Hammertime Duo Paasconcert op Livestream, Eerste Paasdag
12 april 2020 | 16.45 uur
| Geelvinck Livestream Concerten,
For English, please scroll down
Eerste Paasdag in Corona-tijden en toch een live concert: het geplande Paasconcert door het Hammertime Duo op 1ste Paasdag in de gaat toch door: niet met publiek op Oud Amelisweerd, maar nu als livestream om 16.45 uur vanuit het Luther Museum in Amsterdam. U kunt er in uw eigen huiskamer bij zijn: ‘live’!
Het jonge Russische duo Olga Matieva & Nikolai Martynov speelt quatre-mains op onze Streicher fortepiano (Wenen,1867): werken van Robert Schumann, G.W. Marks (vermoedelijk een pseudoniem van Johannes Brahms) en Anton Rubinstein.
Olga en Nikolai studeren bij Olga Pashchenko (hoofddocente pianoforte, Conservatorium van Amsterdam) op onze historische piano’s in de catacomben van de Posthoornkerk (Haarlemmerstraat, Amsterdam).
Nikolai is de zoon van Olga Martynova, de bekende Russische klaveciniste en fortepianiste, die hoofddocente is aan het Tsjaikovski Instituut in Moskou (en tevens jurylid van het Geelvinck Fortepiano Concours).
Olga en Nikolai zijn echt aanstormend talent: u mag dit niet missen!
Nieuw ‘live’ videokanaal: Geelvinck Music
Zodra u een ticket bestelt, ontvangt u binnen enkele minuten automatisch per email uw orderbevestiging (dus: uw ticket). Op uw ticket staat een link naar onze webpagina. Klik op die link en u komt op onze webpagina speciaal voor deze livestream.
Wat hoeft u dus alleen te doen (het is heel eenvoudig):
– u bestelt on-line een ticket (zoals u altijd doet); uw ticket met de link wordt u toegemaild.
– zondag (12 april) klikt u enige minuten voor aanvang (eerder mag ook) op de link, die op uw ticket staat
– via die link komt u automatisch op onze livestream pagina en daar klikt u dan op ‘Ga naar de livestream’ en start de video.
Zo simpel is het!
Meer ticketinformatie:
scrol naar beneden onder ‘Tickets & uitleg”
Olga Matieva & Nikolai Martynov
quatre-mains op fortepiano
Programma Paasconcert:
Robert Schumann (1810 – 1856)
“Bilder aus Osten” (6 Impromptus), Op. 66 (1848)
- Lebhaft
- Nicht schnell und sehr gesangvoll zu spielen
- Im Volkston
- Nicht schnell
- Lebhaft
- Ruhig, andachtig
G. W. Marks (pseudoniem Johannes Brahms?, 1833 – 1897)
“Souvenir de la Russie” (transcriptions en forme de fantaisies sur des airs russes et bohémiens), Op. 151 (of ahn. 4/6) (1852?)
- Hymne Nationale Russe de Lvoff (after the anthem “God Save the Tsar” by Aleksey Lvov)
- Chansonnette de Titoff (after the song “The Branch” by Nikolai Titov)
- Romance de Varlamov (after the song “Don’t You Wake Her at Dawn” by Aleksandr Varlamov)
- Le Rossignol, de A. Alabyev (after the song “The Nightingale” by Aleksandr Alabyev)
- Chant Bohémien (after the Bohemian folksong “There’s a Big Village on the Road”)
- Chant Bohémien (“Kosa”) after the Bohemian folksong “The Plait”
Anton Rubinstein (1829 – 1894)
6 Pièces caractéristiques, Op.50 (1858)
- Nocturne
- Scherzo
- Barcarole
- Capriccio
- Berceuse
- Marche
Opmerking van Nikolai Martynov:
In the programme I’ve marked Johannes Brahms with a question mark, because his authorship is doubtful, even though Marks seems to be just a pseudonym created by 19th century publishers.
Instrument:
Zij spelen op een fortepiano (collectie Museum Geelvinck), die in 1867 te Wenen gebouwd is door Johann Baptist Streicher (1796-1871), Hofleverancier van het keizerlijke Oostenrijkse hof sinds 1839. Zijn (tweede) vrouw, Friederike Müller was een studente van Chopin. Het instrument is gerestaureerd door Gijs Wilderom en het wordt gestemd door Hans Kramer (De Pianotemmer).
Videotechniek: Michel Agterberg Video Productions
Corona-maatregelen:
Het Russische pianoduo Olga Matieva en Nikolai Martynov – het Hammertime Duo – zijn niet alleen muzikale partners, maar ook levenspartners. Daarom is quatre-mains (waarbij ze samen de piano bespelen) binnen de Corona-maatregels toegestaan. De cameraman staat op meer dan twee meter afstand.
