Shakespeare’s Music

26 mei 2013 | 16.45 uur | ,

Laila Cathleen Neuman en Javier Ovejero Mayoral brengen een programma met muziek van componisten uit Shakespeare’s tijd. Laila brengt de liederen ten gehore met de bijbehorende ‘Historical Gestures / Historische Gestik’, begeleid op instrumenten uit die tijd: luit en theorbe. Javier vervangt Jan Cizsmar voor dit recital.

 

Programma:

Songs and Mad-songs from Shakespeare’s time
 
 
John Dowland (1563-1626)
Clear or Cloudie
Say Love, if ever thou didst finde
Come again, sweet love
Flow my tears
 
Thomas Morley (1557-1602)
Thyrsis and Milla
 
Robert Johnson (1583-1633)
Have you seen but a white Lilly grow?
 
Henry Purcell (1659-1695)
If music be the food of love
Dear Pretty Youth
 
 
John Eccles (1668-1735)
I burn
 
Henry Purcell (1659- 1695)
Sweeter than Roses,
Music for a While
From rosy Bow’rs
 
Thomas Arne(1710-1778)
When daisies pied
 

 

Laila Cathleen Neuman

Laila Cathleen Neuman begon haar zangstudie in Nederland bij Christa Pfeiler en Susanna Waleson, waarna zij aan het ‘Conservatorio G.Verdi’ in Milaan haar bachelorstudie klassiek zang volgde bij Rosina Crosatti en Margaret Hayward, en ‘cum laude’ afstudeerde.

Hierna studeerde zij met een Erasmus Studiebeurs aan het Mozarteum in Salzburg, en behaalde daar haar Master ‘Lied en Oratorium’, ook ‘cum laude’ bij Breda Zakotnik en Barbara Bonney.

Zij nam deel aan Masterclasses met o.a. Dalton Baldwin, Max van Egmond, Johannette Zomer, Trevor Pinnock, Angelika Kirschlager en Deda Cristina Colonna, en houdt zich bezig met ‘Historische Schauspielkunst en Gestik’ waarvoor zij samen werkt met Margit Legler en Reinhold Kubik.

Zij debuteerde in de rol van ‘second woman’ in Dido en Aeneas van Purcell in Milaan, zong en danste in ‘Le Sacre du Printemps’ van Stravinsky voor het internationaal MITO festival en zong onlangs de hoofdrol als ‘ Melpomene’ in ‘Il Parnaso Confuso’ van Gluck, in Salzburg en Wenen, onder leiding van Josef Wallnig in een productie van het Mozart Opern Institut, Salzburg.

Haar repertoire reikt van de renaissance tot aan hedendaagse muziek, en bevat zowel Lied, als oratorium en opera. Zij werkte samen met o.a. ‘Ensemble Esprit’ onder leiding van Jan Hulst, met het ‘Philadelphus ensemble’ en met Ensemble ‘La Silva’, als soliste in het Membra Jesu Nostri van Buxtehude. Verder zingt zij regelmatig in Nederland, Oostenrijk, Italië en Duitsland in samenwerking met o.a. Duo Ruby, gevormd door Cathelijne Noorland en Nicole Fiselier, Jonas Nordberg (luitist), Emilio Bezzi (luitist) en Jitka Koprivova (mezzosopraan).

 

Javier Ovejero – luit & theorbe

Na het afronden van zijn bachelor klassiek gitaar bij Gabriel Estarellas, specialiseerde Javier zich in tokkel instrumenten uit de renaissance en barok periode bij Juan Carlos de Mulder and Juan Miguel Nieto.

Hij volgde masterclasses klassiek gitaar bij grootheden als Miguel Tràpaga, Jose Manuel Fernandez, Ricardo Gallén & Marco Tamayo.

Ook volgde hij masterclasses over historische interpretatie voor Luit en theorbe bij Hopkinson Smith, Eligio Quinteiro, Robert Barto & Konrad Junghänel

Javier is een veel gevraagde musicus in zijn geboorteland Spanje. Hij treedt regelmatig op als solist, maar speelt ook in vele ensembles zoals Thesaurus Ensemble, Ars Combinatoria, Compania de Teatro de Manuel Canseco, Capella Saetabis, Anima di Corda…

Ook in Nederland, waar hij op dit moment zijn master afrond aan het Koninklijk Conservatorium te den Haag bij Joachim & Mike, is hij regelmatig op het podium te vinden. o.a. met Cicconia Consort, Re-Orquestra, Academia de los Nocturnos…

Voor zijn master-research onderzocht Javier de verschillende uitvoeringspraktijken van de theorbe.

 

 

 



Locatie