‘Ten Dipoles’ – Première nieuwe compositie van Aspasia Nasopoulou, door Seldom Sene in Orgelpark

19 februari 2017 | 14.15 uur | Orgelpark, Amsterdam

MUSICI
Seldom Sene:
Ruth Dyson, Eva Gemeinhardt, Hester Groenleer,
Stephanie Brandt, María Martínez Ayerza, blokfluit en
Tien Vrije Aerofonen: Klankinstallatie Horst Rickels / Ernst Dullemond.

PROGRAMMA
Op het programma staan voornamelijk Griekse composities. Ten Dipoles van Aspasia Nasopoulou is geschreven voor blokfluitkwintet Seldom Sene en installatie van vrije aerofonen. Deze nieuwe windinstrumenten werden speciaal voor dit stuk ontworpen door klankkunstenaar Horst Rickels en Ernst Dullemond. Muziekpublicist Thea Derks geeft een introductie op de uitvoering van Ten Dipoles. Daarnaast onder meer een première van een nieuwe compositie van Thanasis Deligiannis.

Aspasia Nasopoulou (1972) – Ten Dipoles (2016)
1. good-bad
2. even-odd
3. one-many
4. female-male
5. still-moving
6. dark-light
7. left-right
8. straight-bent
9. square-oblong
10. limited-unlimited
Thomas Tallis (1505-1585)  – O sacrum convivium
Thanasis Deligiannis (1983) – a bit unfair (première, geschreven in opdracht van het Orgelpark)
Aspasia Nasopoulou – Lelia Dour

 

‘Ten Dipoles’ door Seldom Sene in Museum De Pont, Tilburg, 26 maart
Tien muzikale miniaturen voor zesentwintig verschillende blokfluiten. Het Amsterdamse blokfluitkwintet Seldom Sene wacht in Museum De Pont een ware krachtmeting. Componiste Aspasia Nasopoulou schreef een nieuwe compositie Ten Dipoles voor het gerenommeerde blokfluitkwintet. Zij baseerde zich daarbij op de voor-Aristotelische theorie van ‘dipolen’ die als basisprincipes van alle elementen gelden. Een tuin van bewegende en trillende automaten vormt het decor waarin het kwintet moet laveren tussen allerlei dipolen als goed/slecht, gewoon/vreemd, vrouwelijk/mannelijk, stilstand/beweging, licht/duister en vierkant/rechthoekig.

Het kwintet wordt in elke miniatuur aangevuld en uitgedaagd door Vijf Vrije Aerofonen. Nieuwe windinstrumenten die speciaal voor dit stuk zijn ontwikkeld door klankkunstenaar Horst Rickels en vormgever Ernst Dullemond. De Vijf Vrije Aerofonen verklanken eenvoudige en eenduidige principes, haast primitief, tegenover de doorontwikkelde en technische perfectie van de blokfluiten.
De muziek van Nasopoulou heeft een eigen taal en stijl die poëtisch, expressief, krachtig en toch toegankelijk te noemen is. Blokfluitkwintet Seldom Sene werd in 2009 opgericht door vijf musici met een gezamenlijke hartstocht voor het spelen in een blokfluitconsort. Voor hun concerten gebruiken ze meer dan vijftig verschillende renaissance-, barok- en moderne blokfluiten. (tekst Museum De Pont, agenda 26 maart)

 

Sedom Sene Blokfluitkwintet
In oktober 2009 debuteerde blokfluitkwintet Seldom Sene tijdens het Concours International d’Ensembles de Flûtes à bec in Le Mans (Frankrijk), waar het ensemble de eerste prijs won. In maart 2011 werd aan Seldom Sene unaniem de Prix d’Interprétation toegekend van de toonaangevende International Chamber Music Competition in Illzach (Frankrijk); in de zomer van 2013 was de groep finalist van de York International Early Music Young Artists Competition. Op 6 september 2014 mochten zij de eerste prijs, de publieksprijs en de persprijs in ontvangst nemen op het prestigieuze Internationale Van Wassenaer Concours voor oude muziek ensembles, geïntegreerd in het Festival Oude Muziek Utrecht. Seldom Sene concerteert op festivals in heel Europa. Inmiddels zijn twee zeer goed ontvangen cd’s verschenen. Seldom Sene wordt gevormd door Stephanie Brandt, Ruth Dyson, Eva Gemeinhardt, Hester Groenleer en María Martínez Ayerza.

 

Aspasia Nasopulou – composer
Aspasia Nasopoulou, a Greek composer living and working in Amsterdam since 2002, is actively involved in the contemporary art creation in Europe. Her music is varied in nature, ranging from solo instrumental to orchestral pieces and from stage and dance pieces to vocal music. It has an abstract narrative quality that interplays with its theatrical dimension. Nasopoulou is inspired by eternal ideas and concerns, drawing equally from ancient texts (Sappho, Euripides) and the hyperrealism of N. Egonopoulos, and from the medieval poetry of Christine de Pizan and Troubadour, to the contemporary thoughts of Saburo Teshigawara and Oscar Hahn’s poems. Her works are composed for unconventional combinations of both western and non-western instruments, presenting an authentic tableau where her own tradition melts together with western tradition and modernity. Nasopoulou has been involved in projects that incorporate media from different arts. She collaborated with choreographers, directors, writers, and visual artists, including Micha Hamel, Kevin Walton, Nienke Brokke, Christian Tan, Nicola Hepp and Ernst Dullemond. She focuses the last years on music’s relation with language.

Geelvinck Fortepiano Festival 2015:
Aspasia Nasopulou reflected on the eight new contemporary compositions for square piano, together with composers Joost Kleppe and Martijn Voorvelt.

Geelvinck Fortepiano Festival 2017:
Aspasia Nasopoulou will present a new composition for the Geelvinck Fortepiano Festival 2017, to be performed by fortepianist Michael Tsalka, who will also perform her composition OCHTO, composed for the Geelvinck Fortepiano festival 2016.

 



Locatie

Orgelpark

Het Orgelpark is gehuisvest in de prachtig gerestaureerde monumentale Parkkerk aan de Gerard Brandtstraat bij het Vondelpark en heeft als doel het orgel door een nieuwe presentatie te integreren in het muziekleven. Was het orgel traditioneel vooral dienstbaar aan het gebouw (kerk), in het Orgelpark staat het gebouw in dienst van het orgel en zijn muziek.

Lees verder
gerard Brandtstraat 26
1054 JK Amsterdam