Musica Batavia: : Grootmeesters van de 18de eeuw: klavecimbel, barokviool & blokfluiten

20 maart 2016 | 16.45 uur | Huis met de Hoofden,

Musica Batavia werd opgericht in het voorjaar van 2009. Het trio gaf concerten in Nederland, Duitsland en de Verenigde Staten. “Kammermusik vom feinsten”, schreef de Osnabrücker Zeitung over hen in 2012. Sinds 2011 geeft Musica Batavia ook zomercursussen in Duitsland voor barokstrijkers, blokfluitisten en klavecinisten. Bert Honig, Mimi Mitchell en Christina Edelen treden alle drie regelmatig op met diverse vooraanstaande ensembles zoals The Amsterdam Baroque Orchestra, Anima Eterna, Currende, The Locke Consort, Brisk, de Amsterdamse Bachsolisten en het Concertgebouw Kamerorkest.

Het repertoire van het ensemble bestaat uit triosonates en instrumentale muziek uit de barok. Musica Batavia maakt graag programma’s rond een thema, zoals muziek uit de Nederlanden rond 1700 en werk van de drie Duitse grootmeesters Händel, Telemann en Bach

Musica Batavia:

Bert Honig, blokfluiten

Mimi Mitchell, barokviool

Christina Edelen, clavecimbel

 

Programma: 

J.S. Bach                                 Triosonate in G BWV 1038

(1685-1750)                             Largo – Vivace – Adagio – Presto

 

G.P. Telemann                         Sonata 2 in D

(1681-1767)                             Allemanda – Corrante – Sarabanda – Giga

 

G.F. Händel                             Triosonate in F

(1685-1759)                             Larghetto – Allegro – Adagio – Allegro – Allegro

 

Domenico Scarlatti                   Sonata in C Longo 8

(1685-1757)                             Sonata in C Longo 104

 

François Couperin                             Uit: Pièces de clavecin

(1668 – 1733)                            Le Rossignol en amour et son double (ordre 14, 1722)

Les Baricades mystérieuses (ordre 6, 1716 – 17)

Musette de Choisi (ordre 15, 1722)

———–                                 Pauze                        ————

Louis-Nicolas Clérambault         Sonate La Félicité

(1676 – 1749)                           Lentement – Allegro – Lentement – Allegro

 

J.S. Bach                                 Sonata in F BWV 1031

Allegro moderato – Siciliano – Allegro

 

Antonio Vivaldi                        Concerto in g RV 103

(1678 – 1741)                           Allegro ma cantabile – Largo – Allegro non molto

 

 

 

Musici:

Christina Edelen

Christina Edelen is een veelzijdig musicus: zij speelt naast klavecimbel ook orgel en fortepiano. Zij studeerde aan het Indiana University Early Music Institute, waar zij een Masters Degree Early Keyboard Performance behaalde. Daarna studeerde zij verder aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag, en was onlangs gepromoveerd (PhD) in philosophie van muziek van de 17de eeuw. Christina Edelen doceerde clavecimbel aan de Baylor University en de University of Houston, en geeft regelmatig lezingen en masterclasses. Samen met haar man, de cellist Fred Edelen vormt zij het Duo Edelen dat sinds 1982 op historische instrumenten vele concerten gaf zowel in Europa als in Amerika. Opnames van Ms. Edelen bevatten An Early Keyboard Sampler, Early English Organ Concertos, Early English Organ Music, and Sonatas for Flute and Harpsichord by Boismortier. Ms. Edelen is dirigent van the Rienzi Early Music Concert Series in Houston, Texas; als organiste en koordirigent werkt Christina voor de Anglicaanse Kerk in Den Haag.

Mimi Mitchell

Mimi Mitchell studeerde zowel musicologie als viool in Amerika, en kwam naar Nederland om barokviool te studeren bij Jaap Schröder aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Als medeoprichter van The Locke Consort won zij met dit ensemble eerste prijzen op concoursen in Engeland, Nederland en de Verenigde Staten. Tevens speelt Mimi Mitchell met diverse vooraanstaande oude muziekensembles zoals In Stil Moderno en The Amsterdam Baroque Orchestra (o.l.v. Ton Koopman) in Nederland, Anima Eterna (o.l.v. Jos van Immerseel) en Currende (o.l.v. Erik Van Nevel) in België. Als gastspeler trad zij op met London Baroque en op renaissanceviool met The Parley of Instruments in Engeland. Haar musicologisch onderzoek brengt vele onbekende composities aan het licht. Als veelgevraagd gastspreker en docent geeft zij lezingen en masterclasses in Nederland, Engeland, Duitsland, Kroatië en de Verenigde Staten.

 

Bert Honig

Bert Honig studeerde blokfluit aan het Sweelinck Conservatorium Amsterdam bij Marijke Miessen, Walter van Hauwe en Kees Boeke. Sinds 1986 maakt hij deel uit van het Brisk Recorder Quartet Amsterdam. Met Brisk volgde hij interpretatielessen bij Frans Brüggen en gaf hij talloze concerten in Nederland, vele Europese landen, Canada en de Verenigde Staten en maakte hij diverse cd’s. Hij werkte ook mee aan concerten van de Amsterdamse Bachsolisten met de dirigenten Richard Egarr en Roy Goodman. Bovendien maakt hij deel uit van Occhio di Falcone met sopraan Judith van Wanroij, gambiste Susanne Braumann en klavecinist Johan Hofmann. Bert Honig gaf workshops en masterclasses in Nederland, Duitsland, Engeland, Portugal, Tsjechië, Canada, de VS en Taiwan en gastlessen aan de conservatoria van Enschede en Utrecht.



Locatie