Toetsenparade: Kaoru Iwamura speelt hedendaagse composities op historische tafel- en fortepiano

6 oktober 2018 | 15.00 uur | Werkgebouw Het Veem, Amsterdam
Musicus/ensemble: Kaoru Iwamura – fortepiano 

De Toetsenparade in Werkgebouw het Veem start op zaterdagmiddag 6 oktober om 15 uur met spannende composities van nu, jonge componisten die speciaal voor fortepiano componeerden, uitgevoerd door Kaoru Iwamura, o.a. op de oudste fortepiano in Nederland, een Pohlman tafelpiano uit ca. 1770.

De Toetsenparade gaat nog door op zondag 7 oktober, met een matinee om 15 uur met Gerard van Vuuren en een avondconcert om 20 uur met twee wereldsterren: Rosanne Philippens en Petra Somlai

Kaoru schrijft:
“Graag wil ik jullie uitnodigen voor een concert met hedendaagse muziek op twee verschillende fortepiano’s.
Drie composities worden gespeeld op een van de oudste, bespeelbare piano’s ter wereld: Pohlman (Londen, ca.1770). In bruikleen van de Sweelinck Collectie., in beheer Muziek van Roche, Juan en German. De andere drie composities worden gespeeld op een Weense vleugel, een Böhm uit de vroeg 19e eeuw, prachtig nagebouwd door Jan van der Sangen. Muziek van Cindy, Ned en Bastiaan.
Vier compositiestudenten van het Koninklijk Conservatorium in Den Haag werkten met hun docenten, onder wie Martijn Padding, met mij samen om nieuwe muziek te schrijven ,speciaal voor fortepiano.
Ik ben heel trots op het verrassende resultaat!

Verder ben ik erg blij dat ik voor dit concert een compositie van de Amerikaanse componist Ned McGowan mag spelen, die hij voor zijn vrouw en geweldige pianiste Keiko Schichijo geschreven heeft.
Ten slotte is er nog een stuk van de hand van componist Bastiaan Egberts dat hij eerder voor mij heeft gecomponeerd.  Op 21 oktober speel ik dit stuk ook tijdens een concert in Japan.

Graag wil ik dat veel mensen komen luisteren om te ervaren hoe mooi, origineel en met humor zij muziek hebben gecomponeerd”.

 

Programma:

Ned McGowan (1970) – ‘Hallucination’ for solo fortepiano  (2014)

Bastiaan Egberts (1977) – ‘Inventie no.1’ voor pianoforte (2017)

Juan Moreno Camacho (1989) – Cinco escenas infantiles para fortepiano (2018)

Harm Roché van Tiddens (1990) – ‘Sleep, slap, slurp’ for Pohlman squarepiano and electronics (2018)

Germán Medina (1995) – ‘Hi-hat variations’ for four hands (2018)

Cindy Giron (1987) – ‘Crevice’ for six octaves Viennese fortepiano, electronics and Voice (wereld première) 

En  muziek van oude meesters:

Carl Philipp Emanuel Bach (1714 – 1788) Fantasia in A

Muzio Clementi (1752 – 1832) Sonate Op. 40-2 in b

 

De Toetsenparade 6 & 7 oktober

 

Oude en nieuwere muziek op historische instrumenten in Werkgebouw Het Veem.
Op 6 en 7 oktober 2018 vindt in het Amsterdamse werkgebouw Het Veem een festival plaats met een selectie uit de grote schat aan klaviertypen -van klavichorden, groot en klein, klavecimbels, virginalen en spinetten tot zware fortepiano’s en moderne vleugels- en een gevarieerde programmakeuze. Met composities vanaf de tijd van Bach tot en met muziekwerken die door hedendaagse componisten speciaal voor deze instrumenten geschreven zijn. Onder andere de fantastische violiste Rosanne Philippens zal daar optreden en voor het eerst Beethoven sonates spelen begeleid aan de fortepiano.

Dit festival in het oude pakhuis voor ‘Koloniale waren’ Werkgebouw het Veem aan de Oude Houthaven en met zicht op het IJ  is niet alleen voor liefhebbers en kenners van ‘oude klavieren’ en de daarbij horende ‘authentieke uitvoeringspraktijk’, maar ook voor een nieuwsgierige publiek dat wel eens wat meer over de roemruchte voorgangers van de moderne vleugel wil weten. Pianoliefhebbers die geïnteresseerd zijn in de componeergenres die ontstonden rondom een bepaald type klavier en die al die verschillende instrumenten ook tijdens het optreden willen horen en zien.

De optredende musici hebben ook een interessant verhaal te vertellen tijdens hun optreden. Een verhaal over de verschillen tussen toen en nu, het bijna teloorgaan van sommige instrumententypes en, later, hun revival.
Van de fortepiano’s die Bach al kende en die uit Beethovens tijd, de daarna steeds groter en zwaarder wordende vleugels van de romantiek, die sinds 1850 de markt gingen beheersen en uiteindelijk de volumineuze moderne vleugel die een hele concertzaal met zijn klanken vult…

In deze wervelende ontwikkelingsgeschiedenis van de toetsinstrumenten liet ook het legioen van componisten zich niet onbetuigd. En de opmerkelijke revival sinds de jaren 60 in het bouwen en bespelen van historische voorgangers van de hedendaagse piano, stimuleerde de lust om voor die instrumenten te componeren volop.

 

 



Locatie

Werkgebouw Het Veem

Toets des Tijds: pianorestauratie-atelier en concerten Het bijwonen van een ToetsDesTijds concert betekent een zondagmiddag doorbrengen in voormalig pakhuis Het Veem, met uitzicht op het IJ, in een informele en intieme setting luisteren naar klassieke muziek en iets drinken in een pianorestauratieatelier met de uitvoerende musici. Door de nabijheid van de uitvoerenden is de spanning die met hun live uitvoering gepaard gaat voelbaar en inspirerend voor uitvoerenden én luisteraars.

Lees verder
van Diemenstraat 410
1013 CR Amsterdam