Talking about a Revolution: Music between the French Revolution and Napoleon’s Downfall
29 november 2015 | 16.45 uur
| Museum Geelvinck,
Ensemble Più Corde brengt in de Geelvinck Salon van 29 november een programma voor fortepiano en strijkers: ‘Talking about a Revolution’, met muziek uit de periode tussen de Franse Revolutie en de val van Napoleon. We zullen muziek van componisten zoals Ludwig van Beethoven, Joseph Haydn, Johann Nepomuk Hummel en Ignace Pleyel ten gehore brengen.
Programma: Talking about a revolution…’ 1788-1818
Anton Eberl (1765-1807) – Piano Quartet, Op.25 in G Major. (Composed in 1804)
Allegro con spirito
Adagio
Scherzo. Allegro assai
Rondo. Vivace assai
Hyacinthe Jadin (1776-1800) – String trio op.2 no.2 in G major (first publication in 1797)
Allegro
Menuet
Allegro
Ignaz Pleyel (1757-1831) – Keyboard Trio f minor, B.442 (probably in 1788 written, 1791 published)
Allegro espressivo
Tempo di Minuetto
Ludwig van Beethoven (1770 – 1827) – Piano Quartet in E flat major, Op.16 (composed in the years 1796 – 97, and, in part, still earlier)
Over het programma: ‘Talking about a revolution…’
De tijd tussen 1788 – 1818, tussen de Franse revolutie en de val van Napoleon Bonaparte, was een tijd van cruciale veranderingen in de muziek scene in West Europa. Naast de helderheid en sereniteit van het classicisme, hing er een nieuwe romantische stroming in de lucht. Dit was een reactie op de effecten van de sociale transformatie, die veroorzaakt werd door de revolutie. Deze twee werelden zijn ook te horen in dit programma dat is geschreven met muziek uit dit 30 jaar omspannende tijdperk.
Wener Anton Eberls’ naam is nog altijd sterk met de naam van zijn tijdgenoot en stadgenoot Beethoven verbonden. En inderdaad zijn symphony in Eb werd in premiere gebracht tijdens een concert met Beethoven’s ‘Eroica’ , waarbij de voorkeur van de critici uitging naar het werk van Eberl.
Hij was een muzikaal wonderkind en virtuizo pianist. Hij studeerde bij Mozart en raakte met hem bevriend. Eberls’ composities waren van dusdanig hoog niveau, dat ze vaak onder Mozarts naam gepubliceerd werden.
In dit quartet kan Mozarts invloed terug gehoord worden tijdens de klassieke helderheids momenten, maar er zijn ook al duidelijke trekken van het romantisme te horen. Sommige fragmenten doen denken aan Mendelssohn, voornamelijk zijn beroemde vioolconcerto dat hij echter 34 jaar na dit stuk heeft geschreven
De Franse pianist en componist Hyacinthe Jadin speelde een actieve muzikale rol in de Franse Revolutie. Hij componeerde en speelde muziek voor de Revolutionaire festivals. Zijn werken kenmerken zich door een formele duidelijkheid en beknoptheid die wordt gecombineerd met een fijne harmonische en melodische schrijfstijl.
De enorme populariteit van Ignaz Pleyel’s muziek in zijn tijd, weerspiegelt zijn grote assimilatie van de smaak en de waarden van de muziekliefhebbers onder zijn tijdgenoten. Hij was ook oprichter van een belangrijke muziekuitgeverij en een piano fabriek.
In zijn opusen wisselen de invloeden van salonmuziek af met hele persoonlijke expressie.
Ook Ludwig von Beethoven was een kind van de Franse Revolutie. De nieuwe tijd maakte een grotere vrijheid van expressie mogelijk, en de componisten van de Romantiek gebruikten dit om diepgaande emoties door middel van muziek weer te geven.
Voor dit stuk is Beethoven geinspireerd door Mozart’s Kwintet voor piano en blaasintrumenten (K. 452), welke dertien jaar eerder geschreven werd en besloot om zijn eigen quintet te schrijven. Dit werk was heel speciaal voor hem, want hij heeft bewerkingen voor verschillenden settingen gemaakt. De Quartet versie die wij ten gehore brengen is niet louter een transcriptie, maar een zorgvuldige herschikking van de muziek met wijzigingen om optimaal gebruik te maken van de snaarinstrumenten.
Ensemble Piú Corde
Agnieszka Papierszka: viool
Hilla Heller: alt-viool
Paulina Ptak: cello
Liene Madern-Stradina: fortepiano
Più Corde verkent kamermuziek uit het tijdperk van de verlichting. De kern van de groep is de fortepiano ondersteund door een strijktrio. Het ensemble werd in 2015 gevormd door (ex)studenten van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag, die een gemeenschappelijke passie hebben voor het ten gehore brengen van een late klassieke en romantische repertoire op historische instrumenten.
De concertprogramma’s van het ensemble Più Corde tonen de verscheidenheid en rijkdom van muziekstijlen in heel Europa in de tweede helft van de 18e en het begin van de 19e eeuw. Doel van de groep is om de muziek in de context van de geschiedenis, filosofie, politiek, kunst, mode en sociale leven van de mensen in die tijd te plaatsen.
