Geelvinck Salon in het Cromhouthuis: Hortense de Beauharnais, koningin en componiste
13 november 2016 | 16.00 uur
| Museum het Cromhouthuis, Amsterdam
Thera Coppens, schrijfster van het boek Hortense, de vergeten koningin van Holland (Meulenhoff, Amsterdam) vertelt aan de hand van powerpoint beelden over het leven van Hortense de Beauharnais die in 1810 in het Paleis op de Dam, volkomen onbegrepen, haar liederen zat te componeren.
Zangeres en pianiste Paula Bär-Giese zal onder meer liederen uit het Album Artistique de la Reine Hortense ten gehore brengen, en verder werken van Haydn, Beethoven en Bellini. Paula is een van de weinigen die zingt en zichzelf daarbij begeleidt op de fortepiano, zoals in de negentiende eeuw in de salons gebruikelijk was. Ze gaat daarbij gekleed in een kopie van Hortense’s prachtige empire japon.
Thema:
Hebben we in ons land ooit een kunstzinniger koningin gehad dan Hortense de Beauharnais? Ze danste, ze zong, ze regisseerde hofballetten, ze schreef haar memoires, ze speelde harp en pianoforte en liet ons minstens 143 composities van haar hand na.
Thera Coppens schreef na jarenlang research haar biografie: ‘Hortense de vergeten koningin van Holland’, die dit jaar een 9de druk kreeg. Ze vertelt vanmiddag aan de hand van PowerPoint beelden over het opzienbarende leven van Hortense, die van 1806 tot 1810 koningin van Holland was. Ze voert u mee van Parijs tot Martinique en van Rome tot de Bodensee.
Door haar hele leven klinkt muziek, waar we na de pauze meer van kunnen horen, composities uit het ‘Album Artistique de la Reine Hortense’ en werken van Haydn, Beethoven en Bellini.
Programma:
Thera Coppens – lezing ‘Hortense, de vergeten koningin van Holland’
pauze
Paula Bär-Giese – salonvleugel Erard (Parijs, 1892) in memoriam Romain d’Ansembourg
Hortense de Beauharnais (1783-1837)
Uit ‘Album Artistique de la Reine Hortense’
lib. Auguste de la Garde (c. 1819)
– M’entends-tu?
– Les jeunes Rêves d’Amour
– Le Chant du Berceau
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Rondo in C groot, Op. 51 no. 1 (1797)
Joseph Haydn (1732-1809)
Aria van Gabriël ‘Nun beut die Flur’ uit ‘Die Schöpfung’ Hob. XXI:2 (1796-1798)
lib. Gottfried baron van Swieten
Hortense de Beauharnais
Uit ‘Partant pour la Syrie’: Le jeune et beau Dunois
lib. Louis-Joseph-Alexandre de Laborde (c. 1807)
Johann Nepomuk Hummel (1778-1837)
Trois Themes variés, Op. 34 no. 2 ‘Partant pour la Syrie’ (c. 1810-1812)
Hortense de Beauharnais
Le beau Chevalier
Vincenzo Bellini (1801-1835)
Uit ‘Norma’ (1831), Casta Diva Che Inargenti
lib. Felice Romani
Sopraan Paula Bär-Giese in ‘Queen Hortense in Arenenberg’
Hortense de Beauharnais was van 1806-1810 (tegen haar zin) koningin van Holland. Deze stiefdochter van keizer Napoleon is onze geschiedenis ingegaan als een lastige vrouw die een hekel had aan ons land en aan haar gemaal koning Lodewijk Napoleon. Schrijfster Thera Coppens deed aan de hand van mémoires, brieven van hofdames en politici, dagboeken en archieven in binnen- en buitenland jarenlang onderzoek naar leven en werk van Hortense de Beauharnais. Ze schreef over haar het boek Hortense de vergeten koningin van Holland (Meulenhoff, Amsterdam) dat meteen na verschijning in 2006 een groot succes was en vorig jaar een negende druk beleefde. Op het boekomslag is Hortense’s portret door Girodet uit het Rijksmuseum Amsterdam afgebeeld.
Hortense komt in deze boeiende biografie naar voren als een intelligente, kunstzinnige vrouw die vooral als componiste uitblonk. Er werden meer dan honderddrieënveertig composities van haar bewaard, waarvan sommige echte internationale hits werden. Grote componisten waardeerden haar werk. Hummel schreef o.m. variaties op haar succeslied Partant pour la Syrie dat tijdens het Second Empire het volkslied van Frankrijk werd. En Schubert schreef variaties op Le bon chevalier dat hij opdroeg aan Beethoven.
Locatie
Museum het Cromhouthuis
Het Cromhouthuis vertelt het verhaal van de roemruchte familie Cromhout, die bijna twee eeuwen lang de panden aan de Herengracht 366-368 bewoonde. Hun huizen zijn vandaag de dag nog net zo imposant en fraai als destijds in de Gouden Eeuw. Het Bijbels Museum bevindt zich op de bovenste verdiepingen.Lees verder