UITVERKOCHT: Geelvinck Salon in het Cromhouthuis: Raymond Honing – traverso en Ursula Dütschler – fortepiano presenteren nieuwe Beethoven CD.
19 maart 2017 | 16.00 uur
| Museum het Cromhouthuis, Amsterdam
Dit concert met CD presentatie is geheel UITVERKOCHT!
Fortepianiste Ursula Dütschler en fluitist Raymond Honing presenteren op zondag 19 maart hun nieuwe Beethoven CD, maar spelen ook Mozart en het prachtige Rondo van Mozart’s onbekend gebleven zoon Franz Xaver Mozart. Beethoven’s muziek is bewerkt voor fluit en piano door de virtuoze Nederlands / Franse fluitist Lous Drouet, hof-fluitist van koning Lodewijk Napoleon; daarnaast heeft Raymond Honing voor deze CD ook Beethoven – bewerkingen gemaakt. Speciaal voor dit concert staat een fortepiano uit Beethoven’s tijd, de Zahler 1805, in de grote Salon van het Cromhouthuis.
Raymond Honing traverso en Ursula Dütschler op fortepiano presenteren hun nieuwe CD en spelen een aantal van de opgenomen werken.
De Nederlands/ Franse fluitist en dirigent Louis Drouet (1792-1873) was in zijn tijd een absolute topsolist. Geboren in Amsterdam, begon hij zijn loopbaan aan het hof van Louis Bonaparte, toentertijd koning van Holland, die zo onder de indruk was van de 15-jarige fluitist dat hij hem in 1807 een kristallen fluit van de beroemde Parijse bouwer Claude Laurent cadeau gaf. Deze fluit is nog altijd te zien in de collectie van het Rijksmuseum in Amsterdam. Later werd hij aangesteld aan het hof van Napoleon in Parijs.
Al gauw ontwikkelde Drouet een internationale carrière als solist die hem in vele landen van Europa en zelfs in de Verenigde staten bracht. Hij was bevriend met Felix Menselssohn-Bartholdy met wie hij in 1828 en 1829 concertreizen naar Londen en Parijs ondernam.
Over de ongekende virtuositeit van de fluitist Drouet (vooral zijn articulatie werd geroemd) was iedereen het wel eens. De persoon Drouet riep echter nog wel eens weerstand op. Zo schijnt hij behoorlijk veel interesse in geld te hebben gehad en was enig politiek opportunisme hem niet vreemd. Verschillende componisten lieten zich negatief uit over zijn persoonlijkheid onder wie Viotti en…..Beethoven.
Zoals zoveel rondreizende virtuozen in die tijd componeerde Drouet ook. En zoals bij zoveel van die rondreizende instrumentalisten was dit ook bij Drouet niet bepaald een succes. Althans, in onze ogen. Zijn oeuvre bestaat grotendeels uit virtuoze salon- stukken die vooral laten zien wat de grote ster allemaal aan techniek in huis heeft. Wij rangschikken dit soort repertoire al gauw onder de titel “overbodige muziek”. Wij kijken dan ook naar de eeuwigheidswaarde van muziek, maar misschien was dat wel helemaal niet de bedoeling van Drouet? Hij schreef gewoon repertoire dat hij kon gebruiken tijdens zijn concerten. Niet meer, niet minder. Of die stukken twee eeuwen later nog relevant zouden zijn was voor hem waarschijnlijk van ondergeschikt belang. En bovendien waren deze componerende solisten ook vaak heel goed in het arrangeren van andermans werk. Dat blijkt ook wel uit de publicatie van zijn arrangementen van de vioolsonates opus 12 en opus 30 van Ludwig van Beethoven. Drouet stelt hoge eisen aan de fluitpartij, gaat tot de grenzen van de omvang van de 8 kleppen traverso, maar heeft daarmee zeer goede arrangementen afgeleverd van absoluut top-repertoire.
Natuurlijk is het altijd heerlijk om je lievelingsstukken te kunnen spelen. Maar bij arrangementen moet je altijd onderscheid maken tussen wat leuk is om te spelen voor jezelf en wat leuk is voor het publiek. Met andere woorden; niet ieder arrangement dat leuk is om te spelen is ook leuk om naar te luisteren. Drouet’s arrangementen van de twee Beethoven sonates zijn volgens mij zeer geslaagd en geweldig repertoire voor op het podium. Vooral omdat het direct als een fluit sonate klinkt; geen enkel moment heb je het gevoel dat het eigenlijk gecomponeerd is met een ander instrument voor ogen.
Ursula en Raymond spelen naast de muziek van hun CD ook een stuk van de onbekende zoon van Mozart, Franz Xaver Mozart : het prachtige Rondo, dat qua stijl een beetje aan Schubert doet denken. Maar ook van de grote Wolfgang Amadeus staat een bijzonder werk op het programma: zijn Sonate in e KV 304. Origineel voor viool en piano maar door Raymond Honing bewerkt voor fluit.
Programma:
Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Sonate in G Groot, Op.30 nr.3 (1801-02)
Gearrangeerd voor fluit en piano door Louis Drouet
– Allegro assai
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Sonate in e klein, KV 300 C (1778)
Gearrangeerd voor fluit en piano door Raymond Honing
– Allegro – Tempo di menuetto
Ludwig van Beethoven
Uit 10 Variaties, Op. 107 (1818/19)
No.7 Variatie op een Russisch Volkslied
“Schōne Minka”
Franz Xaver Mozart ( 1791-1844)
Rondo in e klein
Ludwig van Beethoven
Sonate in D Groot, Op. 12 nr.1 (1797/98)
Gearrangeerd voor fluit en piano door Louis Drouet
– Allegro con brio
– Tema con variazioni, Andante con moto
– Rondo allegro
Locatie
Museum het Cromhouthuis
Het Cromhouthuis vertelt het verhaal van de roemruchte familie Cromhout, die bijna twee eeuwen lang de panden aan de Herengracht 366-368 bewoonde. Hun huizen zijn vandaag de dag nog net zo imposant en fraai als destijds in de Gouden Eeuw. Het Bijbels Museum bevindt zich op de bovenste verdiepingen.Lees verder