Jubileumconcert Musica Antiqua Nova – Pianoforte festival: Ronald Brautigam
11 februari 2018 | 15.00 uur
| Lutherse kerk, Groningen
Pianoforte festival
MAN bestaat in 2018 30 jaar en viert deze verjaardag met een pianoforte festival. De pianoforte is het instrument waarvoor het grootste deel van wat nu de pianoliteratuur wordt genoemd, oorspronkelijk is geschreven. Mozart, Beethoven, Schuman en Brahms hebben hun pianoconcerten en sonates nooit op een andere manier gehoord dan op de pianoforte.
De komst van de Steinway en de Bechstein daarna is bepaald geen achteruitgang geweest, maar een van de doelstellingen van MAN is de huidige concertbezoekers de ‘musica antiqua’ te laten horen. Ter ere van het 6e lustrum organiseert MAN drie zondagmiddagconcerten met voor pianoforte gecomponeerde muziek gespeeld door internationaal geroemde musici. Zij spelen op prachtige gerestaureerde historische instrumenten.
Pianosonates van Beethoven (o.a. Mondscheinsonate) op 2 fortepiano’s
Nederlands beste fortepianist behoeft eigenlijk geen verdere introductie. Naast zijn internationale carrière maakt hij regelmatig tijd vrij voor concerten in Groningen. Brautigam speelt pianosonates van Beethoven op twee prachtige gerestaureerde 19e eeuwse fortepiano’s.
Beide fortepiano’s komen uit de collectie van Edwin Beunk, restaurateur en col-lectioneur van fortepiano’s.(www.fortepiano.nl/ Edwin Beunk & Johan Wennink)
Voorafgaand aan dit concert om 13.30 uur presenteren wij een film over de restauratie van historische fortepiano’s door het atelier van Edwin Beunk. Aan deze film werkten ook een groot aantal beroemde (forte)pianisten mee.
De Vervlogen Klank
Een film over de restauratie van historische fortepianos door het atelier van Edwin Beunk. Aan deze film werkten ook een aantal beroemde (forte)pianisten mee.
In een loods van de Belgische kunstenaar en pianoverzamelaar Peter van Heir-seele (Herr Seele) ligt een wrak van een zeldzame fortepiano opgeslagen. De piano is in 1826 in Wenen gebouwd door Nanette Streicher. Als de piano wordt gekocht door een Zwitserse verzamelaar begint een periode van restauratie die anderhalf jaar in beslag neemt. Zal dit wrak ooit haar klank terugkrijgen? Onderwijl volgen we restaurateur en verzamelaar Edwin Beunk met piano’s uit zijn collectie van Enschede naar Berlijn en van Salzburg naar Tokyo en ontdekken we wat het geluid van de fortepiano zo bijzonder maakt. Beroemde pianisten van over de hele wereld vertellen waarom ze zo van het geluid van de fortepiano houden.
Dit alles verweven met een avontuurlijk zijspoor: als voor een eenmalig concert van het Orkest van de 18e Eeuw in Japan een Erard-vleugel uit 1837 naar Tokyo moet worden vervoerd, blijkt het niet eenvoudig om deze piano – met ivoor op de toetsen – het land in en uit te krijgen…
Bijdragen van : Yulianna Avdeeva, Kristian Bezuidenhout, Ronald Brautigam, Frans Brüggen, Rembrandt Frerichs trio, Riko Fukuda, Robert Levin, Alexander Melnikov, Andreas Staier, Orkest van de 18e Eeuw, Freiburger Barockorchester, Amsterdam Sinfonietta.
Locatie
Lutherse kerk
Deze schuilkerk dateert uit 1696 en kreeg in 1874 zijn huidige vorm. Het gebouw wordt niet alleen voor kerkdiensten gebruikt, maar ook steeds intensiever voor concerten. De ruimte is bij uitstek geschikt voor een pianoforte uit de periode van Beethoven en Schubert. Met een akoestiek die beter is dan in welke zaal ook in Groningen. De pianisten komen hier graag en de zaal wordt regelmatig gebruikt voor CD-opnames. Het publiek zit dichtbij het podium en kan de uitvoering optimaal meegenieten.
9701 BJ Groningen