Rondleiding Pianogeschiedenis, Muzikaal Werelderfgoed
16 juni 2013 | 12.00 uur
| ,

Ter gelegenheid van het UNESCO Werelderfgoed Weekend met het thema ‘muziek’ kunt u zich inschrijven voor een muzikale rondleiding, die vier maal plaats vindt op zondag 16 juni.
Rondleiding Pianogeschiedenis op 16 juni
Onze conservator gespecialiseerd in pianofortes, dr. Olaf van Hees, neemt u mee langs de verschillende pianofortes en vroege piano’s in het Geelvinck Hinlopen Huis. Hij laat u zien hoe deze vroege piano’s werken, waardoor hun speciale klankkleur ontstaat en hoe het mechaniek van de piano zich steeds verder ontwikkelde. Hij doet dat door u een kijkje te laten nemen in het inwendige van de piano’s en hij brengt de museumstukken zelf tot klinken.
De pianoforte staat aan de basis van onze huidige piano, het meest bespeelde instrument in Nederland. Naast Wenen, Londen en Parijs, was Amsterdam vele jaren één van de Europese centra voor pianobouw: in de Amsterdamse grachtengordel waren diverse pianobouwers actief en ook nu nog worden er ambachtelijk toetsinstrumenten vervaardigd en gerestaureerd. De Sweelinck Collectie, de belangrijkste collectie pianofortes en vroege piano’s in Nederland, is genomineerd voor opname op de lijst nationaal erfgoed (Wbc). Deze collectie wordt beheerd door ons museum en geeft een goed overzicht van de ontwikkeling van de pianobouw in de tijd van ondermeer Haydn, Mozart, Beethoven, Schubert en Schumann. De geschiedenis van de piano is onlosmakelijk verbonden met het ontstaan van de klassieke muziek en speelt een belangrijke rol in de opkomst van de burgerdemocratie en de emancipatie van de vrouw.
Er zijn 4 rondleidingen van ieder circa drie kwartier gepland: om 12.00, 13.15, 14.30 en 15.45 uur.
Tarief: een schenking ad € 12 p.p. aan het restauratiefonds voor de pianofortes. U verkrijgt hiervoor eveneens vrij toegang tot de tuin en het museum.
Voor kinderen tot 18 jaar en voor houders van de Museumkaart of de Amsterdam Stadspas geldt een kortingstarief van € 6 p.p.
Geeft u zich wel on-line op, want wij kunnen slechts een beperkt aantal mensen in de groep opnemen.
U ontvangt automatisch per e-mail bevestiging. Wilt u wel deze bevestiging – en als u Museumkaart of Stadspas heeft tevens deze pas – meenemen en tonen aan de kassa.
Als u de laatste rondleiding neemt (start 15.45 uur), dan kunt u het combineren met het Celloconcert om 17.15 uur in de Geelvinck Salon (aangepaste aanvangstijd wegens Open Tuinen Zondag). Hiervoor moet u wel apart een ticket bestellen.
De 16e juni is tevens de laatste dag van de Open Tuinen Dagen. Het kan daarom wat druk zijn bij de ingang van ons museum. U mag met uw ticket langs de rij lopen naar onze museumkassa. De rij van de Open Tuinen Dagen heeft namelijk een separate desk voor passepartouthouders.
Opening UNESCO Werelderfgoed Weekend: 15 juni in de Bazel
De prijswinnende pianiste Tullia Melandri speelt, samen met de Finse fortepianist Ere Lievonen, met een accent op Nederlandse componisten, een muzikale omlijsting van de feestelijke opening van het UNESCO Werelderfgoed Weekend op een pianoforte tafelpiano. Deze historische piano is gebouwd in 1830 door Joannes Baptista Duwaer (1791-1865), gevestigd aan de Bloemgracht te Amsterdam; een leerling van de beroemde Amsterdamse pianobouwer Cornelis Charles Emanuel van der Does (1769-1827), gevestigd aan de Amstel no. 99, die op zijn beurt een leerling van de eerste Amsterdamse pianobouwer, Meincke Meijer, was. Vanaf 1779 vestigt de voormalige compagnon van de Londense pianobouwer Johannes Zumpe, de “vader van de tafelpiano”, Meincke Meijer zich samen met zijn broer Pieter in Amsterdam en legt daarmee de basis voor de Nederlandse, en vooral Amsterdamse, piano-industrie.
