Geelvinck Salon in het Cromhouthuis: Lapis Lazuli met ‘Musique pour la chambre du Roy’
19 februari 2017 | 16.00 uur
| Museum het Cromhouthuis, Amsterdam
Lapis Lazuli, bestaande uit Wytske de Vries, Veronica Tollenaar en Garance Boizot spelen
“Musique pour la chambre du Roy, de invloeden van de familie Philidor”
Intieme muziek van o.a. Anne Danican Philidor, Pierre Danican Philidor en Jean-Baptiste Lully, gespeeld op twee blokfluiten en viola da gamba.
De Franse familie Philidor kende vele musici en componisten. Tevens is de naam bekend vanuit het schaken, waar een bepaalde techniek naar Francois-André Danican Philidor (1726 – 1795) is vernoemd. Francois’ oude vader, André Danican Philidor ‘L’ainé’ (1652-1730) was een belangrijke muziekuitgever in Frankrijk, de “trios de la chambre” van Lully zijn bijvoorbeeld uitgegeven door hem. Als bibliothecaris van Louis XIV verzamelde, kopieerde en categoriseerde hij een grote hoeveelheid aan werken samen met Francois Fossard. Deze collectie staat nu bekend als de Philidor Collection. André, de oude vader, had nog een zoon, namelijk Anne Danican Philidor. Anne componeerde een sonate voor blokfluit, uniek omdat het de enige overgeleverde Franse sonate is die zeer specifiek voor blokfluit geschreven is, “pour la flute a bec”. Tevens richtte hij de Concert Spirituel op, een concertserie die muzikaal vermaak bood op religieuze feestdagen, wanneer de operahuizen gesloten waren. De jongere broer van André, Jacques Danican Philidor le cadet (1657 – 1708) werkte aan het hof bij de hobo-band “grand hautbois du roy”, een post die ook Jacques-Martin Hotteterre bezette vanaf 1708. Later, in 1717, werd Hotteterre ook “flûte de la chambre du roy”. Pierre Danican Philidor, van wie wij vandaag ook een sonate spelen, was de zoon van Jacques. In 1716 werd hij aangenomen als gambist bij de “chambre du roi” aan het hof, waar onder andere Francois Couperin en Marin Marais zijn collega’s waren. De fameuze gambist Marin Marais was student bij de vader van Sainte-Colombe les fils, van wie we nauwelijks iets weten. Kortom, de stamboom van de familie Philidor is vervlochten met de stambomen van andere muzikale families in en om het hof in Versailles. De leden van de families moeten elkaar hebben ontmoet, beïnvloed, beconcurreerd en geïnspireerd, invloeden die wij vandaag ten gehore zullen brengen op twee blokfluiten en viola da gamba.
Programma:
Musique pour la chambre du Roy
de invloeden van de familie Philidor
Jacques-Martin Hotteterre (1674 – 1763)
Uit L’art de préluder (1719)
– Prelude
Jean-Baptiste Lully (1632 – 1687)
Uit Trio de la Chambre (ca. 1667)
– Symphonie
– Dans nos bois Silvandre s’escrie
– Chaconne
Pierre Danican Philidor (1681 -1731)
Huitiéme Suitte (1718)
– Affectueusement
– Lentement
– Fugue
– Lentement, Gracieusement & piqué
– Allemande
Sainte Colombe Le fils (ca. 1660 – ca. 1720)
Uit Suites pour basse de viole seule, Suite 4
– Prelude
Anne Danican Philidor (1681 – 1728)
Sonate pour la Flute a bec (1712)
– Lentement
– Fugue
– Courante
– Les notes égales et detaches
– Fugue
Louis-Antoine Dornel (ca. 1685 – 1765)
Sonate IV in D Groot, Op. 2 (1713)
– Prelude
– Allemande
– Allemande comique
– Sicilienne
– Air vif
Jean-Baptiste Lully (1632 – 1687)
Uit Trio de la Chambre (ca. 1667)
– Symphonie
– Menuet
– Gavotte
Locatie
Museum het Cromhouthuis
Het Cromhouthuis vertelt het verhaal van de roemruchte familie Cromhout, die bijna twee eeuwen lang de panden aan de Herengracht 366-368 bewoonde. Hun huizen zijn vandaag de dag nog net zo imposant en fraai als destijds in de Gouden Eeuw. Het Bijbels Museum bevindt zich op de bovenste verdiepingen.Lees verder