Nachtconcert: Ramses Shaffy en het Bechstein Mysterie: Daniël Vecht – bariton & Jeroen Sarphati – piano in Felix
24 oktober 2015 | 22.30 uur
| Felix Meritis, Amsterdam
Hommage aan Ramses Shaffy, op zijn eigen Challen vleugel, met zijn repertoire èn liederen van geestverwant Franz Schubert, op de plek, waar Shaffy Chantant eens begon ….. in Felix Meritis.
Maar eh … Ramses had daar toch een Bechstein vleugel staan ….. ?
Het mysterie van een verdwenen Bechstein.
Ramses en zijn piano’s
Ramses heeft in de loop der tijd verschillende vleugels ter beschikking gehad. Ze kwamen op zeker moment steeds weer in zijn leven. Meestal, als hij door omstandigheden moest verhuizen, ging de vleugel mee, soms bleek die niet meer aanwezig. Ze stonden bij hem thuis, zowel in de Derde Weteringdwarsstraat als later, op de boot in de Dijksgracht en laatstelijk op zijn etage aan de Herengracht.
Challenvleugel
Van al deze vleugels is er slechts één bewaard gebleven: de enorme Challenvleugel, die op de Herengracht vrijwel de gehele kamer vulde. Deze in Londen omstreeks 1930 door de firma Challen vervaardigde vleugel, is nu eigendom van de Stichting Ramses Shaffy Fonds voor Jonge Kunstenaars. Het instrument is in beheer gegeven aan de UvA Bijzondere Collecties, waar ook Shaffy’s archief sinds 2012 wordt beheerd.
‘Ramses Shaffy – de Tentoonstelling’ – 2014
Op 1 juni 2014 sloot ‘Ramses Shaffy – de Tentoonstelling’ in Bijzondere Collecties van de UvA, waar de Challen-vleugel een prominente plaats in nam. Daarna werd het instrument in bruikleen gegeven aan ons museum en werd deze ingezet voor het Geelvinck Fortepiano Festival 2014.
lees meer
Bechstein vleugel
Een andere vleugel, weliswaar niet uit Ramses privé bezit, maar die met recht aanspraak maakt op de titel ‘Shaffy-vleugel’, is de historische Bechstein, die rond 1968 door de toenmalige eigenaar van Felix Meritis, de CPN, aan de Stichting Shaffytheater werd geschonken.
Dit instrument heeft Amsterdamse muziekgeschiedenis geschreven: niet alleen Ramses, maar ook Louis van Dijk, Thijs van Leer, Boy Edgar, Loek Dikker, Leo Cuijpers en vele andere grootheden uit de muziek hebben op dit instrument furore gemaakt. Op platenhoezen, langspeelplaten en cd’s is dit instrument prominent te zien en te horen, onmiddellijk herkenbaar aan zijn zeer gewilde en typische klank.
Waar is de Bechstein vleugel ??
Nu leek het ons een goed idee om in het kader van het Geelvinck Fortepiano Festival 2015 beide Shaffy-vleugels naast elkaar te laten bespelen als een hommage aan Ramses tijdens het ‘Weekend van de Verlichting’ op 23, 24 en 25 oktober 2015 in Felix Meritis. Ruim een jaar geleden, hadden wij deze Bechstein vleugel nog bij een rondleiding door het toenmalig te koop staande gebouw van Felix Meritis aldaar zien staan. Bij navraag bleek deze helaas niet meer in het gebouw aanwezig.
Opsporing verzocht!
Weet iemand, waar dit icoon van deze zo beeld- en sfeerbepalende Amsterdamse muziekgeschiedenis gebleven is?
Gelukkig hebben we de platen en hoezen nog, maar daarmee is dit levend erfgoed van ons recente muzikale verleden niet te vervangen.
Ons museum zou bijzonder graag ook dit instrument willen traceren, zodat het behouden blijft voor de Nederlandse muziekgeschiedenis.
Het mysterie duurt voort …….
Franz Schubert – Ramses Shaffy / Daniël Vecht & Jeroen Sarphati
“Het is alsof ik uw ogen heb, het is alsof ik uw handen heb. Het is alsof ik u ben.”
