Opera bij Kaarslicht: Nozze di Figaro: Johannette Zomer – sopraan, Frans Fuselier – bas/bariton, Peter Lusse – acteur en Roele Kok – fortepiano

18 oktober 2015 | 20.15 uur | Museum Geelvinck,

Sopraan Johannette Zomer en bas-bariton Frans Fuselier brengen samen met acteur Peter Lusse (bekend van TV en musical) de Bruiloft van Figaro. Alleen het wordt deze keer een iets ander verhaal….. de Nozze per Due.

Nozze per Due

Waar Mozart een kleine 3 uur muziek en minstens 11 solisten nodig heeft om u de plot uit de doeken te doen, zijn het in deze productie alleen Johannette en Frans die de vele rollen en aria’s voor hun rekening nemen en zal Peter Lusse de verhaallijn op zijn welbekende en hilarische wijze voor u in de gaten houden. Ook de orkestpartij is omgevormd tot een handzame versie voor alleen vleugel, en dit alles zorgt voor een bondige maar nog steeds enerverende versie van deze wereldberoemde bruiloft, zeg maar dé Figaro ‘light’… , in een Nederlandse vertaling door Yvo de Wijs.

Heel bijzonder: de muziek van Mozart’s Figaro wordt uitgevoerd op een fortepiano vleugel (Joseph Böhm, Wenen, ca. 1820, ons vriendelijk ter beschikking gesteld door Gijs Wilderom)

 

Uitvoerenden:

Johannette Zomer, sopraan

Frans Fuselier, bas-bariton

Peter Lusse, acteur

Roele Kok, fortepiano

 

Programma NOZZE PER DUE  of de bruiloft van Figaro

OUVERTURE

CINGQUE, DIECI   ‘Negen, elluf, veertien…’

SE A CASO MADAMA   ‘Als zij naar d’r bed wil en uit d’r corset wil…’

SE VUOL BALLARE      ‘Dansen, ja dansen maar, graaf Almaviva…’

VOI CHE SAPETE        ‘U kunt het weten, wat speelt er door mijn hart…’

NON PIU ANDRAI       ‘’t Is gedaan nu met meisjes versieren…’

PORGI AMOR   ‘Amor, die mijn hart doorkliefde…’

VENITE INGHINOCHIATE VI   ‘Zak maar eens door je knieën jij…’

APRITE, PRESTO APRITE        ‘D’r staat een man te kloppen…’

AH SIGNOR    ‘Ah, meneer de Graaf…’

CRUDEL PERCHE FINORA ‘Hoe wreed! Mijn hele leven…’

VEDRO MENTR’IO SOSPIRO  ‘Ach, hou je ogen open….’

 DOVE SONO   ‘Zo vervlogen zijn nu de uren…’

 SULL’ ARIA     ‘Een briefje…’

L’HO PERDUTA            ‘Oh, waar ben je?…’

APRITE UN PO’ QUEGL’ OCCHI          ‘Waarom kijkt zij voortdurend…’

DEH VIENI NON TARDAR      ‘Oh, kom vannacht bij mij….’

E FIGARO TACETE      ‘Hee Figaro, doe rustig!….’

PACE PACE       ‘Liefste, liefste, wat ben ik tevreden…’

GENTE GENTE ALL ARMI ALL ARMI ‘Vrienden, vrienden, kom me helpen…’

PERDONO SIGNORA   ‘Vergeef me, mijn gade…’

QUESTO GIORNO DI TORMENTI      ‘ Wat een feestdag wordt het heden…’

 

Johannette Zomer – sopraan

Johannette Zomer werkte eerst enige jaren als microbiologisch analiste alvorens zij haar zangopleiding begon bij Charles van Tassel aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. In 1997 behaalde zij haar diploma Uitvoerend Musicus. En sindsdien ontving ze coaching van Diane Forlano (London), Claudia Visca (Wuppertal) en Marlena Malas (New York).

Het repertoire van Johannette reikt van de Middeleeuwen tot en met de 20e eeuw, met als gevolg een zeer gevarieerde en omvangrijke concertpraktijk. Zij werkte daarom niet alleen met belangrijke barokspecialisten zoals Philippe Herreweghe, Ton Koopman, Frans Brüggen en René Jacobs, maar ook met dirigenten als Kent Nagano, Ivan Fischer, Daniel Harding, Valery Gergiev en Reinbert de Leeuw.

