Maya Fridman – cello
Maya Fridman, geboren in 1989 in Moskou, Rusland, is een getalenteerde jonge artiest wonende in Nederland. Al vanaf jonge leeftijd werd Maya erkend als muzikaal wonderkind en werd onder de vleugel van de Yuri Bashmet Foundation genomen, waar ze meedeed aan meerdere TV- en radioprogramma’s. Tijdens haar studie aan de Moscow State College of Music genoemd naar Alfred Schnittke, ontving ze de eerste prijs op het International Festival of Slavic Music, naast vele andere prestigieuze awards.
In 2010 werd Maya toegelaten op het Conservatorium van Amsterdam waar ze studeerde bij Dmitry Ferschtman. Hier ontving ze haar master-diploma op 10 juni 2016 met de hoogste waardering, Cum Laude. Over de afgelopen negen jaar trad Maya met grote regelmaat op op allerlei grote locaties in Europa, zoals het befaamde Koninklijke Concertgebouw van Amsterdam, Muziekgebouw aan ’t IJ, TivoliVredenburg, de Vereeniging en nog veel meer. Vanwege haar zeer brede muzikale interesse heeft ze altijd een passie gehad voor improvisatie en het spelen van diverse muzikale stijlen.
Al haar soloprogramma’s hebben een sterke emotionele impact op het publiek en presenteren belangrijke werken van de vorige eeuw, alsmede compleet nieuwe werken van hedendaagse componisten. In 2013 ontving ze de prijs voor Best Muzikant bij de Grote Prijs van Nederland. Maya zette succesvolle samenwerkingen op, onder andere met Jyoti Verhoeff, Aeon Trio (Atzko Kohashi en Frans van der Hoeven), Tomoko Mukaiyama, en veel meer. In 2015 en 2016 sloot ze zich aan bij Harry Sacksioni op zijn Jubileum Tour 65 en speelde ze met bands als Faun en Cesair in binnen- en buitenland. Verder tourde ze met Asko|Schönberg K[h]AOS, Noord Nederlands Toneel en Club Guy & Roni voor de producties Carroussel (2017), Salam (2018) en Brave New World 2.0 (2019).
Tijdens de Cello Biënnale 2016 speelde Maya de rol van Margarita in de muziektheater-bewerking van The Master and Margarita geregisseerd door Dagmar Slagmolen, waar ze samen met cellist Kian Soltani optrad.
In 2015 bracht ze haar debuutalbum The Invisible Link uit, met werken van Alfred Schnittke, Peteris Vasks en Arvo Pärt, dat ze opnam samen met pianist Daniël Kool, en uitbracht onder het label TRPTK.
In 2017 bracht ze twee nieuwe albums uit: Elegy (met Atzko Kohashi en Frans van der Hoeven) en Red Velvet, een solo-album met werken van Karen Tanaka, César Lüttger, Gaspar Cassadó, Oswaldo Golijov, Louis Andriessen, Kaveh Vares en Alisa Apreleva. Beide albums ontvingen internationale lovende recensies, en Red Velvet ontving een Luister 10 award.
Een later album bevat haar eigen arrangement van Prokofiev’s opera De Vuurengel voor cello en piano, waaraan ze samenwerkte met pianist Artem Belogurov. De opname werd internationaal zeer positief ontvangen. “… het beste kamermuziekalbum dat ik in de afgelopen 20 jaar heb gehoord” door het Amerikaanse blad The Absolute Sound.
In 2019 bracht Maya de cyclus ‘Canti d’inizio e fine’ uit, van componist Maxim Shalygin. Het album werd zeer goed ontvangen en verkozen tot één van de ’40 beste albums van 2019’ door De Volkskrant. Eind 2019 bracht ze nog een album uit, getiteld REIÐ, met werken van David Lang, Michael Gordon, Fjóla Evans, Giovanni Sollima en John Tavener.
Maya was musician-in-residence bij Gaudeamus in 2018/2019. In 2018 werd ze genomineerd voor de Grachtenfestivalprijs en in 2019 won ze de Dutch Classical Talent Award. Maya is momenteel Artist in Residence bij TivoliVredenburg voor seizoen 2020/2021.