Franz Schubert (1797-1828) – Ramses Shaffy (1933-2009). Componisten en zangers, opgegroeid in een andere wereld en tijd, maar met verrassende gelijkenissen.
Twee iconen uit de muziekgeschiedenis komen bij zanger Daniël Vecht samen. Met warme, volle stem en bijgestaan door Jeroen Sarphati op piano, neemt Vecht je mee in de wereld van Schubert en Shaffy. Twee romantische en rebelse karakters èn beiden spil van een groep jonge kunstenaars, die in een woelige tijd nieuwe wegen insloegen.
Vecht kruipt in de huid van Shaffy en Sarphati in die van Schubert in een voorstelling die de grens opzoekt tussen concert en theater, tussen klassiek en pop, tussen discipline en verlangen. In een hoopvol concertprogramma laten ze zien dat de jong gestorven componist en de Amsterdamse zanger verwante zielen zijn: door hun muziek wisten ze persoonlijk lijden en verdriet te overstijgen.
Himmelhoch jauchzend, maar ook intiem en klein komen hun muziek en talent in een nieuw licht te staan.
Challen vleugel 1930 – Rosenberger fortepiano vleugel 1830
Jeroen speelt op de Challen (ca. 1930) vleugel, eens in het persoonlijk bezit van Ramses en door Hans Kramer / de ‘Pianotemmer’ weer bespeelbaar gemaakt. Daarnaast laat hij de Schubert Sonates horen op de Rosenberger fortepiano vleugel (Wenen,1830), die Schubert net niet meer heeft kunnen bespelen, vóór zijn vroegtijdige dood in Wenen in 1828.
Daniël Vecht – bariton
Daniël Vecht (1979) is klassiek zanger met een achtergrond in de pop en kleinkunst. Van jongs af aan is zijn leven nauw verbonden met muziek en taal. Vanaf zijn vijfde speelt hij viool en hij soleerde op elfjarige leeftijd bij het Haags Jeugdorkest. Vecht studeerde Jazz en Pop zang aan het conservatorium van Newcastle-upon-Tyne, U.K. Naast zijn studie Nederlands in Amsterdam vormde hij een muzikaal duo met Roemer van der Steeg: Kleine Krokodil, regie Eva Bauknecht. Het duo trad een aantal jaar op in kleine en middelgrote theaters en won in 2002 het Amsterdams Studenten Cabaret Festival.
Vecht studeerde daarnaast klassieke zang bij Joost Schouten, Maarten Koningsberger en Luciënne Bouwman in Amsterdam en vervolgde zijn muzikale vorming bij Frans Fiselier en Meinard Kraak. Hij volgde meerdere masterclasses: onder andere bij Peter Kooij, specifiek voor het Bach-repertoire en acteerlessen bij Helmert Woudenberg. Momenteel wordt hij gecoacht door tenor Marcel Reijans.
Als solist is Daniël Vecht regelmatig te horen in de Passionen en cantates van Bach. Hij soleerde in oratoria van onder andere Fauré, Haydn, en Mozart o.l.v dirigenten als Gijs Leenaars en Jos Vermunt. Als koorzanger verleende hij medewerking aan verscheidene ensembles, waaronder Bachkoor Holland en Het Laurens Collegium Rotterdam.
Met zijn vaste begeleider Jaap Kooi treedt Vecht regelmatig op in liederenrecitals. Daarnaast zingt hij als vaste solist in voorstellingen van de jonge hedendaagse componist Merlijn Twaalfhoven.
Jeroen Sarphati – piano
Jeroen Sarphati studeerde piano bij Jan Wijn en liedbegeleiding bij Rudolf Jansen aan het Amsterdams Conservatorium. Hij volgde masterclasses van zangers als Barbara Bonney en Robert Holl en van liedbegeleiders als Hartmut Höll en Irwin Gage. Hij was winnaar van de Vriendenkrans van het Concertgebouw in 1997 met Valerie Guillorit en in 2001 met Mattijs van de Woerd. Jeroen Sarphati gaf recitals in belangrijke zalen als de Beurs van Berlage, de Brusselse Muntschouwburg en de Hermitage te St. Petersburg. Jeroen is veelgevraagd pianist, begeleider bij vocalisten en festivalpianist.