Tullia Melandri
Tullia Melandri is afgestudeerd in de piano aan het conservatorium van Rovigo in 1998 met een maximale beoordeling. Later heeft ze kamermuziek gestudeerd aan de Accademia Chigiana te Siena en aan Internationale Pianistic Academie in Imola, onder leiding van Pier Narciso Masi. Ze studeerde af met een master in Piano aan het conservatorium van Livorno, samen met Daniel Rivera.
Ze heeft in Italie met succes aan vele muziekconcoursen deelgenomen, zowel als kamermusicant alsook als solist.
Ze specialiseerde zich in fortepiano onder leiding van Bart van Oort aan het Koninklijk Conservatorium van Den Haag.
Ze heeft onder andere gespeeld voor het “Giovani in musica” festival in Ravenna, het “Accademia Bartolomeo Cristofori” in Florence, het “Oude Muziek” festival in Utrecht, het “Bachfestival” in Dordrecht.
In 2002 studeerde ze af in “Behoud van Culturele Erfgoed” (Muziek specialisatie) aan de Universiteit van Bologna.
Ere Lievonen
is active as a performer on harpsichord, piano, fortepiano and organ, and as a composer. As a performer, he is specialized both in historical performance practice and in contemporary music – especially contemporary music on the harpsichord – and has played at many contemporary and early music festivals in different European countries and the USA.
Born 1972 in Oulu, Finland, he began his musical studies in his home town at an early age, and continued them at the Sibelius Academy in Helsinki. He finished his studies in the Netherlands, where he lives since 1997, and has obtained degrees in organ and harpsichord playing, historical pianos, early music and contemporary music from the conservatories of Amsterdam, Utrecht and The Hague. His teachers have included Jacques van Oortmerssen, Bart van Oort, Jacques Ogg, Siebe Henstra, Annelie de Man and Miklós Spányi, and at masterclasses Jean Boyer, Hans-Ola Ericsson, Lars Ulrik Mortensen, Andrea Marcon, Zsigmond Szathmáry, Malcolm Bilson, Stanley Hoogland and others.
Besides solo performances, Lievonen plays regularly in many chamber music groups, including the baroque ensembles ALGO and ‘Beauty and the Beasts’, the contemporary music ensembles Hexnut and Scala, and a fortepiano trio with Anna Ryu (violin) and Agnieszka Oszańca (cello). He is a founding member of Ensemble Ambrosius, a Finnish ensemble that plays contemporary music on baroque instruments, and has recorded music of Frank Zappa on two CDs. Lievonen has also played keyboard instruments in various professional orchestras, such as the Helsinki Philharmonic, Finnish Radio Symphony Orchestra and Sinfonia Lahti. He is skilled on some more unusual keyboard instruments as well – like playing contemporary music on the Hammond organ. Lievonen has even played the theremin – he played the theremin part in the world première live performances of Dmitri Shostakovich’ film music ‘Odna’ in Paris and Amsterdam in 2003. Since 2009 he is the organist of the unique microtonal (31 tones/octave) ‘Fokker’ organ in Amsterdam.
Ere Lievonen’s compositions have been performed at the Young Nordic Music festivals in Reykjavík (2002) and Helsinki (2005), at the Nordic Music Days in Copenhagen (2004), as well as at other concerts and festivals in several European countries, Australia and Thailand. His composition teachers have included Olli Kortekangas and, in Amsterdam, Rafael Reina, with whom he also studied the theory of Carnatic (South Indian classical) music. Influences of Carnatic music, as well as other non-Western musics, can indeed be heard in several of his compositions. Another area of special interest for him is microtonal music. He is a member of the Society of Finnish Composers.
Ere Lievonen also studied orchestral conducting with Atso Almila and Jorma Panula at the Sibelius Academy in Helsinki. From 2005 to 2007 he conducted the UCSA Orchestra, an orchestra consisting of students at the University College Utrecht.