Artem Belogurov – historical keyboards

Artem Belogurov, (Letland) piano and historical keyboards

Artem has won the international Geelvinck Fortepiano Competition 2016.

Known equally for his “verve, wit, and delicatesse” (Boston Musical Intelligencer) and his “infinite tenderness” (Evening Odessa), Artem Belogurov has an extensive repertoire, ranging through four centuries of solo and chamber works. His interest in period performance leads him to historical keyboards, including clavichord, harpsichord, and fortepianos spanning the eighteenth and nineteenth centuries.
As a soloist and in chamber groups, Artem has performed in a wide variety of venues, among them Jordan Hall, Harvard Musical Association, the Universität der Kunste in Berlin, the Musikhochschule in Hanover, St Andrews University in Scotland, the Odessa Philharmonic Hall in Ukraine, the Rachmaninoff Society in Saint Petersburg, Castello di Galeazza in Italy, Tivoli Vredenburg in Utrecht, and Muziekgebouw in Amsterdam.
His critically acclaimed album of solo piano works by the late nineteenth century American Romantic composers, recorded on a Chickering piano built in 1873, was released by the London-based label Piano Classics in 2015.
In April 2016, Artem was awarded second prize at the 29th International Competition for Early Music in Yamanashi, Japan. After studying modern piano at the New England Conservatory in Boston, Artem moved to Amsterdam where he studied fortepiano and clavichord at the Conservatorium van Amsterdam with Richard Egarr and Menno van Delft and graduated receiving cum laude  in 2016.

 

In Dutch

Bekend om zijn ‘verve, humor en delicatesse’ (Boston Musical Intelligencer) en zijn ‘oneindige tederheid’ (Evening Odessa), heeft Artem Belogurov een uitgebreid repertoire, variërend van drie eeuwen solo- en kamermuziekwerken. Hij heeft een bijzondere affiniteit met de Weense klassieke stijl, waarin hij zich onderscheidt door zijn gebruik van improviserende versieringen. Zijn interesse in historische uitvoering leidt hem naar historische toetsinstrumenten waaronder clavecimbels en fortepiano’s uit de achttiende en negentiende eeuw. Zijn veelgeprezen album met solo pianowerken van laat negentiende-eeuwse Amerikaanse romantische componisten, opgenomen op een Chickering-vleugel uit 1873, werd in 2015 uitgebracht door het in Londen gevestigde label Piano Classics. Hij is ook een toegewijde interpreet van hedendaagse muziek – zoals u op 21 Juni zult horen – en werkte samen met een aantal componisten. In 2009 had hij de eer om de Boston-première van Elliott Carter’s ‘Caténaires’ voor solo-piano uit te voeren. Als solist en in kamermuziekgroepen trad Artem op in een groot aantal verschillende locaties, waaronder Jordan Hall, de Harvard Musical Association, de Universität der Kunste in Berlijn, de Musikhochschule in Hanover, de St. Andrews University in Schotland, de Odessa Philharmonic Hall in Oekraïne, de Rachmaninoff Society in Sint-Petersburg, Castello di Galeazza in Italië, Tivoli Vredenburg in Utrecht en het Muziekgebouw in Amsterdam. De recente projecten van Artem omvatten een reeks lezingen, recitals en masterclasses in Duitsland over de Chopin Préludes met de bekende musicoloog en historicus Mark Lindley, Amerikaanse tours met de briljante jonge Oekraïense violist Aleksey Semenenko en uitvoeringen tijdens het Fabulous Fringe Festival in de vroege muziek. Utrecht. Hij heeft ook programma’s uitgevoerd op basis van zijn solo-cd in de VS en Europa. Zijn opname van een nieuw arrangement van Prokofievs opera Fiery Angel voor cello en piano met de Russische cellist Maya Fridman op het label TRPTK, staat gepland voor herfst 2016. Zijn volgende opnameprojecten omvatten Beethovens complete werken voor fortepiano en cello op originele instrumenten met de Canadese cellist Octavie Dostaler-Lalonde, voor het Italiaanse label Gamma Musica en een CD met viool- en pianomuziek van componisten uit Boston met Aleksey Semenenko. In het komende seizoen tourt Artem door Europa, de VS en Japan. In april 2016 ontving Artem de tweede prijs op het 29e Internationale Concours voor Oude Muziek in Yamanashi, Japan. Artem behaalde zijn bachelordiploma in piano-uitvoering aan het New England Conservatory, waar zijn leraren Gabriel Chodos, Patricia Zander en Victor Rosenbaum waren. In 2016 studeerde hij af aan het Conservatorium van Amsterdam aan de opleiding Master of Music in Early Keyboards en cum laude cum laude in zowel clavichord als fortepiano. Zijn belangrijkste docenten waren Menno van Delft, Richard Egarr en Kris Verhelst.

 

www.artembelogurovmusic.com