Geelvinck Salon: de echte Bach?
5 oktober 2012 | 20.00 uur
| ,

Discussieforum over en met (veel) muziek, georganiseerd in samenwerking met de Mengelberg Vereniging.
Een avond met veel muziek en discussie over hoe Bach wordt uitgevoerd. Thema is ‘aspecten van de authentieke uitvoeringspraktijk’, met inleiding door Joan Berkhemer en Bas van Bommel, met muziekfragmenten o.a. van verschillende historische opnames van de Mattheus Passion, en discussie.
Bijdrage regulier € 15,
Bijdrage leden van het Mengelberg Vereniging : € 10,- p.p.
Conservatoriumstudenten € 5,= p.p.
Aanvang 20.00 uur
Bij Bachs Matthäus-Passion denkt men tegenwoordig aan Ton Koopman, Frans Brüggen of Jos van Veldhoven; kortom, aan de vele Nederlandse dirigenten, die zich specialiseren in de ‘authentieke uitvoeringspraktijk.’ Zij spelen de Matthäus op darmsnaren, in kleine bezetting, met weinig vibrato en lage stemming, want zo en niet anders heeft Bach het bedoeld. Toch staat de beroemdste Nederlandse Matthäus aller tijden nog altijd op naam van een dirigent die er een heel ander uitvoeringsideaal op nahield: Willem Mengelberg. Zijn beroemde opname in het Concertgebouw in Amsterdam uit 1939 zondigt tegen alle leerstellingen van het authentieke credo: moderne instrumenten, een reusachtig koor en orkest en een volle, gevoelszwangere klank. En toch beweren de kenners, dat deze onvergetelijke dramatische uitvoering misschien wel de beste is die er ooit is geweest.
Hoe kan dat? Is authenticiteit misschien een overschat ideaal? Gaat het in de muziek niet om andere dingen: om emotie en expressiviteit? Violist en dirigent Joan Berkhemer (1951), raakte gefascineerd door Mengelbergs Matthäus-Passion. Hij hoopt in 2013 een live heropvoering van deze gedenkwaardige uitvoering te kunnen realiseren. Op 5 oktober zal hij met pianist en NRC-muziekcriticus Bas van Bommel (1979) de finesses van Mengelbergs beroemde uitvoering blootleggen. Met door henzelf gespeelde passages, onherkenbaar mooi gerestaureerde cd-fragmenten en veel achtergrondinformatie over Willem Mengelberg, zullen zij een lans breken voor deze gedenkwaardige uitvoering. Na afloop is er volop gelegenheid voor discussie.
Deze themabijeenkomst vindt plaats binnen het kader van het Geelvinck Pianoforte Festival 2012, 5 – 7 oktober , waar de historische toetsinstrumenten zoals de tafelpiano centraal staan en heeft daarmee een raakvlak met de discussie over de authentieke uitvoeringspraktijk.