Nieuwe Klassiekers: Fanny Alofs – alt & Goska Isphording – klavecimbel

22 maart 2015 | 16.45 uur | Museum Geelvinck Hinlopen Huis,

 Programma:

Fanny Alofs (alt) en Goska Isphording (clavecimbel) – Nieuwe Klassiekers

De combinatie zang en clavecimbel is al eeuwenoud. Fanny Alofs en Goska Isphording brengen echter een hedendaags programma, met enkel muziek uit de 20e en 21e eeuw. Het resultaat is een veelzijdig, virtuoos en toegankelijk kamermuziekprogramma waarin oud en nieuw in vele opzichten met elkaar samenwerken. Martijn Padding bewijst hoe zijn toonzetting van een middeleeuwse tekst nog steeds klinkt als een troubadourslied. Mauricio Kagel geeft commentaar op muziek van Chopin en van de 17e eeuwse hymnencomponist Freylinghausen. Gouwe ouwe Nederlandse chansons worden verbouwd in de traditie van hedendaags klassiek. Een eeuwenoud Noors volkssprookje blijkt te gaan over stress, multitasking en andere ‘moderne’ ongemakken. Vocale jazz-improvisatie omspeelt klassiek clavecimbelrepertoire van Luciano Berio. En gedichten van nobelprijswinnares Szymborska, éminence grise van de Poolse literatuur, worden van gloednieuwe noten voorzien door Roderik de Man.

Een recital vol nieuwe klassiekers.

 

Programma

(1) Roderik de Man: 4 Szymborska Songs (2015)

geschreven voor Goska Isphording en Fanny Alofs

(2) John Cage: The Wonderful Widow of Eighteen Springs (1961)
stem en percussie op klavier

(3) Mauricio Kagel: Recitativarie (1973)
voor zingende claveciniste (bewerking)

(4) Ton Bruynèl – Sonata Chatarra (1991)
voor klavecimbel en elektronica

(5) Luciano Berio: Sequenza III (1966)
voor solo stem

(6) Luciano Berio: Rounds with Voice (1965)

(7) Calliope Tsoupaki: Antigone’s Plea (2014)
aria uit de opera Oidípous

(8) Jacq Palinckx: Premo (2012)
voor stem & electronica geschreven voor Fanny Alofs

(9) Martijn Padding: Bel Dous Amics (2004)

 

Fanny Alofs is een van de zeldzame zangeressen die de fijne kneepjes van zowel jazz als klassiek beheerst. Na het cum laude afsluiten van haar jazz-zangstudie aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en het Conservatorium van Amsterdam, specialiseerde ze zich bij VocaalLAB in hedendaagse vocale muziek, daarbij ondersteund door het Prins Bernard Cultuurfonds. Zij volgde coachings bij Hebe Dijkstra, Wieke van Wingerden en masterclasses bij sopraan Dawn Upshaw en jazz-coryfee Dianne Reeves.

Fanny Alofs treedt op vele internationale podia op, waaronder tot twee keer toe Carnegie Hall, en werkte als soliste met dirigenten als Reinbert de Leeuw, Jaap van Zweden en Lucas Vis. Traditionele werken van Mozart, Satie of Haydn wisselt zij af met ultramodern repertoire. Regelmatig schrijven componisten solowerk voor haar, soms gebruik makend van haar achtergrond als improviserend jazzmusicus.

Ook bij kamermuziekensemble Lunapark combineert ze rock, minimal music en klassiek. Fanny speelt veel muziektheater bij Nederlandse en Vlaamse gezelschappen zoals VocaalLAB, Toneelhuis, Muziektheater Transparant, Theater Sonnevanck en het KamerOperaHuis. Ook maakt zij met enige regelmaat korte solo- of duovoorstellingen.

Voor meer informatie zie www.fannyalofs.com

 

Claveciniste Goska Isphording is gespecialiseerd in de uitvoering van hedendaagse muziek. Ze geeft solo recitals en treedt op met kamermuziekensembles en orkesten. Daarnaast speelt ze in muziektheater- en multimediaproducties en heeft ze talrijke wereldpremières van solo- en kamermuziek op haar naam staan.

Goska Isphording werd geboren in Polen, waar ze Clavecimbel Oude Muziek studeerde aan de Muziekakademie te Krakow (cum laude afgestudeerd in 1998). Haar vervolgstudie bij Patrick Ayrton aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag sloot zij af in 2001. Daarna doorliep ze de Masterstudie gericht op hedendaagse clavecimbeltechnieken bij Annelie de Man aan het Conservatorium van Amsterdam.

In diezelfde periode werkte zij ook met Elisabeth Chojnacka in het Mozarteum in Salzburg, Oostenrijk.

Goska Isphording heeft verscheidene prijzen gewonnen bij gerenommeerde muziekconcoursen, zoals de 1e prijs voor solisten bij het Krysztof Penderecki Internationaal Concours voor Hedendaagse Muziek in Krakow, 2002, en samen met blokfluitiste Karolina Bäter o.m. de 4e plaats bij het Gaudeamus Internationaal Vertolkers Concours 2003.

Haar uitvoeringen brachten haar in contact met jonge componisten in binnen- en buitenland, die vele stukken voor haar schreven.

voor meer informatie: www.goskaisphording.com

 



Locatie