Cinema Pianola “Vliegende Vleugels”: Yvo Verschoor – piano & Kasper Janse – pianola

14 augustus 2018 | 20.15 uur | Pianola Museum, Amsterdam

In de voorstelling ‘Cinema Pianola’ spelen de piano en de pianola zelf de hoofdrol. U ziet hoe de piano gebruikt werd in de stille film en hoe grootheden als Chaplin en Keaton het instrument gebruikten. De piano nam in de 19de en vroeg 20ste eeuw in vele huizen een belangrijke plaats in, en dat zie je terug in de stomme film, ondanks het feit dat het geluid nog niet op film kon worden opgenomen. Dat geluid werd er, net zoals dat op deze avond zal gebeuren, live bij gemaakt; u ziet afwisselende beelden en hoort zeer uiteenlopende muziek.

Kasper Janse

De historicus, pianolist en pianola-expert, Kasper Janse, stond aan de wieg van het huidige Pianola Museum. In de loop van bijna veertig jaar heeft hij een indrukwekkende collectie opgebouwd: ruim 30.000 pianola-rollen en meer dan 100 instrumenten om deze af te spelen, alsmede een brede documentatie en allerlei aanverwante objecten. Het resulteerde eveneens in een enorme kennis over de geschiedenis van dit instrument. Kasper, conservator van de collectie van het Pianola Museum, restaureert zelf en is bovendien een begenadigd pianolist. Zijn droom is, ooit het befaamde Aeolian orgel uit de –helaas– in de jaren ’80 van de vorige eeuw gesloopte Villa Kareol in Wassenaar, in volle glorie te herbouwen: alle onderdelen zijn in de collectie bijeengebracht. Als het museum zich in de komende jaren zal uitbreiden, lijkt dit plan daadwerkelijk verwezenlijkt te kunnen worden.

Yvo Verschoor

Filmconcertpianist Yvo Verschoor begeleidt al 26 jaar stomme films bij vele filmmusea en theaters in binnen- en buitenland en presenteert tegenwoordig vele verschillende eigen themaprogramma’s over oude film en filmmuziek. Yvo is specialist in de kunst van improvisatie bij beeld, die na de uitvinding van de geluidsfilm in 1927 vrijwel geheel was verdwenen, en doet dat op zijn geheel eigen wijze met veel respect voor deze traditie.

Pianola’s

Gespeeld wordt op verschillende pianola’s uit de collectie van het Pianola Museum:

– Steinway Welte Mignon vleugel uit 1924 (Welte Mignon in Freiburg was het eerste reproduktie systeem (1905) waarmee het spel van pianisten kon worden vastgelegd inclusief dynamiek en pedaalgebruik.
– 88-toons Aeolian voorzetter uit ± 1912 (eerste vorm van de pianola was een 65 toons voorzet apparaat; in 1912 ging men over naar het 88-toons systeem
– Mason & Hamlin CC concertvleugel uit 1960 (de grootste en modernste vleugel uit de collectie van het Pianola Museum)
– Steck Duo-Art reproductie Piano uit ±1920. Het Amerikaanse Duo-Art reproductie systeem kwam rond 1914 op de markt.
Kom naar deze onvergetelijke avond, waarin u terugstap in the tijd van de Roaring Twenties. 


Locatie

Pianola Museum

Het Pianola Museum, een van de kleinere musea van Amsterdam, bevindt zich in de Jordaan. In het museum staan tal van piano’s die vanzelf kunnen spelen: pianola's, reproduktiepiano's en alles wat daarmee te maken heeft.

Lees verder
Westerstraat 106
1015 MN Amsterdam