Wandelconcert in Haarlem
7 september 2014 | 11.30 uur
& 14.30 uur
| Museum Geelvinck Hinlopen Huis,

Wandelconcert: drie top-ensembles op drie historische locaties
Museum Geelvinck Hinlopen Huis en het Frans Hals Museum organiseren op zondag 7 september 2014 in Haarlem een Wandelconcert, met drie ensembles Oude Muziek op drie historische locaties. Bezoek deze musea en wandel mee!
Wandelconcert in Haarlem
Het jaarlijkse Wandelconcert langs de gracht, na drie jaar inmiddels een begrip in Amsterdam, slaat de vleugels uit en kiest drie nieuwe podia in de binnenstad van Haarlem: het Hodshon Huis, Studio Helmbreker en De Vishal.
U kiest voor òf een ochtend- òf een middagwandeling. De drie locaties, waar wordt gemusiceerd, liggen op ca. 10 minuten loopafstand van elkaar. Elk concert duurt ca. 30 minuten. Bij ieder concert kunt u een CD winnen. U wandelt mee mèt Museumkaart voor € 35, zonder Museumkaart voor € 45.
Door de grote belangstelling wordt voor zowel de ochtend- als de middagwandeling een tweede en een derde groep geformeerd. De eerste groep start met het eerste concert in het Hodshon Huis, de tweede groep start op het zelfde moment met het concert in De Vishal en de derde groep start dan in Studio Helmbreker. De groep waarin u staat ingedeeld vindt u terug op uw bevestiging, die u bij aankoop van uw ticket wordt toegemaild.
Deelname aan dit Wandelconcert geeft u ook korting op de tickets voor de Posthoornkerk Concerten in het Geelvinck Fortepiano Festival van 9 t/m 25 oktober. Voor het eerste ticket betaalt u dan het kortingstarief 1 (€ 10 korting) en met Museumkaart betaalt u zelfs kortingstarief 2 (€ 15 korting).
Een video impressie van het Wandelconcert 2012 in Amsterdam, door Koekepeer Produkties
Met de tentoonstelling ‘Pret op Stand – Vertier van Toen’ belicht Museum Geelvinck het entertainment op de grachtengordel in de 18de en 19de eeuw, waar het samen musiceren een belangrijk sociaal gebeuren was. In het Frans Hals Museum loopt nu de tentoonstelling ‘Rineke Dijkstra | 17e-eeuwse portretten‘ en in De Hallen Haarlem is de tentoonstelling ‘LUCHT! In de Nederlandse kunst sinds 1850‘ nog te zien tot en met 7 september.
Graag doen wij u de suggestie om, voorafgaand aan of na het programma, een bezoek te brengen aan het Frans Hals Museum en/of De Hallen. Dit staat echter buiten het arrangement, maar is wel vrij te bezoeken met de Museumkaart.
Brisk met Borders (Vishal)
Met een enorme verzameling blokfluiten presenteert Brisk in De Vishal het neusje van de zalm uit de Renaissance: fantasieën over tophits uit de 15e eeuw, een leeuwerik van Janequin en Engelse muziek van Philips en Simpson. Die stukken worden omlijst door Borders, een nieuw werk van Saskia Coolen, dat steeds op een andere manier terugkomt. Nieuwe kunst in een oud gebouw en oude muziek in een nieuwe context.
Musici Brisk:
Saskia Coolen
Bert Honig
Marjan Banis
Alide Verheij
Camerata Trajectina met Haarlemse Liedjes (Hodshon Huis / Hendrick de Keyser)
In de 17e eeuw had bijna elke stad zijn eigen liedboekjes. Camerata Trajectina put uit diverse van die boekjes om de trots van Haarlem te bezingen in het Hodshon Huis, een patriciërshuis langs het Spaarne.
