Mehmet Polat – Ud & Alper Kekec – percussie: ‘Ageless Garden’

24 juni 2018 | 16.45 uur | Museum het Cromhouthuis, Amsterdam
‘Ageless Garden’ is de eerste solo CD, in februari dit jaar uitgekomen, van Mehmet Polat, met gastmusici uit Turkije, Iran, Afghanistan en Mali. Op deze cd heeft Mehmet 10 eigen composities opgenomen. In Mixed World Music Magazine, zegt Ton Maas over dit album ’De nieuwe CD, van ûdspeler en componist Mehmet Polat opent met meer aplomb dan we van hem gewend zijn. Niks omzichtig en bescheiden – Polat gaat er vol in en geselt de snaren van zijn Arabische luit, terwijl percussionist Alper Kekec vol vuur op de raamtrommel roffelt. Uit golvende toonrollers stijgen klankerupties op, die steeds hoger reiken, als een vulkaan die eerst onrustbarend rommelt en vervolgens zijn lava de lucht in werpt.’

Mehmet schrijft zelf:
‘In dit concert spelen Mehmet Polat en Alper Kekec het repertoire van deze CD. Open je hart voor de muziek en laat de muziek naar je toekomen’.

Over de musici:
Mehmet Polat:
Mehmet Polat is een vakkundige ud speler, componist, ensemble leider en solist die inmiddels vele internationale tours op zijn naam heeft staan. Van Afrika tot India, Perzië tot de Balkan, van modern tot jazz, hij combineert verschillende muziekstijlen met zijn Alevi spirituele, Anatolische volks- en Ottomaans klassieke muziekachtergrond. Via improvisatie, eigen composities en zijn blik op de verscheidenheid van muziekstijlen is Mehmet constant op zoek naar nieuwe muzikale paden en inspiratie. Na vele jaren van onderzoek, heeft hij een eigen techniek ontwikkeld om verder te kunnen kijken dan de beperkingen van zijn eens zo traditionele instrument. Met zijn nieuwe techniek voor de linkerhand speelt hij meer moderne en verder ontwikkelde muziekstukken. Ook heeft hij een eigen ud ontwikkeld met twee extra bassnaren om de reikwijdte en functie van zijn instrument te vergroten.
Alper Kekec:
Alper Kekec was born in 15 February 1975 in Istanbul, Bakirkoy. He has moved to Trakya (North-West part of Turkey) with his family and lived there until 18. After finishing his Highschool he moved to Izmir. He has first introduced with music in early ages and instead of playing guitar as many youngsters do, he continued playing Baglama (turkish folk guitar) after a mandolin education at school. In 1995 he entered to Ege University Conservatory and studied “tar” (Azerbaijan folk guitar). After awhile he introduced with percussions and went on his music career with rhythm instruments. He has recorded 2 albums with band called “Umuda Ezgi” He has played percussion and drum in many music styles. He has played almost all folk music singers in Turkey. In 2004 he was accepted to West African department of Amsterdam Conservatory. Last year he started recording his solo album and completed it. Now he is teaching “Darbuka” at Rotterdam and Amsterdam Conservatories and going on working as a concert musician. Alper plays: darbuka, bendir, aski davul, khon, riqq, djembe, drum, lavta (lute), baglama + vocal.
 
Over de ud (wikipedia):
De oed (Arabisch عود; ook geschreven als oud of ud, uitspraak: oed) is een peervormig snaarinstrument dat veel gebruikt wordt in muziek uit het Midden-Oosten Het instrument wordt beschouwd als een voorloper van de luit (el ud werd lute) en valt vooral op omdat het geen gebruik maakt van fretten. De moderne oed heeft 12 snaren.
De oed werd vrijwel zeker geïntroduceerd in West-Europa in de achtste eeuw via het Iberisch Schiereiland
De oudste beelden van een oed zijn van zo’n 5000 jaar geleden uit de Urukperiode.
 
