Nieuwe eigentijdse composities voor de historische square pianoforte

7 oktober 2012 | 14.00 uur | ,

Zondag 7 oktober staat in het teken van nieuwe composities voor tafelpiano in bezetting naar keuze. Wereldwijd hebben wij componisten  uitgenodigd om nieuwe composities in te sturen waar ten minste een tafelpiano deel van de bezetting uitmaakt. Een internationale jury onder leiding van Martijn Padding en verder bestaande uit Stanley Hoogland, Willem Brons, Michael Tsalka en Peter Sykes (Boston, VS) maakt een keuze van de winnaars voor de 1e, 2e en 3e prijs. De composities worden voor zover mogelijk op zondag 7 oktober uitgevoerd en na afloop van de uitvoeringen wordt de winnaar door de jury bekend gemaakt (de beoordeling vindt overigens plaats op basis van de partituren en is niet afhankelijk van de uitvoering). 

 

Programma compositieconcours zondagmiddag 7 oktober

aanvang 14.00 uur

 

Musici:

Stanley Hoogland, Kaoru Iwamura en Michael Tsalka – pianoforte tafelpiano

Mikae Natsuyama – sopraan

Marine Fribourg – sopraan

Florencia Bardavid Hoecker – viola da gamba

Judith Verona Martin – barokviool

– Tom Moonen – barokaltviool 

Matthias Naegele – barokcello

 

De uitvoeringen vinden plaats met grote tussenpauzes voor changement en stemming. Het concours duurt de gehele middag. De volgorde van de uitvoering van de stukken kan worden gewijzigd. Bezoekers kunnen gemakkelijk tussen de concerten door inschuiven. 

 

– Hans Bakker (1945, Nederland): Hortus Conclusus voor tafelpiano en barokcello

Miranda Driessen (1969, Nederland): Unwind voor tafelpiano solo (o.a. gebruik makend van pingpongballen) *

Anna Mikhailova (1984, Rusland): Time Traveller’s Lullaby voor tafelpiano, sopraan en viola da gamba *

Hayk Melikyan (1980, Armenië): Hommage à John Cage voor tafelpiano solo

Leonardo Coral (1962, Mexico): Constelaciones (Sterrenbeelden) voor tafelpiano solo

Sylvia Maessen (1959, Nederland): Les plaies du monde voor tafelpiano en mezzosopraan op tekst van Rutebeuf (1230-1285)

Mari-Anne Hof (1960, Nederland): ‘Between 2 and 7’ voor pianoforte, barokviool en barokaltviool

– Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791, Oostenrijk): Allegro Molto in C major (uit Sterzing 1780), c. 1767 (hors concours; recent teruggevonden onbekend werk)

 * = winnaars ex aequo van het compositieconcours voor tafelpiano in 2011; beide nieuwe composities zijn speciaal voor dit concours 2012 geschreven.

17.00 Jury maakt haar keuzes voor de winnaars van de 1e, 2e en 3e prijs van het concours bekend.

 

Beschikbare pianoforte tafelpiano’s (op volgorde van bouwjaar):

1. Buntebart & Sievers, London 1789. FF-f’’’. 5 octaves. Single action, horizontal dampers, buff, lid swell by pedal, 422 Hz

2. Roduwart, à Paris 1798. FF-f’’’. 5 octaves Single action, horizontal dampers. Buff, 422 Hz

3. Broadwood, London 1803. FF-c’’’’ 5 ½ octave. Single action, brass under dampers, 420 – 422 Hz

4. Broadwood, 1821. FF-c’’’’. 5 ½ octave. Double action, 415 Hz

5. Broadwood, 1829. FF-f’’’’ 6 octave. Double action, 415-430 Hz

6. Mortimer & Anderson, Edinburgh, 1836. FF-f’’’’. 6 octave. Double action. 415 Hz

 

Reserveren

Bezoekt u ons museum (volwassentarief € 8,=; Museumkaart gratis), dan zijn aan het beluisteren van dit concours geen extra kosten verbonden. U kunt via de bestelfunctie hiernaast een entreekaart voor het museum kopen, maar natuurlijk kunt u ook gewoon aan de kassadesk betalen. Als u over een Museumkaart beschikt (gratis entree) of een andere kortingskaart, dan kunt u alleen per e-mail plaats reserveren: info@geelvinck.nl .

 

On Sunday October 7, contemporary pieces, composed specifically for the square piano, will be performed and judged by an international jury headed by Martijn Padding.

Compositions

Composers are invited to send in a solo or chamber composition of 5 to 10 minutes duration. Accompanying instruments might be chosen from the whole range of western or non-western instruments,  including electronic devices and voice.

Please note the specific technical characteristics of the square piano: The range of most instruments of the eighteenth century does not exceed five to five and a half octaves. Broadwood square pianos et alia from around 1829 (the earliest Broadwood six octave in our collection) onwards normally have six octaves. Also the pitch varies from later piano’s: 415 Hz – 430 Hz, an aspect to take into account in case the piece combines square piano with strings or wind instruments.

The score, together with a short biography  (and an audio or YouTube sample of the piece, if available) can be sent via email to: Ms. Dunya Verwey, info@geelvinck.nl

The judgement will be on the scores only. 

The deadline is October 1, 2012. 

It is our strong hope that most compositions will be performed on October 7 at the Geelvinck Museum. The sooner a piece is sent in, the more likely it will be performed.

 

Jury

The compositions will be judged by an international jury:

  • Peter Sykes (U.S.A.)
  • Martijn Padding (Netherlands)
  • Willem Brons (Netherlands)
  • Stanley Hoogland (Netherlands)
  • Michael Tsalka (Israel-Sweden)

If a work is selected by the members of the jury, it will be included in a CD dedicated to compositions of the first two competitions (2011, 2012).

 

Instruments

Technical details of the square piano’s, available at the Composition Concours:  

1. Buntebart & Sievers, London 1789. FF-f’’’. 5 octaves. Single action, horizontal dampers, buff, lid swell by pedal, 422 Hz

2. Roduwart, à Paris 1798. FF-f’’’. 5 octaves Single action, horizontal dampers. Buff, 422 Hz

3. Broadwood, London 1803. FF-c’’’’ 5 ½ octave. Single action, brass under dampers, 420 – 422 Hz4.Broadwood, 1821. FF-c’’’’. 5 ½ octave. Double action, 415 Hz

5. Broadwood, 1822. FF-c’’’’. 5 ½ octave. Double action. Is in fact model 1805-1810, 415 Hz

6. Broadwood, 1829. FF-f’’’’ 6 octave. Double action, 415-430 Hz

7. Joannes Baptist Duwaer, Amsterdam, 1835. FF-f’’’’. 6 octave. Double action, 430 Hz

 All Instruments are tuned in equal temperament



Locatie