Musici Camerata Trajectina:
Hieke Meppelink, sopraan
Nico van der Meel, tenor
Saskia Coolen, blokfluit
Erik Beijer, viola da gamba
Louis Peter Grijp, luit en cither
Musica Amphion met ‘de Geboorte van de Pianomuziek’ (Studio Helmbreker)
Aan het einde van de 18e eeuw vond er een ware emancipatie van het klavier als het huisinstrument bij uitstek plaats. Klavier spelen was niet alleen meer voorbehouden aan de rijken maar ook voor de middenstand was een huisklavier bereikbaar geworden. Tegelijkertijd vond er een andere revolutie plaats. De pianoforte begon de plaats van het klavecimbel te verdringen. Aan het eind van de 18e eeuw was de productie van klavecimbels zo goed als stil komen te liggen en werd de productie van pianofortes meer en meer een massaproductie. Dat gold met name voor Engeland waar de firma Broadwood de productie van Pianofortes tamelijk fabrieksmatig ter hand nam. Een ander centrum van fortepianobouw was Wenen.
De overgang van het klavecimbel is duidelijk waar te nemen in het oeuvre van Wolfgang Amadeus Mozart. Zijn zijn allereerste klavierwerken duidelijk nog voor het klavecimbel gedacht, in de latere werken worden dynamische aanwijzingen meer en meer van belang.
Een belangrijk figuur voor Mozart alsook de emancipatie van de fortepiano was Bachs zoon, Johann Christian. Na omzwervingen in Italië vestigde hij zich in Londen waar hij de eerste was die een openbaar concert gaf op een pianoforte. Mozart bezoekt met zijn vader en zus deze Londense Bach en raakt diep onder de indruk. Hij bewerkt drie van de sonates van Johann Christian als klavierconcerten en reist hiermee verder door Europa om zijn naam als klavier virtuoos te vestigen.
Zijn de sonates van Johann Christian onder meer voor de groeiende markt van amateur klavierspelers bedoeld, de twee klavierkwartetten uit Mozart latere periode lijken vooral voor eigen gebruik te zijn gecomponeerd gezien de moeilijkheidsgraad. Zijn de J.C. Bach/Mozart concerten nog goed uitvoerbaar op het klavecimbel, dit geldt in geen geval voor de klavierkwartetten. Het zijn in feite pianoconcerten in kamermuziek bezetting. Het klavecimbel heeft afgedaan en de zegetocht van de fortepiano zet definitief door.
Musici Musica Amphion:
Rémy Baudet, viool
Pieter-Jan Belder, fortepiano
Albert Brüggen, cello
Yoshiko Morita, viool en altviool
Locaties
Vishal, Grote Markt 20
Hodshon Huis / Hendrick de Keyser, Spaarne 15 A-17
Studio Helmbreker, Helmbrekersteeg 7
Unieke samenwerking
De samenwerking tussen drie topensembles in de Oude Muziek, drie historische locaties en twee musea is uniek en innovatief: de partners delen het culturele ondernemersrisico en de opbrengst van dit wandelconcert. Het initiatief is zonder overheidssubsidie en zonder de steun van cultuurfondsen tot stand gekomen. Met uw deelname steunt u rechtstreeks de deelnemende musici. Nu de overheid zich terugtrekt uit de cultuur en de spoeling bij cultuurfondsen zienderogen dunner wordt, terwijl het aantal steunaanvragen – door verminderde overheidssteun en bedrijfssponsoring vanwege de crisis – alleen maar stijgt, is uw concertbezoek van levensbelang voor het behoud van onze muziekcultuur.
Organisatie
Museum Geelvinck Hinlopen Huis in Amsterdam verzorgt de organisatie van het Wandelconcert in goede samenwerking met de Museumkaart. Museum Geelvinck beheert de Sweelinck Collectie met ruim 80 historische piano(forte)s; een aantal is te zien in Museum Geelvinck en is te horen in de wekelijkse kamerconcerten van de Geelvinck Salon en in het Geelvinck Fortepiano Festival in oktober.
Voor informatie: info@geelvinck.nl