Over Alper’s percussie:
Een darbuka (Arabisch ‏دربكة; ook wel daraboeka, derboeka of taramboeka genoemd) is een vaastrommel die gespeeld wordt in het Midden-Oosten, op de Balkan en in Oost-Europa. Darboekaspelers worden drabki genoemd. De darboeka is van Noord-Afrikaanse oorsprong en dateert uit ongeveer 1100 v.Chr. Het is niet gerelateerd aan de djembe.
Recensie CD ‘Ageless Garden’ in Mixed World Music Magazine:
De nieuwe cd van ûdspeler en componist Mehmet Polat opent met meer aplomb dan we van hem gewend zijn. Niks omzichtig en bescheiden – Polat gaat er vol in en geselt de snaren van zijn Arabische luit, terwijl percussionist Alper Kecek vol vuur op de raamtrommel roffelt. Uit golvende toonrollers stijgen klankerupties op die steeds hoger reiken, als een vulkaan die eerst onrustbarend rommelt en vervolgens zijn lava de lucht in werpt.
Pas na een minuut of zes neemt het tweetal gas terug, waarna Mehmet een weids en bespiegelend intro speelt op de extra laag gestemde bassnaren van zijn ûd. Kecek kiest hier juist voor feller en lichter klinkend slagwerk.
Polat lijkt zijn tastende intonatie voorgoed te hebben afgeschud, want ook de volgende twee stukken worden gedomineerd door gespierd tokkelwerk, nu ondersteund door Pasha Karami met geraffineerd vingerwerk op de Perzische tombak (vaastrommel).
De derde percussionist van dienst, Yama Sarchar uit Afghanistan, horen we pas op track 7, waar hij zijn tabla’s inzet voor het veruit langste stuk van de plaat. Dan horen we ook Mehmet’s oude kompaan Zoumana Diarra op kora, die zich als een lichtvoetige danspartner laat leiden door de gedecideerde toon van de ûd. Na een kleine vijf miniten mengt ook de ney van Shaho Andalibi uit Iran zich met zijn nasale klank in de muzikale gedachtewisseling en zorgt er mede voor dat de spankracht van het stuk zelfs na ruim elf minuten nog niet is verslapt.
Hoewel de cd nadrukkelijk wordt gepresenteerd als solowerk, voelt het samenspel gelijkwaardiger dan bij Polats voorgaande trioprojecten. In plaats van de stereotype rolverdeling tussen solist en begeleiders horen we muzikale geesten die elkaar inspireren en uitdagen. Maar ook als Mehmet alleen speelt, zoals in de twee laatste stukken op de plaat, is duidelijk dat hij zichzelf opnieuw heeft uitgevonden. Warm aanbevolen! (Ton Maas)
Recensie in Moors Magazine: 

Mehmet Polat is een bijzondere ud-speler, die de grenzen van dit eeuwenoude instrument op verschillende manieren opzoekt. Door zijn eigenzinnige manier van spelen uiteraard, waarin hij de invloeden van Anatolische volksmuziek, klassieke Ottomaanse muziek combineert met jazz en nog veel meer. Hij ontwikkelde niet alleen een eigen techniek van spelen, maar ontwierp ook een eigen ud met twee extra bassnaren om de reikwijdte van het instrument te vergroten.

We kenden Polat al van zijn Mehmet Polat Trio, maar hij speelde ook al samen met Eric Vloeimans en Michel Banabila op het verbazingwekkend mooie album New Land, en daarnaast speelt hij ook in het Andalusisch Orkest. En nu is er het eerste solo-album, Ageless Garden. Dat betekent niet dat je Polat nu in zijn eentje een heel album hoort volspelen, want hij heeft ook een aantal gastspelers uitgenodigd, maar hij componeerde wel alle stukken, en zijn ud speelt zeker de glorieuze hoofdrol, want met dat instrument kan Polat inmiddels alles, van melancholiek zingen tot fel uithalen of hypnotiserende riffs spelen.

Tijdloos is deze muziek absoluut, maar het is tegelijk muziek die je nog nooit eerder gehoord hebt. De tradities zijn zeker terug te horen, maar Polat creëert hier wel degelijk zijn eigen muzikale universum, zijn eigen muzikale tuin. En dat is een tuin waar je met veel plezier een hele tijd in door wil brengen. De Ageless Garden van Mehmet Polat is een subliem klein meesterwerkje.



Locatie

Museum het Cromhouthuis

Het Cromhouthuis vertelt het verhaal van de roemruchte familie Cromhout, die bijna twee eeuwen lang de panden aan de Herengracht 366-368 bewoonde. Hun huizen zijn vandaag de dag nog net zo imposant en fraai als destijds in de Gouden Eeuw. Het Bijbels Museum bevindt zich op de bovenste verdiepingen.

Lees verder
Herengracht 368
1016 CH Amsterdam


Bezoek website