Mehmet Polat – Ud & Alper Kekec – percussie: ‘Ageless Garden’
24 juni 2018 | 16.45 uur
| Museum het Cromhouthuis, Amsterdam
Mehmet schrijft zelf:
‘In dit concert spelen Mehmet Polat en Alper Kekec het repertoire van deze CD. Open je hart voor de muziek en laat de muziek naar je toekomen’.
Pas na een minuut of zes neemt het tweetal gas terug, waarna Mehmet een weids en bespiegelend intro speelt op de extra laag gestemde bassnaren van zijn ûd. Kecek kiest hier juist voor feller en lichter klinkend slagwerk.
Polat lijkt zijn tastende intonatie voorgoed te hebben afgeschud, want ook de volgende twee stukken worden gedomineerd door gespierd tokkelwerk, nu ondersteund door Pasha Karami met geraffineerd vingerwerk op de Perzische tombak (vaastrommel).
De derde percussionist van dienst, Yama Sarchar uit Afghanistan, horen we pas op track 7, waar hij zijn tabla’s inzet voor het veruit langste stuk van de plaat. Dan horen we ook Mehmet’s oude kompaan Zoumana Diarra op kora, die zich als een lichtvoetige danspartner laat leiden door de gedecideerde toon van de ûd. Na een kleine vijf miniten mengt ook de ney van Shaho Andalibi uit Iran zich met zijn nasale klank in de muzikale gedachtewisseling en zorgt er mede voor dat de spankracht van het stuk zelfs na ruim elf minuten nog niet is verslapt.
Hoewel de cd nadrukkelijk wordt gepresenteerd als solowerk, voelt het samenspel gelijkwaardiger dan bij Polats voorgaande trioprojecten. In plaats van de stereotype rolverdeling tussen solist en begeleiders horen we muzikale geesten die elkaar inspireren en uitdagen. Maar ook als Mehmet alleen speelt, zoals in de twee laatste stukken op de plaat, is duidelijk dat hij zichzelf opnieuw heeft uitgevonden. Warm aanbevolen! (Ton Maas)
Mehmet Polat is een bijzondere ud-speler, die de grenzen van dit eeuwenoude instrument op verschillende manieren opzoekt. Door zijn eigenzinnige manier van spelen uiteraard, waarin hij de invloeden van Anatolische volksmuziek, klassieke Ottomaanse muziek combineert met jazz en nog veel meer. Hij ontwikkelde niet alleen een eigen techniek van spelen, maar ontwierp ook een eigen ud met twee extra bassnaren om de reikwijdte van het instrument te vergroten.
We kenden Polat al van zijn Mehmet Polat Trio, maar hij speelde ook al samen met Eric Vloeimans en Michel Banabila op het verbazingwekkend mooie album New Land, en daarnaast speelt hij ook in het Andalusisch Orkest. En nu is er het eerste solo-album, Ageless Garden. Dat betekent niet dat je Polat nu in zijn eentje een heel album hoort volspelen, want hij heeft ook een aantal gastspelers uitgenodigd, maar hij componeerde wel alle stukken, en zijn ud speelt zeker de glorieuze hoofdrol, want met dat instrument kan Polat inmiddels alles, van melancholiek zingen tot fel uithalen of hypnotiserende riffs spelen.
Tijdloos is deze muziek absoluut, maar het is tegelijk muziek die je nog nooit eerder gehoord hebt. De tradities zijn zeker terug te horen, maar Polat creëert hier wel degelijk zijn eigen muzikale universum, zijn eigen muzikale tuin. En dat is een tuin waar je met veel plezier een hele tijd in door wil brengen. De Ageless Garden van Mehmet Polat is een subliem klein meesterwerkje.
- Mehmet Polat – Ageless Garden – Aftab Records – distr Xango
Locatie
Museum het Cromhouthuis
Het Cromhouthuis vertelt het verhaal van de roemruchte familie Cromhout, die bijna twee eeuwen lang de panden aan de Herengracht 366-368 bewoonde. Hun huizen zijn vandaag de dag nog net zo imposant en fraai als destijds in de Gouden Eeuw. Het Bijbels Museum bevindt zich op de bovenste verdiepingen.Lees verder