Het ‘Singspiel’ op fortepiano en cello door Tullia Melandri en Evan Buttar.
23 oktober 2016 | 17.30 uur
| Pianola Museum, Amsterdam
Tullia Melandri, fortepiano, en Evan Buttar, cello, spelen werken van Carl Maria von Weber en Ludwig van Beethoven op de Böhm fortepiano (c. 1820).
The singspiel and the fortepiano
Putting together the Beethoven’s variations on Papageno’s aria“Ein Mädchen oder Weibchen” (from Die Zauberflöte) with the second piano sonata by Carl Maria von Weber, Evan and I wanted to enlighten the Singspiel as source of inspiration for instrumental music. If the variations by Beethoven introduce a variety of states of mind in the music, from the comicality to the mournfulness, Weber makes of his sonata a real theatre piece, with imaginary scenes of Nature, sudden happenings, contrasting characters. The second Sonata for piano and cello by Beethoven is instead not directly inspired by the theatre, but has a strong dramatic vitality in itself. The opening of the sonata brings to the imagination a dramatic opera scene. In the Allegro molto più tosto Presto the two instruments interact like two actors on stage, with the consequent growth a bristling energy. Again a smile shows up in the last movement, bringing us back to the atmosphere of the Zauberflöte, that Beethoven considered the greatest among Mozart’s operas.
Instrument: een fortepiano met Weens mechaniek gebouwd door Joseph Böhm omstreeks 1820 in Wenen. Dit instrument (klavierbreedte: FF-f4) met maar liefst vijf pedalen voor veschillende effecten (waaronder de Janitsaren roffel en bel) is in bruikleen van de restaurator Gijs Wilderom. Een vergelijkbaar instrument van deze bouwer bevindt zich in de collectie van het Met in New York.
Programma:
Carl Maria von Weber (1786 – 1836)
Pianosonate no. 2 in As majeur, Op. 39 (1814-1816)
– Allegro con spitito ed assai legato
– Andante. Ben tenuto
– Menuetto capriccioso. Presto assai
– Rondo. Moderato e molto grazioso
Ludwig van Beethoven ( 1770 – 1827)
12 Variaties op “Ein Mädchen oder Weibchen”, Op. 66 (1796)
Cellosonate No. 2 in G mineur, voor fortepiano en cello, Op. 5 no. 2 (1796)
– Adagio sostenuto ed espressivo
– Allegro molto più tosto presto
– Rondo. Allegro
Breng de Mesenliches Fortepiano weer tot leven!
Kijk op www.voordekunst.nl/fortepiano hoe u kunt meehelpen deze zeldzame historische fortepiano weer bespeelbaar te maken voor ons nieuwe museum in Zutphen, zodat u straks ook daar kunt genieten van de prachtige klanken van deze Mesenliches Fortegrand uit 1820 (vergelijkbaar met de Böhm, maar met zelfs zes pedalen voor verschillende effecten)!
Locatie
Pianola Museum
Het Pianola Museum, een van de kleinere musea van Amsterdam, bevindt zich in de Jordaan. In het museum staan tal van piano’s die vanzelf kunnen spelen: pianola's, reproduktiepiano's en alles wat daarmee te maken heeft.Lees verder
1015 MN Amsterdam