Keiko Shichijo & Oliver Boekhoorn: Fortepiano & Hobo: Maud Sauer, Beethoven en Schumann

23 oktober 2016 | 15.00 uur | Werkgebouw Het Veem, Amsterdam

Wereldpremière: een nieuwe compositie van Maud Sauer voor fortepiano en hobo, uitgevoerd door fortepianiste Keiko Shichijo – op een kopie van de fortepiano gebouwd door Joseph Böhm omstreeks 1820 (Weens mechaniek) – en hoboïst Oliver Boekhoorn, naast composities van Schumann en Beethoven’s pianosonate No. 31 in As-groot, Op. 110,  uit 1821.

In dit tweede concert van hetGeelvinck Fortepiano Festival in Werkgebouw Het Veem vindt de wereldpremière plaats van de sonate voor fortepiano en hobo van componiste Maud Sauer plaats. Sauer – zelf van huis uit hoboïste – onderzoekt hierin de mogelijkheden van haar eigen instrumenten en dat van de fortepiano. Oliver Boekhoorn, de hoboïst van het roemruchte blazersensemble Calefax voert het samen met fortepianiste Keiko Shichijo uit. Ze nemen ons daarna mee in de tijd van Bach en Schumann. Ze spelen ook solo. Oliver speelt Benjamin Brittens Metamorphoses after Ovid en Keiko een van Beethovens laatste sonates, Sonate nr 31 – Opus 110. Hoogtepunten uit de literatuur voor hun instrumenten!

 

Programma

Johannes Sebastiaan Bach (1685-1750)
Sonate voor hobo en klavier, BWV 1030b (1736?)

Robert Schumann (1810-1856)
Drei Romanzen, Op. 94 (1849)
– Nicht schnell
– Einfach, innig
– Nicht schnell

Benjamin Britten (1913-1976)
“Metamorphoses after Ovid”, Op. 49 voor hobo (1951)

Maud Sauer
Sonate voor fortepiano en hobo (2016)

Dit concert wordt georganiseerd door Toets desTijds (Stichting Essential Arts) en vindt mede plaats in het kader van het Geelvinck Fortepiano Festival 2016.

Kijk ook op: www.toetsdestijds.nl

De originele fortepiano gebouwd door Joseph Böhm kunt u eveneens beluisteren in ons festival.

 

Breng de Mesenliches Fortepiano weer tot leven!

Kijk op www.voordekunst.nl/fortepiano hoe u kunt meehelpen deze zeldzame historische fortepiano weer bespeelbaar te maken, zodat u straks kunt genieten van de prachtige klanken van deze Mesenliches Fortegrand uit omstreeks 1820! Deze is vergelijkbaar met de fortepiano van Joseph Böhm, maar heeft maar liefst zes pedalen voor speciale effecten.

 

 



Locatie

Werkgebouw Het Veem

Toets des Tijds: pianorestauratie-atelier en concerten Het bijwonen van een ToetsDesTijds concert betekent een zondagmiddag doorbrengen in voormalig pakhuis Het Veem, met uitzicht op het IJ, in een informele en intieme setting luisteren naar klassieke muziek en iets drinken in een pianorestauratieatelier met de uitvoerende musici. Door de nabijheid van de uitvoerenden is de spanning die met hun live uitvoering gepaard gaat voelbaar en inspirerend voor uitvoerenden én luisteraars.

Lees verder
van Diemenstraat 410
1013 CR Amsterdam