Voor meer informatie en twee leuke video’s van Olga en Nikolai: scrol helemaal naar beneden. Het staat onderaan de Engelse versie onder het hoofdje ‘Biographies Hammertime Duo’.
Tickets & uitleg
Zo werkt het:
– u bestelt on-line een ticket; uw ticket met de link wordt u automatisch toegemaild.
– aanstaande zondag (12 april) klikt u enige minuten voor aanvang (eerder mag ook) op de link, die op uw ticket staat
– via die link komt u automatisch op onze livestream pagina en daar klikt u dan op ‘Ga naar de livestream’
– u komt dan automatisch op de Geelvinck Music YouTube pagina: start de livestream door er op te klikken
Zo simpel is het!
Normaliter gaat het soepel, maar mocht de verbinding toch verbreken, ga dan weer via de link op uw ticket naar onze webpage met ‘Ga naar de livestream’.
Vernieuw eerst die webpagina en klik dan opnieuw op de link ‘Ga naar de livestream’. En dan bent u weer op de YouTube pagina met de livestream.
Lukt het nog steeds niet, mail ons op info@geelvinck.nl
Of bel: 0578695670 of 0654794606
Donatie
Omdat dit ons eerste live stream concert is, hebben we de prijs deze eerste keer (heel erg) laag gehouden: slechts € 1 p.p. We verwachten dat alles goed gaat (we hebben het professioneel aangepakt), maar er zou iets fout kunnen gaan (het is immers de eerste keer).
Voor die lage ticketprijs kan dit concert vanzelfsprekend financieel niet uit. We betalen de musici sowieso tenminste hun reguliere gage uit (op basis van de Fair Practice Code), ook als de inkomsten tegen vallen. Ook de stemmer en videotechnicus moeten betaald worden. En dan zijn er nog allerlei kosten, zoals de website, de administratie en de fiscus. En, last but not least, het onderhoud van de historische piano!
Zoals alle musea en concertpodia, heeft ons museum vanwege de Corona-maatregels al meer dan een maand geen enkele inkomsten meer, terwijl de vaste kosten wel gewoon doorlopen. We zijn zogezegd al in de ‘overlevingsmodus’.
Maar voor onze musici, van wie alle inkomsten gestokt zijn, is de situatie zo niet nog nijpender.
Deze livestream concerten organiseren wij, zodat de musici toch de door hen reeds voorbereidde concerten kunnen uitvoeren. Zo kunnen wij de musici in deze barre tijden helpen en bovendien onze historische fortepiano’s tot klinken brengen.
Daarom vragen wij u bij de aankoop van uw ticket ook een donatie te doen. Het resultaat (recettes en donaties) komt 50/50 ten goede aan de musici en aan ons museum ter dekking van de gemaakte kosten.
Met dank aan het Luther Museum, dat de kerkzaal belangeloos voor dit concert aan ons ter beschikking heeft gesteld.
De Geelvinck Salon is mede mogelijk gemaakt door de SKIP-regeling van het Fonds voor Podiumkunsten.
Let op: het is een live stream. U ziet en hoort het dus real-time.
Dit is dus geen video, die u later kunt herhalen.
Heeft u het te laat aangezet of heeft u iets gemist, dan kunt u het niet op een later tijdstip opnieuw bekijken (er is geen ‘uitzending gemist’).
Het is dus net alsof u er echt bij bent. Dit is om de musici te beschermen.
De opnames worden professioneel gemaakt en wij doen ons uiterste best de geluidskwaliteit zo goed mogelijk over te brengen. Deze is echter ook afhankelijk van de geluidsweergave van uw desktop computer, laptop, iPad, smarttv of smartphone.
Short English version
Hammertime Duo
Olga Matieva & Nikolai Martynov
quatre-mains on fortepiano
Sunday 12th of April is the Dutch 1st Easter Day. We had planned this concert in Museum Oud Amelisweerd. However, due the strict government measures to curb the spreading of Covid-19, we had to cancel our original plan. Still the concert is on: live streamed at the Luther Museum in Amsterdam, without a physical audience. You can enjoy the concert ‘live’ at home on your desktop computer, laptop, iPad, smarttv or even on your smartphone!
The live stream starts April 12th at 16.45 (4h45 PM) CEST (UTC+2)
The young Russian duo Olga Matieva & Nikolai Martynov performs quatre-mains on a Streicher fortepiano (Vienna,1867) works by Robert Schumann, G.W. Marks (possibly Johannes Brahms) and Anton Rubinstein.
