Frank van de Laar – piano
Frank van de Laar (Laren – Noord-Holland), 1965) is een Nederlandse pianist.
Opleiding
Van de Laar begon met pianospelen toen hij tien jaar oud was. Hij studeerde piano aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Jan Wijn. Hij studeerde af in 1989 met de hoogste onderscheiding. Daarna studeerde hij verder bij Karl-Heinz Kämmerling in Hannover en bij Naum Grubert in Amsterdam.
Activiteiten
In 1988 debuteerde Van de Laar in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam. Sindsdien speelde hij als solist in de meeste landen van Europa, in Rusland en in India. Hij is ook hoofdvakdocent piano aan het conservatorium van Amsterdam en aan het ArtEZ Conservatorium in Arnhem en Zwolle.
Zijn repertoire gaat van Bach tot hedendaagse componisten. Hij is ook actief in de kamermuziek. Van de Laar heeft cd-opnamen en opnamen voor radio en televisie gemaakt.
Samen met de Spaanse pianiste Patricia de la Vega (eveneens afgestudeerd bij Jan Wijn) geeft hij al enkele jaren masterclasses tijdens het Stift Festival te Weerselo/Oldenzaal.
Prijzen en onderscheidingen
In 1987 behaalde Van de Laar de derde prijs op het Internationale Brahms Concours in Hamburg. In 1988 won hij de eerste prijs op het Postbank-Sweelinckconcours voor Nederlandse pianisten. Hij won onder andere ook nog de Jacques Vonk Prijs in 1989, de Ronde Lutherse Kerk Prijs in 1990 en de prijs van de Slowaakse muziekkritiek in 1993.
Uit Interview met redactie Pianoconcerten Edesche Concertzaal, 11-02-2016:
“Ik interesseer me voor heel veel,” vertelt Frank van de Laar. “Solo, kamermuziek, hedendaagse muziek. Daardoor heb ik ook veel ervaring opgedaan. Ik weet ook niet of er ooit een moment komt dat ik me wil specialiseren in iets. Het zit wel een beetje in de aard van het beestje dat ik me aangetrokken voel tot romantische en laat-romantische muziek. Dat waren de gloriedagen voor de pianomuziek. Maar of ik me daar ooit op ga toeleggen… ik denk het niet!” Wat dat betreft is zijn veelzijdigheid zijn grootste specialiteit.
Dat Van de Laar in de pianowereld terecht is gekomen, was niet vanzelfsprekend. De niet-muzikale ouders van de toen nog jonge Frank geloofden namelijk niet dat er iets goeds kon voortkomen uit pianoles. Van de Laar moest er een jaar lang om zeuren en begon op zijn tiende met lessen. “Dat is vrij laat als je bedenkt dat anderen als vier- of vijfjarige al beginnen. Piano spelen is ook een fysieke aangelegenheid, maar toch was het nog niet té laat. De liefde kwam helemaal uit mezelf.” Dat Frank er zijn beroep van wilde maken, was voor hem een vanzelfsprekendheid. “Mijn ouders vonden dat wel moeilijk. Ik was zelf helemaal niet bezig met later en hoe ik mijn brood zou moeten verdienen. Ik was zo blij dat ik met muziek bezig was, dat ik me geen zorgen maakte over de praktische dingen.”
Workaholic
Inmiddels is dat helemaal goed gekomen. Van de Laar vliegt van het conservatorium in Amsterdam en Zwolle, waar hij hoofddocent is, naar cd-opname en van concert naar tv-programma. Van de Laar: “Wat dat betreft leid ik een dubbelleven, aan de ene kant al die pianostudenten die ik mag begeleiden en aan de andere kant de optredens en concerten. Dat gaat dag en nacht door. Ik vind het lesgeven ontzettend leuk, ik werk tussen allemaal gemotiveerde jonge mensen uit Nederland en ver daarbuiten. Dat is heel inspirerend. Door die veelzijdigheid blijft het allemaal ook levendig. Af en toe is het wel erg druk en zou ik best een paar dagen aan het strand willen liggen, maar aan de andere kant houd ik veel van hard werken. Ik zou niets anders willen. Eigenlijk ben ik een workaholic. Als ik te weinig te doen heb, ga ik waarschijnlijk lichamelijk en geestelijk achteruit!”
Geelvinck Salon
Op 7 mei treedt Frank van de Laar op in de Geelvinck Salon in het Cromhouthuis met celliste Larissa Groeneveld