Geelvinck Salon in het Cromhouthuis: ‘In de Salon van Pauline Viardot’ met Aldona Bartnik sopraan en Clara Biermasz piano.

12 maart 2017 | 16.00 uur | Museum het Cromhouthuis, Amsterdam

‘In de Salon van Pauline Viardot’

Een Chopin programma met Aldona Bartnik sopraan en Clara Biermasz piano, ter gelegenheid van de geboortedag van Chopin op 1 maart.
Op het programma staan o.a. Liederen van Chopin Op. 74 en Mazurka’s  voor stem en piano van Pauline Viardot, vriendin van George Sand en bewonderaarster van Chopin. Deze Mazurka’s zijn gebaseerd op thema’s van Frédéric Chopin.
Natuurlijk mag pianosolo werk van Chopin niet ontbreken.

 

Programma:

Frédéric Chopin (1810-1849)
Mazurkas, Op.17 (1831-1833)
– Vivo e risoluto
– Lento, ma non troppo
– Legato assai
– Lento, ma non troppo

 

Frédéric Chopin
Uit 19 Poolse Liederen, Op. Post. 74 (1829-1847)
– Życzenie -Meisjes wens (1829)
Tekst: Stefan Witwicki (1801-1847)

– Wiosna – De lente (1838) – Stefan Witwicki

– Sliczny chłopiec – Mijn geliefde (1841)
Tekst: Józef Bohdan Zaleski (1802-1886)

– Melodja – Melodie  (1847)

– Moja pieszczotka –Mijn lieveling (1837)
Tekst: Adam Bernard Mickiewicz (1798-1855)

– Wojak – De ruiter voor de strijd (1830) Stefan Witwicki

Pauze

Frédéric Chopin
Mazurkas, Op.24 (1834-35)
Opgedragen aan Mr. le Comte de Perthuis
– Lento, in g klein
– Allegro non troppo, in C Groot
– Moderato con anima,  in As Groot
– Moderato, in bes klein

Pauline Viardot (1821-1910)
Mazurkas voor stem en piano, gebaseerd op thema’s van Chopin (1848)

– Berceuse – Wiegelied

– L’oiselet – Het vogeltje

– La danse – De dans

– La jeune fille -Het meisje

– La fête – Het feest

– Seize ans – Zestien jaar

 

Pauline Viardot-García (1821-1910) was een Spaans-Franse componiste en mezzosopraan.
Pauline Viardot-Garcia kwam uit een bijzondere familie. Haar vader was de Spaanse tenor Manuel del Pópulo Vicente García. Rossini schreef voor hem de rol van graaf Almaviva in De Barbier van Sevilla, waarmee hij over de hele wereld optrad. Manuel kreeg met zijn tweede vrouw, sopraan Joaquina Sitches, twee dochters en een zoon. Beide dochters, Maria en Pauline, werden zangeres en zijn zoon Manuel jr. werd een beroemde zangpedagoog. Zij reisden als gezin rond, bijvoorbeeld naar de Verenigde Staten, waar ze in 1826 de eerste voorstellingen van een Italiaanse opera organiseerden. Het hele gezin stond op het podium in De Barbier van Sevilla, met uitzondering van de 5-jarige Pauline. Uiteindelijk kwam het gezin terug naar Europa en vestigde zich in Parijs.
Maria werd een echte diva, Maria Malibran (1808 – 1836), met een opwindend leven dat door de roddelpers gretig werd gevolgd. Er kwam op dramatische manier een einde aan haar leven, toen ze op 28-jarige leeftijd van haar paard viel en enkele dagen daarna stierf. Dit was niet het einde van haar roem, maar droeg daar eerder aan bij.
George Sand was al vanaf het begin een groot bewonderaarster van Pauline, en werd later ook een intieme vriendin. Ook Alfred de Musset was enthousiast over Pauline, wat hij liet blijken in zijn recensies in de krant. Pauline trouwde op advies van George Sand met Louis Viardot, op dat moment directeur van het Theatre Italien. Hij was 20 jaar ouder dan zij en deed al het mogelijke om Paulines carrière te steunen.
Pauline kwam terecht in Sint-Petersburg, waar ze 3 seizoenen lang prima donna was. Daar ontmoette ze de Russische schrijver Ivan Toergenjev, een jachtvriend van haar man, die onmiddellijk tot over zijn oren verliefd op haar werd. Dit was het begin van een levenslange verhouding, die fluctueerde tussen vriendschap, liefde, obsessie, frustratie en artistieke zielsverwantschap.
Behalve met Toergenjev was Pauline bevriend met een groot aantal Europese kunstenaars, zoals Frederic Chopin, Clara Schumann, Gioacchino Rossini, Camille Saint-Saëns, de Nederlandse kunstenaar Ary Scheffer, Charles Gounod en Hector Berlioz, waarvan de laatste twee ook vielen voor de charmes van Pauline. In huize Viardot werd twee keer per week een salon gehouden, waar al deze mensen en nog vele anderen elkaar troffen.

Dit concert wordt georganiseerd in samenwerking met de Chopin Stichting Nederland en de Poolse ambassade. 
 

http://www.chopinstichting.com

 



Locatie

Museum het Cromhouthuis

Het Cromhouthuis vertelt het verhaal van de roemruchte familie Cromhout, die bijna twee eeuwen lang de panden aan de Herengracht 366-368 bewoonde. Hun huizen zijn vandaag de dag nog net zo imposant en fraai als destijds in de Gouden Eeuw. Het Bijbels Museum bevindt zich op de bovenste verdiepingen.

Lees verder
Herengracht 368
1016 CH Amsterdam


Bezoek website