UITGESTELD: Slow Food: Plastic Soup met Asperges

23 mei 2014 | 18.00 uur | ,

Helaas vindt dit evenement niet plaats op de geplande datum van 23 mei, maar wordt uitgesteld naar een nieuwe datum na de zomer (dan met andere seizoensgroenten!)

Plastic Soup in Amsterdam

Op 1 mei ondertekende in de Passengers’ Terminal een keur aan Amsterdamse ondernemers, samen met wethouder Caroline Gehrels een convenant onder het motto:

‘Plastic soep de wereld uit, te beginnen uit de grachten van Amsterdam’.

Hiermee is Amsterdam de eerste stad ter wereld, die de krachten bundelt om de strijd aan te gaan met het plastic afval, dat bezig is onze wateren, zeeën en oceanen te vervuilen met een levensbedreigende smurrie: plastic soep.

Plastic Soup Foundation 

Op 23 mei komt de initiatiefneemster van de Plastic Soup Foundation, Maria Westerbos, ons vertellen over de stand van zaken in de strijd tegen plastic soep en wat wij zelf eraan kunnen bijdragen. Maria Westerbos, op plaats 20 in de lijst van de Duurzame Top 100 van Trouw, is – naast ter zake kundig ­– een zeer onderhoudend en gepassioneerd spreekster, die haar betoog aanvult met indrukwekkende foto’s en beklemmende filmbeelden.

 Slow Food en Plastic Soup

Bij de beginselen van Slowfood, lekker, puur en eerlijk, hoort een verantwoorde voedselproductie. De doelstelling van Plastic Soup is om plastic afval uit onze voedselketen te weren. Laat u tijdens onze jaarlijkse Slow Food asperge-avond op de Koninklijke Industrieele Groote Club inspireren om de infiltratie van plastic soep in ons voedsel terug te dringen.

Slow Food is een internationale beweging, die zich afzet tegen monopolistische monocultuur in de landbouw en zich inzet voor biodiversiteit en lokale economieën. Het behoud van ambachtelijke geproduceerde, op locale tradities gebaseerde voedselproducten staat hoog in het vaandel. Lekker, puur en eerlijk is het motto van Slow Food.

Programma: 

18h.: inloop en borrel

19 h:. aan tafel en presentatie

21.30h.: einde

Menu:

Chefkok Remco laat zijn fantasie los op deze heerlijke seizoensgroente en bereidt met zijn team een diner voor waarin asperges de traditionele hoofdrol vervullen:

Amuse 
Asperge velouté met livar ham en peterselie

Voorgerecht
Asperge salade met Oosterschelde kreeft, schaaldieren mayonaise en frissee sla met lamsoren

Asperge: biologische en duurzame delicatesse

De Oosterscheldekreeft is een delicatesse. Liefhebbers beweren dat de Oosterscheldekreeft de meest smaakvolle kreeftachtige ter wereld is. De smaak is zeer verfijnd en iets zachter dan de Europese kreeft. De vangst van de Oosterscheldekreeft is duurzaam en kan op drie manieren plaatsvinden: met korven, kubben en schietfuiken.Alle gevangen kreeften worden met de hand gesorteerd en dieren onder de 25 cm, met een kop-/ schutlengte die kleiner is dan 87 mm, of met een gewicht onder de 400 gram worden teruggezet. Datzelfde geldt voor vrouwtjes met eitjes. De vangst vindt vijftien weken per jaar, van 27 maart tot en met 15 juli, plaats. Scherpenisse: ‘Alleen de consumptierijpe kreeft die op het voer afkomt wordt gevangen. Dat is slechts heel klein percentage van alle kreeft. Het is dus een hele duurzame visserij.’

Hoofdgerecht
Kamper lamsbout met gebraiseerde asperge, mousseline van agria aardappel met peterselie en een jus met dragon

Kamper lam is een kruising van een texelaar en een swifter deze is perfect voor de slowfood te gebruiken van wegen zijn smaak en vet bedekking. De agria aardappel is een biologische aardappel soort

Dessert
Clafoutis van appel met rabarber compote, creme van vanille en sorbet
De elstar appel komt uit loenen en de rabarber uit limburg de creme is van biologische room gemaakt

Prijs: 

57,50 euro, 3-gangenmenu incl. begeleidende wijn en koffie / thee toe

Aanmelden via:

– Dunya Verwey: verwey@geelvinck.nl

– Paul Vernooijs: paul@vernooijs.nl

Adres: 

Koninklijke Industrieele Groote Club

Dam 27

1012 JS Amsterdam

 

Who is Who: Maria Westerbos:

Maria Westerbos was jarenlang vaste klant van de Bodyshop, tot ze erachter kwam dat het product ‘Vitamin E cream exfolioator’ allesbehalve duurzaam is. Ze ontdekte dat hierin polyethyleen wordt verwerkt: microplastics die de waterzuivering passeren en een verwoestend effect hebben op het maritieme milieu. Jammer voor de Bodyshop dat Westerbos geen doorsnee klant was. Volgens sommigen is ze een flamboyante levensgenieter die met een ‘lekker verhaal’ groepen enorm kan motiveren. Bovenal is ze een geoefend mediastrateeg, en dat hebben de bedrijven geweten die microplastics in hun producten stoppen. Met de door haar opgerichte Plastic Soup Foundation voert ze crossmediale campagnes die bedrijven, regeringen, overheden en consumenten moeten overhalen met deze toevoeging te stoppen. De campagne van Westerbos heeft er inmiddels voor gezorgd dat Unilever, HEMA, Kruitvat en ETOS de plastics uit hun producten weren. Na een propedeuse Journalistiek studeerde Westerbos af in de andragologie (mens- en veranderkunde), werkte tegelijkertijd enkele jaren als wetenschapsjournalist voor de Universiteit van Amsterdam en kwam vervolgens bij de televisie terecht. Daar stond ze in de afgelopen 25 jaar aan de wieg van talloze programma’s in alle genres: van zeer informatief tot groot amusement. In samenwerking met Stichting De Noordzee voert de Plastic Soup Foundation sinds de zomer van 2012 de campagne Beat the Microbead. De app ‘Warning, Plastics inside’ waarschuwt consumenten in welke producten microplastics verwerkt zijn. De website van haar organisatie telt 35.000 bezoekers per maand en een kwart miljoen pageviews.

 

Spreker bij Next speaker:
http://thenextspeaker.com/experts/maria-westerbos/

Plaats 20 Duurzaamheids Top 100:
http://www.trouw.nl/tr/nl/14148/De-Duurzame-100-2013/integration/nmc/frameset/duurzame-100-2013/ranglijst.dhtml

http://plasticsoupfoundation.org