‘De La Haye Trio’ met ‘The Forgotten Link – Classical Romantics’

22 september 2013 | 16.45 uur | ,

Het ‘De la Haye Trio’ legt de verbanden tussen wat vooraf ging aan en uitgroeide tot de Romantiek 

De Romantiek in de klassieke muziek begint eerder dan we over het algemeen denken en kent een lange aanloop. Via Mozart, Haydn, John Field (die als eerste Nocturnes schreef, ruim vóór Chopin) en Dussek naar Mendelssohn, Schumann en Brahms. Ook Beethoven en Hummel behoorden tot de vroege Romantici! Er wordt gespeeld op historische instrumenten. 

 

Programma

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Cello Sonata in C groot, Opus 102 Nr. 1 (1815)

     Andate – Allegro vivace

     Adagio – Tempo d’Andante – Allegro vivace

 

Jan Ladislav Dussek (1760-1812) 

Pianosonate in G groot, Opus 35 Nr. 2 (1797)             

     Allegro

     Rondo – Molto allegro espressione

 

Johann N. Hummel (1778-1837)     

Piano Trio in E-mol groot Opus 96 (1825)

     Allegro con spirit

     Andante quasi allegretto

     Rondo alla Russa

 

Dit programma komt tot stand met medewerking van de ‘Salon de la Haye‘ te Den Haag

De fortepiano vleugel 1820, gebouwd door de Weense pianobouwer Joseph Böhm, is ons vriendeljk ter beschikking gesteld door Gijs Wilderom. Van deze beroemde pianobouwer, die verschillende vernieuwingen op zijn naam heeft, zijn nog slechts zestien pianofortes bekend; een vergelijkbare vleugel van Böhm is in het bezit van het Metropolitan Museum in New York.

 

Ludwig van Beethoven (1770-1827) componeerde zijn pianotrio Opus 1 nummer 1 rond 1793 en zijn Sonate voor piano en violoncello nr. 4 Opus 102 nr. 1 in 1815. Het contrast tussen beide werken is groot. Het pianotrio is nog geworteld in het Classicisme, de cello sonate Opus 102 is al een voorbode van de Romantiek. Het is een fascinerend werk, dat zijn schaduwen ver vooruit werpt.

 

Jan Ladislav Dussek (1760-1812) was één der eerste “klavierleeuwen”, nog vóór Beethoven, en bezigde als één der eersten een heftige, romantische stijl, waarbij de dynamiek en de emoties alle kanten op gaan. Dussek was de eerste die de pianoforte in de lengtes op het podium zette, zodat met name de dames zijn klassieke Griekse profiel konden bewonderen. Hij heeft in heel Europa opgetreden en vele jaren in London gewoond, waar hij grote invloed had op de ontwikkeling van de fortepiano door zijn vriendschap met John Broadwood. Er is een verhaal dat tijdens een van zijn vele diners met Broadwood zijn vrouw, een Schotse harpiste, al haar kleren in haar harpkoffer gooide en er met haar minnaar vandoor ging. Dussek zou overigens een aantal problematische relaties met harpistes hebben. Tegenwoordig zou men dat een neurotische partnerkeuze noemen. De hier gespeelde Sonate in G Major, Opus 35, nr. 2 is uit 1797, en wordt bij voorkeur gespeeld op een wat zwaardere pianoforte, zodat de dramatiek nog versterkt wordt. Het werk opent heftig, en dat zal zo het hele stuk blijven.

 

Johann Nepomuk Hummel (1778-1837) was een vriend en studiegenoot van Van Beethoven (1770-1827). Zij studeerden bij dezelfde leraar: Joseph Haydn. Hoewel Hummel later in de vergetelheid is geraakt, is hij van grote invloed geweest , in tegenstelling tot Beethoven, op de pianotechniek in de tijd daarna. Ook is hij van grote invloed geweest op de muziek. Het is onbegrijpelijk dat zijn muziek als braaf en saai wordt betiteld. Het is juist bijzonder boeiend. Tegenwoordig is er weer een herwaardering van zijn muziek, met name van zijn kamermuziek. Zijn pianotrio Opus 96 is bepaald niet braaf en saai te noemen, integendeel!

 

 

Biography

The De la Haye Trio was recently founded in the Royal Conservatory of the Hague through encounters that brought together three musicians from around the world. Covering a wide range of repertoire from the Baroque to Romantic, the trio aims to show the unique colors of performance on period instruments. Besides various performances associated with the Conservatory such as the Mozart Twilight Concert Series, the trio has received concert engagements with the Van Swieten Society and has performed in significant venues throughout the Netherlands such as the The Bethaniënklooster in Amsterdam, Vredenburg Leeuwenbergh in Utrecht, and Castle Duivenvoorden in Leiden.

 

Shin Hwang, a prize-winner of the 1st International Westfield Fortepiano Competition, recently completed a dual master’s degree in Piano and Fortepiano Performance at the University of Michigan, where he studied with Arthur Greene and Penelope Crawford. As a versatile keyboardist, he has won recognition in both modern and historical performance. In 2010, he won Second Prize in the Ann Arbor Society of Musical Arts, Young Artist Competition and in 2012, he was a finalist of the Jurow International Harpsichord Competition. In 2011, he was invited by Malcolm Bilson to perform at the United States Library of Congress for the American Musicological Society Lecture Series: “What the Autograph Can Tell Us: Beethoven’s Sonata in E major, Opus 109”. Other significant performance engagements include solo performances in the Vredenburg Leeuwenbergh in Utrecht, and Het Bethanienklooster in Amsterdam. As a recipient of the prestigious Fulbright Scholarship, he is currently studying at the Royal Conservatory of the Hague with Bart van Oort and Jacques Ogg. 

 

Yuki Horiuchi began her studies on the violin with Kiyoshi Okayama at the age of two. She graduated with a Bachelors and Masters degree from the Tokyo National University of Fine Arts and Music, where she studied with Wakamatsu Natsumi and received additional instruction from the famed conductor, Masaaki Suzuki. She was twice awarded the Acanthas Award, an award which is granted to music students who graduate with the highest ranking. She has performed major Baroque orchestras such as the Amsterdam Baroque Orchestra. She has also performed and recorded the music of Corelli, Vivaldi, and Mozart with the Baroque orchestra of Enrico Onofri available on the Anchor Recording Label.

 

Fernando Santiago García obtained his Bachelor Degree Cello in 2011 at the Koninkljk Conservatorium in The Hague with the highest marks, as a student of Lucia Swarts and Dmitri Ferschtman. As a modern cellist he has been a member of the European Union Youth Orchestra and the Gustav Mahler Accademy in Bolzano. He has worked together with the violinists Lucy van Dael, Vera Beths and Kees Hülsmann. Fernando has received masterclasses from Wolfgang Boettcher, Raphael Wallfisch, Harro Ruijsenaars, Hidemi Suzuki and Bart van Oort, and he has performed in the major concert halls in The Netherlands, including Concertgebouw (Amsterdam), Dr. Anton Philipszaal (The Hague), Vredenburg (Utrecht) and De Doelen (Rotterdam). In 2010 he was appointed assistant teacher in the department for Young Talents at the Koninklijk Conservatorium, working with Jan-Ype Nota and Lucia Swarts. Since 2011, he has focused on studies in historical performance practice with Anner Bylsma and Lucia Swarts.

 

 



Locatie