Mayumi Eguro, fortepiano
De Japanse fortepianiste Mayumi Eguro speelt regelmatig in Europa en Japan, zowel solistisch als in kamermuziekverband.Zij is fortepianiste van het Thalia Ensemble. De concerten, die zij gegeven heeft o.a. tijdens het Oude Muziek Festival in Utrecht, op de Fritz Neumeyer collectie in Duitsland en in het Vleeshuis en de AMUZ in Antwerpen werden zeer gewaardeerd. Samen met natuurhoornist Hylke Rozema heeft zij een aantal concerten gegeven in Japan. Ook haar soloconcerten in Japan waren een succes. Tijdens de International Artist’s Presentation in Antwerpen werd zij zowel in 2009 met Hylke Rozema als in 2012 met het Thalia Ensemble geselecteerd als “het veelbelovend ensemble”. Zowel het concert van het Thalia Ensemble als Mayumi’s solo optreden in het paleis Queluz in Portugal in 2014 werden uitgezonden door de Portugese Radio Antena 2. Mayumi won de hoogste prijs van de 1ste “International Music and Art competition for high school students” in Japan.
Mayumi studeerde moderne piano met Yoshimi Tamaki aan de Toho-Gakuen School of Music in Tokyo tot zij in 2000 de Arita-verzameling van historische toetsinstrumenten ontdekte. Diep onder de indruk van de klank en de technische mogelijkheden van de instrumenten, besloot ze klavecimbel en fortepiano te studeren bij Chiyoko Arita en daarna bij Stanley Hoogland aan het Conservatorium van Amsterdam. In 2009 behaalde ze haar Masters in Amsterdam. Mayumi kreeg clavichord lessen van Menno van Delft en fortepiano privélessen van Piet Kuijken. Deze ervaringen hebben een extra dimensie toegevoegd aan haar muzikale interpretatie en instrumentale techniek. In 2013-2015 doceerde Mayumi fortepiano aan het Conservatorium van Antwerpen.
In de zomer van 2015 heeft Mayumi haar solo CD ‘Piano Sonatas, Variations and Rondo by W.A.Mozart’ opgenomen met de originele en perfect gerestaureerde Weense fortepiano gebouwd door Anton Zierer in 1800. Op de opname is ook de nieuw ontdekte versie van het manuscript van de bekende ‘Turkse Mars’ sonate KV331 te beluisteren, waarin in Mozart’s muzikale ideeën eindelijk duidelijk zijn geworden.