‘Le Secret’: Ekaterina Levental – mezzo-sopraan, Rixt van der Kooij – piano en compositie, Dimitri Ivanov – viool
2 februari 2014 | 16.45 uur
| ,

Daarbij brengen we een aantal composities van de pianiste Rixt van der Kooij, die bij wijze van “geheim” componeert. Rixt is voornamelijk bekend als pianiste maar weinigen van de luisteraars weten dat zij ook een zeer interessante componiste is. Dit geheim wordt bij jullie zichtbaar…’
Programma ‘Le Secret’:
Gabriel Fauré:
Cinq Mélodies de Venise op 58
Le Secret
Tristesse
L’absent
Fleur Jetée
Notre Amour
Le Parfum imperissable
Arpège
Rixt van der Kooij:
‘Orphée et les insectes’ (2008) 6 liederen op de tekst van G. Apollinaire
‘Trois clichés’ (2007) 3 liederen op de tekst van Rixt van der Kooij voor zang, viool en piano
‘Scheiding’ (2011/2013) 3 liederen op de tekst van Anna Achmatova voor zang, viool en piano
Toelichting op het programma:
Rixt van der Kooij schrijft over de selectie uit de 60 ‘Mélodies’ van Fauré:
‘Orphée et les insectes’ is een cyclus van zes liederen naar voorbeeld van de ‘Bestiaire’ van Françis Poulenc. Orpheus opent de cyclus met een oproep naar de menigte insecten te kijken. Hij sluit ook de cyclus met zijn lier die duidelijk hoorbaar is in de piano. De vlieg kent liederen die hij in Noorwegen heeft geleerd; het zoemen is duidelijk hoorbaar.
De ‘Trois Clichés’ zijn in een dromerige impressionistische stijl met een heel mild timbre. De teksten zijn door de componiste samengesteld uit in liederen veelvoorkomende zinsdelen met hier en daar een komische wending. Als compositietechniek is er gebruik gemaakt van een palindroom as, zowel in de tekst als in de muziek.
De cyclus ‘Scheiding’ gaat in dit concert in première. Rixt van der Kooij schreef het voor Ekaterina Levental. Doordat de tekst van Anna Achmatova zo verbitterd is, is de muzikale stijl zeer dissonant.
Het derde lied ‘De laatste toast’ is in de vorm van een Habanera. De viool opent en sluit de cyclus met een solo.
Ekaterina Levental – mezzosopraan
Ekaterina Levental werd geboren in Tasjkent, de hoofdstad van Oezbekistan, een der republieken van de voormalige Sovjet Unie. Zij studeerde zang aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag en harp aan de Conservatoria van Enschede, Detmold (Duitsland) en Rotterdam. Voor beide behaalde zij het Master Diploma met onderscheiding. Haar docenten waren o.a. Barbara Pearson, Maria Acda, Diane Forlano, Meinard Kraak en Rita Dams (zang) en Germaine Lorenzini, Godelieve Schrama, Catherine Michel en Alex Bonnet (harp). Ze volgde Masterclasses en workshops bij onder andere Nelly Miricioiu, Charlotte Margiono, Christoph Prégardien en Jard van Nes.
Samen met harpiste Eva Tebbe vormt ze een succesvol duo genaamd duo Bilitis. Duo Bilitis heeft sinds de oprichting in 2004 naam gemaakt door de bijzondere bezetting, boeiende en spraakmakende programma’s en intense samenspel. De combinatie van twee harpen en zang waarborgt een grote afwisseling. Hun repertoire wordt gevormd door de originele composities en eigen arrangementen uit alle stijlperiodes.
Hedendaagse componisten zoals Jeff Hamburg, Chiel Meijering, Gerard Beljon, Boudewijn Tarenskeen, Lowell Dijkstra, Daan Manneke, Oene van Geel, Huba de Graaff en Gijs Dijk hebben voor dit duo werken geschreven en gewijd. Het duo is de winnaar van het Internationaal Kamermuziekconcours Almere 2008, de 5de Editie van het Uitmarkt Kamermuziekconcours Amsterdam en de finalist van de The 15th International Jewish Music Festival/Competition Amsterdam 2010. Duo Bilitis bracht in 2008 haar debuut CD ‘Le Jardin Féerique’ uit op het label “Brilliant Classics” met de muziek van Debussy, Franck, Ravel en Fauré. In 2011 brengen ze bij dezelfde label hun tweede CD ‘L’Heure Espagnole’ met de werken van Granados, Ravel, de Falla en Montsalvatge.
Ekaterina bespeelt Salvi harp die haar ter beschikking werd gesteld door Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds dankzij een gift van de Stichting Levi Lassen.
Dimitry Ivanov – viool
Dmitry Ivanov is in 1989 in Tasjkent, de hoofdstad van Oezbekistan, geboren. Hij woont sinds 1993 in Nederland.