For the full program scroll up on this webpage (to the Dutch version).
The original fortepiano was built in Vienna, 1867, by Johann Baptist Streicher (1796-1871), purveyor to the Imperial Austrian Court since 1839. This fine instrument, which is part of the collection of Museum Geelvinck (formerly part of the famous late Finchcocks Collection), was restored by Gijs Wilderom and is being tuned by Hans Kramer (De Pianotemmer).
Note ‘G.W. Marks’ seems to be just a pseudonym created by 19th century publishers. Possibly it is by Johannes Brahms, though his authorship is doubtful.
Video realisation: Michel Agterberg Video Productions
Tickets & explanation
The procedure is really simple:
– you buy on-line a ticket; if you do not have iDeal, use VISA, Master Card or American Express
– you automatically receive your ticket by e-mail
– on the ticket is the url of our webpage for this particular live stream concert: click on the url or place it in your browser
– on Sunday 12th April a few minutes before the start of the concert, you surf to this webpage
– on this webpages you click on the button ‘Ga naar de livestream’ (= ‘Go to the livestream’)
– through this link, you automatically arrive on the Geelvinck Music YouTube channel: start the live stream!
In the unlikely case, that the connection stops during the concert:
– use the url on your ticket to go back to the page, where there is the button ‘Ga naar de livestream’
– please, first renew that webpage
– click again on the (renewed) link of the button ‘Ga naar de livestream’
and you’ll be back at the (renewed) YouTube page: start the live stream again.
If you need any help, email info@geelvinck.nl
Or call: +31.578695670 or +31.654794606
Give support: donate!
Because this is our very first live stream concert, we kept the ticket price really low: just € 1.00 (including 9% VAT) per person.
Obviously, this low ticket price will not gain us enough revenues for covering the costs of this live streamed concert. Of course we’ll pay the performers their regular fees (in line with the Dutch Fair Practice Code) and in addition there are the costs of tuning, video recording, website, on-line ticketing, administration, taxes etc. Not to mention, that, like many other Dutch museums, concert venues and festival organisations, our museum is already in the ‘survival mode’, due to the government restrictions to curb the spreading of Covid-19. Also note, that our museum does not receive any structural subsidies.
However, for our circle of musicians and piano technicians the current situation is even much worse: no paid concerts, means no income.
Therefore, Geelvinck Livestream Concerts aims at realising concerts, which generate income for them.
In addition, we hope to give our audience the joy of listening ‘live’ at music performed on historical pianos.
Thus, we try to keep our musical heritage alive!
That is why we kindly ask you to give a generous donation, when you buy your ticket.
The financial result of this live stream concert (both from ticket income and donations) will be shared equally between the performers and the museum to cover our costs for realising the live stream.
With gratitude to the Luther Museum, Amsterdam, which has provided the venue free of charge.
The Geelvinck Salon concert series are realised with support by the SKIP-arrangement of the Fonds voor Podiumkunsten.
Please note: the live stream is real-time.
it is not a video, which you would be able to replay at a later moment.
Please do not miss it: join the live stream in time!
We record the concert professionally, doing our utmost to generate a high quality audio. However, the sound reproduction depends on your desktop computer, laptop, iPad, smarttv of smartphone.
Biographies Hammertime Duo
“Hammertime Duo” is an ensemble exploring the keyboard duo concept as wide as possible. Its’ repertoire lies from Mozart and Dussek to Lutoslawski and Pletnev, and being performed on forte and modern piano(s) in various halls, such as Zaryadye chamber hall and Rachmaninov hall in Moscow, Philharmonia of Bialystok, Sweelinckzaal of Conservatory of Amsterdam and Bullekerk Cultureel Centrum in Zaandam.
Formed by Olga Matieva and Nikolai Martynov during their studying piano, fortepiano and harpsichord at Moscow Tchaikovsky Conservatory, the ensemble started with usual piano duo repertoire. But a few months later an experiment with performing on fortepiano has discovered the way that the duo keeps exploring now…
The name of the duo comes from the mechanics of fortepianos and pianos (where so-called “hammers” are so necessary) and repertoire for these instruments that keeps growing since the 18th century. Passionate about discovering rare pieces, relevance of period instruments’ sound and marvellous opportunities that this gives, the duo “Hammertime” graduated from S. Kasprov, O. Martynova and O. Filippova classes cum laude, and now continues education at Conservatory of Amsterdam with Olga Pashchenko.
Moessorgski Sonata for Four Hands
Olga Matieva & Nikolai Martynov at Conservatorium van Amsterdam