Chopin: Opera en Improvisatie: lecture-recital door Bert Mooiman – pianist, organist en muziektheoreticus

6 maart 2016 | 16.45 uur | Huis met de Hoofden,

Chopin, de opera en het improviseren.
Een lezing / recital door Bert Mooiman, georganiseerd in samenwerking met de Chopin Stichting Nederland

 

Volgens ooggetuigenverslagen was Frédéric Chopin (1810 – 1849) gewend zijn composities op een improviserende manier uit te voeren. Die composities zijn vrijwel uitsluitend voor zijn eigen instrument, de piano, geschreven. Deze beperking heeft hem er niet van weerhouden uit te groeien tot een van de meest beroemde en geliefde componisten van de 19e eeuw – een faam die sinds zijn dood alleen maar groter is geworden. Hoewel hij dus nooit een opera heeft geschreven, was hij buitengewoon geïnteresseerd in dit genre, en dan vooral in het Italiaanse belcanto. Hij raadde zijn leerlingen altijd aan om, wanneer de gelegenheid zich voordeed, te gaan luisteren naar grote zangers die kwamen optreden. Minder bekend is dat deze liefde voor de opera in een aantal van zijn pianowerken duidelijk kan worden waargenomen; het is zelfs zo dat sommige stukken van Chopin ons iets kunnen vertellen over de manier waarop de opera-aria’s in die tijd werden gezongen! Andersom brengt de versieringspraktijk van het belcanto ons dichter bij Chopin als improvisator.

De lezing zal worden afgewisseld met live-muziekvoorbeelden en opnames.

 

Bert Mooiman:
De pianist, organist, kerkmusicus en muziektheoreticus Bert Mooiman (1965) studeerde aan het Koninklijk Conservatorium (Den Haag). Hij behaalde de diploma’s Uitvoerend Musicus piano (bij Theo Bruins) en orgel (bij Wim van Beek, improvisatie bij Bert Matter) cum laude, en ontving de Fock-medaille voor zijn bijzondere artistieke prestaties. Hij won prijzen op internationale concoursen in o.a. Groningen en Ljubljana. De hoofdvakstudie Theorie der Muziek sloot hij af in 2003 met het artikel “Olivier Messiaen en de Franse harmonie” dat werd gehonoreerd met de Martin J. Lürsenprijs.
Van 1993 tot 2000 werkte hij als pianosolist voor Het Nationale Ballet. Sinds 2000 is hij als docent hoofdvak muziektheorie, piano en improvisatie verbonden aan het Koninklijk Conservatorium. Momenteel werkt hij tevens aan een wetenschappelijk onderzoek naar de rol van improvisatie in de 19e-eeuwse muziek. Op dit gebied werkt hij samen met de Guildhall School of Music and Drama in Londen, waar hij ook gastlessen geeft. Hij publiceert regelmatig over muziektheoretische onderwerpen en geeft colleges voor het HOVO aan de Universiteit Leiden. Als pianist treedt Bert Mooiman zowel solistisch als in kamermuziekverband op. Daarnaast is hij eindredacteur van het tijdschrift Piano Bulletin van de European Piano Teachers Association. Sinds 1989 is hij vaste organist van de Nieuwe Badkapel (’s-Gravenhage), waar hij ook artistiek leider is van de serie Badkapelconcerten. Tot 2011 was hij tevens titulair organist van de Grote of Onze Lieve Vrouwekerk te Breda. Als organist is Bert Mooiman regelmatig te gast bij het Rotterdams Philharmonisch Orkest.

 

Locatie: 

Dit lecture-recital vindt plaats in het Huis met de Hoofden, Keizersgracht 123, met dank aan de Ritman Library / Bibliotheca Philosophica Hermetica.



Locatie