Dmitry kreeg zijn eerste vioollessen in januari 1998 van Boris Tsoukerman. In 1999 werd Dmitry toegelaten tot de net geopende Van Zweden School of Music in Enschede. Hij werd leerling van de jonge violiste Ilona Sie Dhian Ho. In september 2003 werd hij aangenomen als leerling van de Vooropleiding aan het Conservatorium van Rotterdam in de klas van de bekende Nederlandse violist Christiaan Bor. In 2005 verhuisde het gezin naar Rotterdam en in 2006, na het behalen van zijn HAVO-examen, werd Dmitry toegelaten tot de voltijdopleiding aan het Conservatorium van Rotterdam. Op 30 juni 2011 sloot Dmitry zijn Bachelor studie cum laude af bij Benzion Shamir.
Hij volgde in Duitsland en Kroatië cursussen bij o.a. Petru Munteanu, Robert Szeder en Dora Schwarzberg
In 2002 won Dmitry een Tweede Prijs in de leeftijdskategorie 2A (10-12 jaar) tijdens de Iordens Viooldagen. In 2006 behaalde hij een Derde Prijs bij het Prinses Christina Concours in Rotterdam.
Als solist bij diverse orkesten en in recitals trad Dmitry o.a. op in Rotterdam (De Doelen), in Enschede (Muziekcentrum) en in Groningen (De Oosterpoort). Als Prinses Christina laureaat werd hij gevraagd recitals te geven in Los Angeles, San Francisco en Vancouver. Ook speelde hij een rol in een televisie-docudrama over een jonge violist in Suriname. Dmitry trad in kamermuziekconcerten op met bekende musici als Marieke Schneeman, Christiaan Bor, Godfried Hoogeveen, Francien Schatborn en Rainer Moog.
Hij werd in 2012 aangenomen aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar hij zijn studie zal voortzetten als leerling van Peter Brunt en Philippe Graffin.
Dmitry is sinds de zomer van 2012 2e violist van het Aristo Kwartet.
Rixt van der Kooij – piano en compositie
Rixt van der Kooij (1968) kreeg pianoles van Maria Stroo in Groningen. Daarna studeerde ze onder leiding van Else Krijgsman aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Les in duo spel volgde ze bij Tan Crone. Vervolgens studeerde zij aan het Rotterdams Conservatorium bij Mila Baslawskaja waar ze de Aantekening Begeleiden en de Aantekening Kamermuziek behaalde.
Rixt van der Kooij volgde masterclasses bij o.a. Jürgen Uhde, Detlef Kraus, Christian Zacharias, Konrad Richter, Roger Vignoles, Graham Johnson en Rudolf Jansen.
Zij begeleidde bij diverse zangmasterclasses waaronder die van Diane Forlano en Anthony Rolphe Johnson in Wales, Groot-Brittanië.
Met haar duo à quatre-mains partner Dessislava Radeva won zij in 1997 de EPTA-prijs op het zevende internationale concours voor vierhandig pianospel in Torhout, België.
Rixt van der Kooij is initiatiefneemster van de Friestalige klassieke muziekgroep ‘De Spylman’. In 1995 verscheen de CD ‘De Spylman’ met daarop een overzicht van het Friese kunstlied uit de periode 1600-1995. In september 1999 bracht De Spylman de CD ‘Wylde Wizen’ uit met eigentijds repertoire uit de periode 1993-1999. Voor dit project werden diverse liederen speciaal voor de groep gecomponeerd.
In september 1997 verscheen bij Finlandia Records de CD ‘Meet the Composer Tauno Marttinen’. Hierop is zij te beluisteren in de pianosonate opus 90 en enkele kamermuziekwerken
Als pianiste is zij gespecialiseerd in liedbegeleiding en dan met name het Duits-romantische repertoire. Zij organiseert sinds 2002 een serie liedrecitals onder de titel Vocaal drieluik in Friesland. Hierbij werkt ze met jonge, pas afgestudeerde zangers en bespeelt zij de bij het repertoire passende historische vleugels. Sinds 2009 organiseert zij de serie JongVocaal in de Haagse Kunstkring in Den Haag waarin steeds een ander thema centraal staat.
Rixt van der Kooij treedt steeds meer als componiste naar buiten. Zij werd door de bevriende componist Burkhard Söll aangemoedigd meer te gaan componeren en door hem werd ze betrokken bij de componistencirkel rondom de stichting ‘Made in Leiden’.
Voor het Bilitis Ensemble (zang, cello en piano) schreef ze o.a. de cycli ‘Chansons de Bilitis’ en ‘Wesendonck-Lieder’. Voor het ROSA Ensemble (saxofoon, viool, piano en slagwerk) schreef ze het korte stuk ‘Ostinato’.
Zij wordt geïnspireerd door de romantische liedtraditie van Robert Schumann en Gabriël Fauré. Haar stijl is neo romantisch-impressionistisch. Naarmate de tekst moderner is wordt haar stijl meer dissonant.
Rixt van der Kooij is sinds 1991 als docente verbonden aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.