Pieter-Jan Belder & Sophie Wedell met een ‘Landelijke Idylle rond Kerst’ op Kasteel Geldrop, 14 uur: UITVERKOCHT

22 december 2020 | 14.00 uur | Kasteel Geldrop, Geldrop
Deel dit bericht:

Pieter-Jan Belder op klavecimbel en kistorgel brengt op dinsdagmiddag 22 december met barokvioliste Sophie Wedell een ‘Landelijke Idylle rond Kerst’ op Kasteel Geldrop.

Landelijke idylle rond Kerst’

Landelijk, vredig, het harmonieus leven is sinds de oudheid een terugkerend motief in de kunsten. De idylle, die een paradijselijke, onschadelijke en veilige wereld weerspiegelt, vindt zijn literaire uitdrukking vooral in de herderspoëzie. Ook in de muziek kent het zijn pendant in de zgn. pastorale. Het is niet verwonderlijk dat de pastorales vaak in verband worden gebracht met advent en kerst. Het waren namelijk de herders die in de kerstnacht door de engelen de geboorte van Jezus aangezegd werden. In het programma dat violiste Sophie Wedell en klavecinist Pieter-Jan Belder ten gehore zullen brengen is de pastorale dan ook de rode draad. Een mooie gelegenheid om ondanks alle coronabeperkingen de sfeer van advent en kerst in de intieme sfeer van een kamermuziekconcert te ervaren.

 

PROGRAMMA:

Heinrich Ignaz von Biber (1644-1704)

Uit de Rosenkranz-Sonaten: Sonate 1, Annunciation

Jan Pieterszn Sweelinck (1562-1621)

Puer Natus Nascitur (orgel)

Arcangelo Corelli (1653-1713)

Vioolsonate in D op. 5 no. 1
Grave, Allegro – Allegro – Allegro – Adagio – Allegro

Domenico Scarlatti (1685-1756)

Sonata in C Dur K 513 (Pastorale)

Heinz Ignaz von Biber

Passacaglia (viool solo)

Francesco Maria Veracini (1690-1768)

Vioolsonate opus 1 No 13 (Pastorale)
Grave – Allegro – Largo-Presto

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Vioolsonate in G BWV 1019
Allegro – Largo – Allegro – Adagio – Allegro

 

Pieter-Jan Belder en Sophie Wedell

zijn beiden lid van het befaamde Orkest van de 18e Eeuw. Pieter Jan Belder vestigde zijn naam als leider van het Ensemble Musica Amphion en met de 150 CD-opnames die hij onder andere voor het label Briljant Classics maakte. Zo nam hij onder andere alle 555 klavecimbelsonates van Domenico Scarlatti op, de meeste klavecimbelwerken van Bach en het complete Fitzwilliam Virginalbook. Sophie Wedell behoort tot de jonge generatie zeer getalenteerde violisten van dit moment. Zij is afkomstig uit Duitsland en woont momenteel in Den Haag waar zij enkele jaren geleden afstudeerde. Zij won diverse prijzen en speelt een Gioffredo Cappa viool uit 1700 die ter beschikking is gesteld door de Jumpstart Jr. Foundation.

Sophie Wedell: barokviool

verdeelt haar tijd tussen solo, kamermuziek en orkestspel als permanent lid van het ‘Orkest van de 18e eeuw’. Momenteel werkt ze aan haar cd-debuut: ‘Cantatesvan de 18e eeuw’. Release eind 2020.Haar recente uitvoeringen van Schnittke’s Moz-Art à la Haydn met Maestro Hidemi Suzuki en haar orkest, laten een fusie van 20ste-eeuwse muziek met historische instrumenten horen. Het illustreert haar enthousiasme voor het verkennen van de onbegrensde mogelijkheden van de viool. Nieuwsgierigheid heeft haar ertoe gebracht muziek uit te voeren, variërend van de barokperiode tot hedendaags repertoire op gerenommeerde festivals en locaties in heel Europa. De Innsbrucker Festwochen der Alten Musik, Resonanzen Festival Wenen, Heidelberger Frühling en het ECLAT Festival zijn aansprekende namen. Sophie streeft ernaar om boeiende en persoonlijke concertervaringen te creëren. Dit heeft haar en haar Ensemble Arava de eerste prijs en publieksprijs opgeleverd op de International Competition for Concert Presentation 2017 in Frankfurt. Het ensemble heeft bovendien een speciale prijs gewonnen op de International HIF Biber Competition 2017 en wordt regelmatig uitgenodigd om op te treden op internationale festivals. Sophie is sinds 2019 een van de weinige geselecteerde jonge kunstenaars die wordt ondersteund door Stichting Jumpstart Jr. te Amsterdam. De stichting leent haar een mooie Italiaanse viool, gemaakt door Gioffredo Cappa in Turijn, rond 1700. Meer info: www.sophiewedell.com

Pieter-Jan Belder: klavecimbel, fortepiano, orgel

studeerde klavecimbel en blokfluit aan de conservatoria van Amsterdam en Den Haag. In 1990 behaalde hij voor beide instrumenten het diploma Uit­voerend Musi­cus.Sindsdien treedt hij veelvul­dig op in binnen- en buitenland als klavecinist, fortepianist, continuospeler en blokfluitist. Zo speelde hij op internationale festivals voor oude muziek in onder andere Berlijn, Leipzig, Barcelona, Vlaanderen, Potsdam-Sans Souci, Nizhny Novgorod en Utrecht.

