Discussieforum: hoe historisch geïnformeerd is de historisch geïnformeerde Muziekpraktijk?

9 oktober 2013 | 20.00 uur | ,

Discussieforum met moderator Bas van Bommel over aspecten van de historisch geïnformeerde uitvoeringspraktijk: hoe geïnformeerd is die?

Wat is authentiek ?

De opkomst van de ‘authentieke uitvoeringspraktijk’ heeft een onmetelijke invloed gehad op het hedendaagse klassieke muziekleven. Niet alleen barokensembles, maar ook traditionele orkesten stellen zich tegenwoordig ten doel ‘historisch geïnformeerd’ te spelen. ‘Authenticiteit,’ ooit de wapenspreuk van een groepje rebelse marginalen, is het ideaal van het establishment geworden.

Tot op heden is de ‘historische speelstijl’ echter uitsluitend op informatie uit traktaten gebaseerd. Een andere, veel belangrijkere bron wordt stelselmatig genegeerd: vooroorlogse, historische opnamen. Toch zijn deze opnamen de meest directe bron voor hoe er in het verleden werd gemusiceerd. Deze stijl verschilde niet alleen wezenlijk van moderne speelstijlen, maar ook van de zogenáámd historische speelstijl die de Oude Muziekbeweging propageert.

Klavecinist en musicoloog Andrew Meyer stelt dat het voor musici van essentieel belang is zich in historische opnamen te verdiepen. Alleen zo kan een speelstijl worden bereikt die daadwerkelijk recht doet aan de intenties van de componist.

Na een korte lezing waarin Meyer zijn opvatting zal illustreren is er alle ruimte voor een levendig debat!

Andrew Meyer

De jonge, onconventionele en nu al gerenommeerde muziekwetenschapper Andrew Mayer ( VS / Den Haag) laat aan de hand van een aantal muziekvoorbeelden en oude opnamen horen hoe in verschillende tijden ook verschillend over het uitvoeren van muziek gedacht werd en wordt.

Over Andrew Meyer:  

Andrew J. Meyer studied fortepiano and historical performance practice with Sarah M. Sargent in Vienna. He received his research Master’s in cultural analysis from the University of Amsterdam in 2008. He taught cultural history at Webster University and is pursuing  doctoral research at the Academy of Creative and Performing Arts at Leiden University.
 

 

Korting

Het entreeticket voor het discussieforum geldt tevens als korting voor de festivalconcerten in de Posthoornkerk.
Kijk bij deze avondconcerten van Bart van Oort, Richard Egarr en Michael Tsalka.
Uw kortingstarief is € 20 (bij “Tweede concert”).

 



Locatie