Industriële en sociale revoluties, gedachten van Voltaire, Rousseau, Adam Smith, pre-romantische poëzie beïnvloedden componisten en hun muziek. Het ensemble wil aan het publiek presenteren hoe de werken van Haydn, Beethoven, Pleyel en andere componisten de tijdgeest weergeven waarin ze werden gecomponeerd.
De muziek van het tijdperk van verlichting omvat een breed palet aan emoties die snel veranderen. Men kan melancholie, verlangen, vreugde en angst terug vinden. Piú Corde wil de emoties, geschreven in de muziek, doen herleven en overbrengen naar de luisteraars. In de voortdurende zoektocht naar een vorm van expressie, experimenteert het ensemble met de klankmogelijkheden van historische bogen, snaren en toetsen.
xxxxxxxxxxx
Più Corde explores chamber music from of the age of enlightenment. The core of the group is the fortepiano from 1777, supported by a string trio. The ensemble was formed in 2015 by graduates of Royal Conservatory in The Hague, who found common passion in popularizing late classical and romantic repertoire on historical instruments.
The concert programs of the ensemble Piú Corde shows the variety and richness of music styles across Europe in the second half of the 18th and beginning of 19th century. The group’s aim is to put the music in the context of history, philosophy, politics, art, fashion and social life of people at that time. Industrial and social revolutions, thoughts of Voltaire, Rousseau, Adam Smith, pre-romantic poetry influenced composers and their music. The ensemble wants to present the audience how works of Haydn, Beethoven, Pleyel and other composers reflect the time in which they were composed.
The music of the age of enlightenment contains a wide palette of emotions which change rapidly. One can find melancholy, longing, joy, fear. Piú Corde wants to revive the emotions written in the music and bring them to the listeners. In the ongoing search for a form of expressions the group experiments with the sound possibilities of historical bows, strings and keys
Liene Madern-Stradina was born in Riga (LV), where she obtained a Master degree in piano performance at the Conservatorium in Riga.During her studies she has competed in international piano competitions and followed masterclasses in, amongst others, Italy, Sweden, Estonia, Germany, The Netherlands and Austria.
Because of her interest in the Early Music performance practice, she moved to The Netherlands to study early music. At this moment she is studying at the Royal Conservatorium in The Hague. She is studying harpsichord with Ton Koopman, Tini Mathot, Fabio Bonizzoni and Patrick Ayrton. She is also studying fortepiano with Bart van Oort. During her recent studies, she has performed in the Netherlands, Early Music Festival Stockholm and Early Music Festival Latvia.
Paulina Ptak specializes in the repertoire of the eighteenth and nineteenth century for baroque cello, piccolo and viola da gamba. She graduated in the two specialties – a modern cello and baroque cello at the Academies of Music in Krakow and Wroclaw. In June 2015 she obtained a Masters degree at the Royal Conservatory in The Hague on baroque cello with prof. Jaap ter Linden. Attending the Education Course Paulina broadens her interest in the history of the cello technique and pedagogy.
As a soloist and chamber musician Paulina cooperates with various young ensembles. She acquired orchestral experience with domestic and foreign groups, including Theresia Baroque Orchestra, Accademia Montis Regalis (Italy), Bach Orchestra of The Netherlands (The Netherlands), Arte Dei Suonatori, KORE (Poland), Le Parlement de Musique (France). Paulina took part in the recordings of G.F. Handel – Messiah, J.S. Bach – St. Matthew Passion – for Amsterdam Classics, and P. Locatelli Opera Omnia for Brilliant Classics.
During her studies, Paulina participated in the student exchange program Erasmus LLP at the Utrecht School of the Arts, she received scholarships Sapere Auso and Austria Baroque Academy and participated in many courses and master classes, where she had the opportunity to learn from world-renowned musicians, such as Chiara Banchini, Hidemi Suzuki, Bruno Cocset, Sigiswald Kuijken, Wieland Kujiken and Enrico Onofri.
Born in Israel, Hilla Heller graduated in 2008 from the Jerusalem Academy for Music and Dance, where she studied Viola performance under the coaching of Lilach Levanon and Zvi Carmeli.
Took part in many and varied chamber music festivals, master-classes and workshops, won a chamber music competition in the Jerusalem Academy and recorded to the Israeli classical music radio station Kol Hamusika. 2006-2008 scholar of the America-Israel Cultural Foundation.
Her growing interest in Early Music and Historically Inspired Performance brought her to The Netherlands where she studied Baroque Viola with Kati Debretzeni and Walter Reiter at the Royal Conservatory of The Hague, and recently graduated.
During 2013-2015 she was a member of the European Union Baroque Orchestra, there she has taken part in many Early Music festivals and concert series across Europe and worked with leading musicians such as Lars-Ulrik Mortensen, Rachel Podger, Gottfried von der Gotlz and many more. Today she is continuing her studies with Ryo Terakado in The Hague Conservatory and participating in many and varied Early Music projects in The Netherlands and abroad.