Sinds 2005 is hij als dirigent van Musica Amphion regelmatig te gast in Het Koninklijk Concertgebouw te Amsterdam. Hij voerde daar in 2011 onder meer Purcells Dido & Aeneas uit met Sarah Connolly en Collegium Vocale Gent.

In 2012 dirigeerde hij Musica Amphion en Collegium Vocale Gent in een Handel- en Vivaldi programma, eveneens in het Amsterdamse Concertgebouw.Pieter-Jan Belder is initiator van het meerjarig project ‘Bach in Context’, een samenwerking van Musica Amphion en het Gesualdo Consort Amsterdam. Het doel van dit project is om middels concerten en cd-opnames de cantates en orgelwerken van J.S. Bach thematisch met elkaar in verband te brengen. Het project belicht ook het kerkorgel als continuo instrument, naast het klavecimbel. De cantates worden in principe enkelbezet uitgevoerd. In 1997 was Belder winnaar van de NDR-Musikpreis te Hamburg.
In 2000 werd hij winnaar van het Internationale Bachwettbewerb Leipzig.Belder is regelmatig te gast als klavecimbeldocent bij diverse masterclasses in Den Haag, Tsjechië, USA en Tokio Vanaf 1989 was hij vaste medewerker van het Radio Kamer Orkest waar hij werkte o.l.v. onder andere Frans Brüggen, Ton Koopman, Roy Goodman, Masaaki Suzuki, Kenneth Montgomery en Philippe Herreweghe. Daarnaast is hij als continuospeler actief in diverse ensembles, waaronder de Nederlandse Bachvereniging, Collegium Vocale Gent, het Gesualdo Consort, Camarata Trajectina, het Orkest van de 18e Eeuw en zijn eigen ensemble Musica Amphion. Verder begeleidde hij solisten als Johannette Zomer, Peter Kooij, Rémy Baudet, Nico van der Meel, Sigiswald Kuyken, Harry van der Kamp, Wilbert Hazelzet en Saskia Coolen. Sinds 1991 maakte Belder meer dan 130 cd-opnames waarmee hij internationale erkenning en bekendheid als klavecinist verwierf. Zo werkte hij mee aan een complete editie van alle Bach klavecimbel-werken (13 cd’s). Deze succesvolle opnames werden gevolgd door een opname met het complete klavecimbeloeuvre van Domenico Scarlatti (36 cd’s), klavierwerken van Soler (8 cd’s) en Rameau (3 cd’s). Met Musica Amphion realiseerde hij eveneens grote projecten, zoals de cd-opname van het complete oeuvre van Corelli, Telemanns Tafelmusik, Bachs Brandenburgse Concerten en klavecimbelconcerten. Tevens verscheen er een cd-opname met de complete kamermuziek van Henry Purcell. Recent verscheen er een achttal cd’s geheel gewijd aan het oeuvre van Carl Philipp Emanuel Bach.  Momenteel werkt hij aan een complete opname van het Fitzwilliam Virginalbook, de orgel- en klavecimbelwerken van J.F. Dandrieu, het complete klavecimbel oeuvre van Johan Sebastian Bach. Recent verscheen een CD met ostinato composities van diverse componisten en viool sonates van C.P.E. Bach met violiste Rie Kimura. www.pieterjanbelder.nl                                  

Fonds Podiumkunsten

Dit concert wordt mogelijk gemaakt met steun van het Nederlands Fonds Podium  Kunsten, die de Balkonscènesubsidie in het leven heeft geroepen om de door de coronacrisis getroffen artiesten te ondersteunen. Het concert is onderdeel van een serie van 5 concerten in enkele Nederlandse kerken en kastelen en ook in Pulchri-studio Den Haag.

 

Let op: het is ca. 5 minuten lopen van de parkeerplaats naar het kasteel.



Locatie

Kasteel Geldrop

Het kasteel van Geldrop kent een bouwgeschiedenis die al teruggaat tot 1350. Het kasteel met park en waterpartij bevindt zich midden in het centrum van Geldrop, in de provincie Noord-Brabant. Het is gelegen in het dal van de ter plekke druk meanderende Kleine Dommel.

Lees verder
Mierloseweg 1
5662 KA Geldrop