Larissa Groeneveld – cello
Larissa Groeneveld begon haar cellostudie bij Daniel Esser.Later studeerde ze aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Dmitri Ferschtman, waar zij in 1990 met de hoogste onderscheiding afstudeerde. Zij vervolgde haar studie bij Natalia Gutman aan de Hochschule für Musik in Stuttgart, Duitsland. Zij volgde meestercursussen bij o.a. Mstislav Rostropovich en Yo Yo Ma. Zij behaalde diverse onderscheidingen en prijzen op internationale concoursen. Onder andere won zij de Vriendenkrans van het Concertgebouw en werd zij in 1992 finaliste op het ARD Duo-Concours in München samen met de pianist Frank van de Laar.
Zij heeft vele concerten gegeven met musici als Herman Krebbers, Natalia Gutman, Giora Feidman en Reinbert de Leeuw en zij maakte verscheidene tournees door Europa.
Samen met de pianiste Ellen Corver en de violist Peter Brunt vormt zij het Osiris Trio. Het Osiris Trio bestaat sinds 1988 en geeft, naast concerten in Nederland en Europa,ook regelmatig concerten in Amerika, Zuid-Amerika en Canada. Zij hebben in hun 20-jarig bestaan een aantal Nederlandse prijzen in de wacht gesleept, zoals de Philip Morris Finest Selection en de grote kunstprijs de Annie Bosboom Prijs 1997. In 1996 speelden zij in de serie Rising Stars, georganiseerd door het Concertgebouw Amsterdam, waardoor zij zich konden presenteren in de belangrijkste kamermuziekcentra van Europa en in de Carnegie Hall in New York.
In 1988 debuteerde Larissa Groeneveld in de Grote Zaal van het Concertgebouw in Amsterdam met het Tripelconcert van Beethoven. Sindsdienheeft ze als soliste met vele grote orkesten opgetreden, waaronder het Nederlands Philharmonisch Orkest, de Stuttgarter Philharmoniker, de Berliner Symfoniker en het St. John’s Smith Square Orchestra.
Larissa Groeneveld maakte opnames voor Channel Classics en Philips Digital Classics.
Haar repertoire bevat alle grote werken voor cello van J. S. Bach tot hedendaagse composities, waarvan sommige speciaal voor haar geschreven.
Sinds 2001 is zij als hoofdvakdocente cello en kamermuziekdocente verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.
Larissa bespeelt een Domenico Busam cello uit Venetie,1765.
Recensies:
Retenez bien ce nom,Larissa Groeneveld,il s’agit d’une jeune violoncelliste,à le beauté tendrement impérieuse. Cette merveilleuse artiste, a été incomparable de tenue de puissance intérieure,de tension magnifiquement contròlée, avec un sens inné de la vraie poésie. Le Figaro
Mit überbordender Musikalität und einer kompromißlosen Tongebung vermag sie aber auch Kantilenen warm aufblühen zu lassen. Souverän löst sie sich vom Notentext und drückt dem Werk einen eigenen gestalterischen Stempel auf. Stuttgarter Nachricht
It was here that Ms. Groeneveld’s sonorous tone and firm phrasing was to be felt,and she was impressive again sounding the lament theme, making the odd intervals right and forceful. The New York Times
“Overrompelende ode aan de cello…Delicatesse eerste klas. Larissa ontpopte zich als een tovenaarsleerling in haar briljante vertolking van Britten’s Solosuite opus 72…” Eindhovens Dagblad
“Larissa speelde dit werk echt adembenemend. Er zijn weinig concerten waarin het publiek zo stil is. De spanning die ze wist op te bouwen en de diversiteit aan klanken die aan haar instrument wist te onttrekken is in één woord weergaloos te noemen…” Noord-Hollands Dagblad