice Ravel door pianist Frans van Ruth, benaderde een concert producent mij met het verzoek om nog een pianosolowerk te componeren als aanvulling op mijn “Two Pieces”. Uiteraard heeft Ravels Pavanne tijdens het componeren op mijn pianolessenaar gestaan en de invloed van dat werk, alsook die van andere composities van voor de Tweede Wereldoorlog, is duidelijk hoorbaar in “City Lights”. De titel van dit stuk verwijst naar de film van Charlie Chaplin, een film die de sfeer en het gevoel van die periode goed vertegenwoordigt. Jarenlang heeft het motief van “City Lights” mij voor een raadsel gesteld: ik wist dat het verwant was aan een compositie die ik in mijn jeugd gespeeld heb, maar ik kwam er steeds niet achter. Plotseling schoot het mij te binnen: het was van Franz Liszt “Les Préludes”, een orkestwerk dat ik als hoornist op de middelbare school in America speelde.”
De “Fantasy” (2011) van Holmer Becker combineert verschillende elementen met elkaar: homofoon en polyfoon, toccata-achtige delen en lyrische delen, tonaal met delen die vrijer omgaan met tonaliteit. Verschillende stemmingen passeren de revue, steeds veranderend. Het d-groot/d-mineur slot is een soort groet aan de “Fantasia notturna” van Gottfried Müller.
Gottfried Müller werd in 1914 in Dresden geboren en stierf in 1993 in Nuremberg. Hij studeerde aan de University of Edinburgh en de Musik Hochschule in Leipzig waar hij later muziek theorie doceerde. Hij werd verantwoordelijk voor de kerkmuziek in West Berlijn en doceerde muziek theorie aan de Nuremberg Academie voor Muziek. Hij ontving een beurs van de Abraham Lincoln Foundation en een Kunstprijs van de stad Dresden.
“Fantasia notturna” (1978) werd geschreven ter nagedachtenis van de broer van de componist, Ernst, en diens echtgenote, Eva, die beide op tragische wijze zijn overleden.
Het thema in de eerste vier maten bevat het muzikale materiaal voor het hele stuk. Uiteindelijk leiden de veranderingen in dit materiaal tot een kleine fuga, en, na een verbindende passage, naar een tweede fuga waarin het thema in de omkering gepresenteerd wordt. Nadat het materiaal van het begin van de compositie terugkeert, eindigt het werk op een lang mineur akkoord.
Over de componisten:
Jeff Hamburg – componist
Jeff Hamburg (1956) werd geboren in Philiadelphia. Hij studeerde compositie en akoestiek aan de University of Illinois. Na zijn afstuderen, kwam hij,na enige omzwervingen in Europa, aan het Koninklijk Conservatorium in den Haag terecht. Hier studeerde hij hoorn en compositie, het laatste bij Louis Andriessen. Vanzelfsprekend drukte de robuuste stijl van Andriessens ‘Haagse school’ zijn stempel op Hamburgs vroege werken zoals ‘Towers and Bridges’ voor blaasorkest en het ‘Concertino for Alto Saxophone and Orchestra’. Maar noch het voorbeeld van neoklassisicistische componisten zoals Stravinsky noch het procédé van de conceptuele kunst zoals bij zijn leraar Louis Andriessen bevredigden op den duur. Hamburgs ontdekkingstocht naar wat hij zelf eigenlijk wilde, voerde hem terug naar zijn afkomst: zijn grootouders waren vanwege hun joods-zijn vanuit de Oekraïne naar de Verenigde Staten gevlucht.
De vele uitvoeringen van zijn werken getuigen van die ontdekkingstocht, die veel heeft opgeleverd: werken zoals ‘Zey…’voor sopraan en orkest, ‘Schuylkill’ en ‘A Prayer and a Dance’ voor strijkorkest, ‘David’ vijf psalmen voor symfonische blazers verschijnen wereldwijd op de lessenaar. In mei 2009 is de documentaire “Terp Kind Mains, Terpe” op Nederland 2 uitgezonden, een film over zijn reis naar de Oekraïne waar hij tot verrassende muzikale ontdekkingen kwam. Recentelijk is zijn vioolconcert “The Dream of Existence” in Duitsland en Denemarken in premiere gegaan. In februari 2011, is zijn orchestrale terugblik op zijn geboorteland, “Americana”, uitgevoerd door het Holland Symfonia.