Johannette Zomer maakte haar operadebuut bij de Nationale Reisopera in oktober 1996, toen ze de page Tebaldo vertolkte in Guiseppe Verdi’s Don Carlo. Sindsdien stond zij meerdere malen op de operabühne in rollen als Belinda, Pamina, Euridice, Dalinda en Ilia maar ook als Mélisande en Amanda (in Ligeti’s ‘Le Grand Macabre’). Vorig seizoen maakte zij haar debuut bij de Nederlandse Opera in Cavalli’s Ercole Amante.

Ook verleent zij medewerking aan CD-opnames. Een paar van haar laatste projecten zijn de cd ‘With Endless Teares’, waarop zij samen met theorbist Fred Jacobs de ontwikkeling van het 17e eeuwse Engelse lied laat horen en de cd ‘Love and Madness’, waarop zij samen met hoboist Bart Schneemann Händel aria’s ten gehore brengt.

 

Frans Fiselier – bas/bariton

Frans Fiselier studeerde af aan het Sweelinck conservatorium bij Cora Canne Meyer en zette zijn studie voort bij William Murray te Berlijn.

In 1984 won hij drie prijzen op het internationaal vocalistenconcours Den Bosch,(categorie lied) en in 1986 ontving hij de Toonkunst-jubileumprijs,waarna hij een veelgevraagd solist werd bij vele opera- en oratoriumgezelschappen in Nederland. Ook gaf hij concerten met de meeste symphonieorkesten in Nederland.

Frans Fiselier maakte deel uit van de studio van de Nederlandse opera en zong daarna in diverse producties van de Nederlandse opera , La Monnaie te Brussel De Vlaamse Opera , het Onafhankelijk Toneel te Rotterdam , en bij de Nationale reisopera. Bij het Nederlands Blazersensemble vertolkte hij meerdere rollen in speciale bewerkingen van Mozart opera’s

Tot zijn repertoire behoren o.a. Papageno,(die Zauberflöte) Figaro, il conte (Le Nozze di Figaro) Don Alfonso, Guglielmo (Cosi fan tutte) Junius (Lucretia)Malatesta, (Don Pasquale)Belcore (L’elisir D’amore) Garibaldo (Rodelinda) Falke (Die Fledermaus).

Het oratoriumrepertoire van Frans Fiselier omvat vele componisten en vele stijlperiodes,(o.a.Bach’s passionen, Händel’s Messiah, Mozart’s Requiem, Mendelssohn Elias, Verdi Requiem).

Vanaf 2012 is Frans Fiselier als hoofdvakdocent zang verbonden aan het Koninklijk conservatorium te den Haag.

 

Peter Lusse – acteur

Peter Lusse speelde onder andere in toneelstukken als Het Zakkendiner en The Odd Couple en in musicals als Chicago, waarin hij de rol van Amos vervulde, en Thomas de Stoomlocomotief, waarin hij de Dikke Controleur speelde.

Op televisie was Peter onder meer te zien in Nieuwe Buren, Mag het ietsje meer zijn, Lekker lang Lusse (eigen teksten), Schiet mij maar lek (eigen teksten) en Vrienden voor het Leven. In 2009 was hij een van de vijf zangers bij de eerste editie van de Masterclass Mattheus Passion.

Verder schrijft, bewerkt en vertaalt Peter. Op zijn boekenplank liggen liedteksten, sketches, conférences, afleveringen van tv-series en nu dus ook de verhaallijn van Le Nozze per due.

Als zanger vormt samen met Annelieke Bouwers en Frans van Tuijl het Trio Particolare, dat door het hele land huiskamerconcerten geeft; klassiek met een knipoog. Peter studeert klassieke zang bij Frans Fiselier. Vandaar dus.

 

Roele Kok – piano

Roele Kok studeerde piano aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Hij studeerde daar in 2010 af bij Paul Komen.

Hij volgde masterclasses bij Marion van den Akker, Claron McFadden, Marcel Rijans, Rian de Waal en Margreet Honig. Liedklassen volgde hij bij Eelko Moolenaar en Marien van Nieukerken.

Verder studeerde Roele liedbegeleiding in de Masteropleiding van het Artez-conservatorium te Zwolle bij Marien van Nieukerken. Hij sloot die studie in januari 2013 af.

Verder is hij werkzaam als begeleider van masterclasses, diverse zangers en is hij verbonden aan de kamermuziekserie van het Noord Nederlands Orkest.

 

 



Locatie