Hij ontving de Visser-Neerlandia Muziekprijs 2002 wegens “de kwaliteit van zijn oeuvre”. Begin 2008 werd hij voorzitter van het Genootschap voor Nederlandse Componisten (Geneco). Hij is tevens bestuurslid van de auteursrechtenorganisatie Buma/Stemra. Hij schaakt voor de oudste Nederlandse schaakvereniging, VAS.
Holmer Becker – componist
Holmer Becker is in 1955 geboren in Fürth (Beieren). Hij studeerde compositie bij Gottfried Müller en ontving de prijs voor compositie van de “Theaterverein Fürth e.V.” Hij heeft werken geschreven voor zangsolisten, koor en orkest, orkest alleen, solo-instrument en orkest, koor a cappella en kamermuziekensembles. Veel van zijn
composities zijn over de radio uitgezonden (Beierse, Zwitserse en Tsjechische radio) en opgenomen op CD. Zijn muziek wordt vaak gespeeld in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Oostenrijk, Polen, Zwitserland, Tsjechië, Slovenië, Spanje, Japan en Zuid-Amerika.
Holmer Becker heeft opdrachtwerk geschreven voor o.a. Graham Wade, Josef Blank, Norman Weidmann, Monica von Saalfeld, Othmar Mueller, Susanna Artzt en het KlangKonzepte Ensemble.
Jiří Bezděk – componist
1961 geboren, studierte Komposition an der Akademie der musischen Künste in Prag bei Vaclav Riedlbauch und ergänzend an der Prager Karlsuniversität, wo er mit einer Arbeit über Probleme der tonalen Harmonik promovierte.
Er ist Leiter des Lehrstuhls für Musik an Pädagogischen Fakultät der Westböhmischen Universität und Kompositionslehrer am Pilsner Konservatorium.
Schwerpunkte seines Werkes, das wiederholt mit Preisen ausgezeichnet worden ist, sind die Kammermusik und das Kunstlied. Jiří Bezděk erhielt zahlreiche Preise und Auszeichnungen und seine Kompositionen wurde in vielen europäischen Ländern und den USA aufgeführt.
Daneben ist er auch Autor verschiedener musiktheoretischer Publikationen und Verfasser eines Werkes über tschechischen Komponisten der Gegenwart.
Karel Pexidr – componist
Der Komponist, Dozent und Rechtsanwalt Dr. Karel Pexidr wurde 1929 in Prag geboren. Er studierte zunächst Klavier bei František Rauch. Von 1942 bis 1951 besuchte er die Städtische Musikschule Bedřich Smetana in Pilsen und studierte dort Klavier bei Anthonín Brejcha und Komposition bei Miloslav Šnejdara, von 1961 – 1965, zudem noch bei Jindřicha Feld.
Neben seiner Tätigkeit als Komponist ist Karel Pexidr auch als Autor einer Reihe philosophischer Fachpublikationen hervorgetreten.
Nach dem Studium der Rechte wirkte er von 1955 bis 1990 hauptberuflich als Jurist. Von 1994 -1998 arbeitete er als Dozent an der Universität Westböhmen in Pilsen für die Bereiche Philosophie und Musik.
Große Teile seines bisherigen Œuvre sind bereits auf CD eingespielt worden.
Sowohl die Kammermusik als auch die Liedkomposition bilden Schwerpunkte in Pexidrs musikalischem Schaffen. Mehrere Solistenkonzerte und Orchesterwerke runden sein vielseitiges künstlerisches Werk ab.
Over Vera Mullerova – pianiste
Graduated in 1978 from the Prague conservatoire as student of Prof. I. Skalakova.
Vera studied at the Academy Music and Dramatic Arts in Prague – class Prof J.Panenka (1979-84), achieved very positive appreciation from musical critics, promoted later Beethoven sonata (op.111), transcendental etudes F. Liszt and Sostakovic sonata (number 2) on her graduation. Contribution for her further musical education was a short term attachment to Prof J.S.Tkac.