Brabants Baroque Consort

Emy Klomp (Nijmegen) zong al vroeg in het kerkkoor olv haar vader Everhard Krukkert te Deventer. Vanaf haar 35e jaar volgde zij zanglessen, eerst bij Olard Derks en Elizabeth van Daalen, Paul Triepels en Francine van der Heijden. Zij zong in verschillende kamerkoren o.a. Audite Nova, volgde workshops en masterclasses bij o.a. Stratton Bull, Ludy Vrijdag, Martien van Woerkum, René Kartodirtjo, Ildiko Hajnal, Joost van der Linden, Johannette Zomer, Erik van Nevel en Wilfred Reneman. Sinds 2009 werkt zij regelmatig in Zuid Frankrijk met wisselende coaches aan programma’s van bijv. Rameau, Purcel, Carrissimi, Monteverdi, Fauré, Debussy. In 2012 startte zij met Vocaal Ensemble Pipelare Nijmegen, 12 gevorderde zangers met oude muziek op hun repertoire. In 2013 richtte zij samen met Gaby van Hoof barokensemble Octime op, waarvan enkele leden ook in dit ensemble spelen. Regelmatig is zij soliste bij de Bach Cantates Nijmegen.

Marja Appünn (Schijndel) volgde zanglessen bij Arnold Ardts, Louise Rijs en Wim Ritzerfeld. Zang is van jongsafaan al een rode draad geweest, naast piano en dwarsfluit. Met het koor van de Vrije School Den Haag o.l.v. Willem Bruning zong zij als middelbare scholier in het Requiem van Fauré met het Residentie Orkest. De afgelopen jaren heeft zij zich verder ontwikkeld als solist en is zij diverse malen te horen geweest in het Stabat Mater van Pergolesi met barokensemble Octime. Zij maakt ook deel uit van het Vocaal Ensemble Melos olv Lucas Vis en de Phoenix Recorder Players olv Eleanor de Groot. Begeleidt als pianiste diverse projecten. Is werkzaam als advocaat en mediator familierecht in Berlicum.

Rob Meeusen (de Mortel/Gemert) studeerde na vioolles in Veghel bij Jos Brocken viool aan het Utrechts conservatorium bij Lex Korff de Gidts en Victor Libermann. Is muziekvakdocent en basisschoolleraar in Helmond. Speelt vooral veel oude muziek, o.a. in het professionele Arnhemse Resonet Ensemble o.l.v. Arthur Mahler, ook de viola d’amore solo’s in de Johannes-Passion en de vioolsolo’s in de Mattheuspassion en het Weihnachtsoratorium van Bach. Veel kamermuziekconcerten samen met de organist in oa de St.Jan DenBosch, Zutphen , Deventer, en recent in de Bachkirche in Eisenach.

Gaby van Hoof (Beuningen) begon met 9 jaar haar vioolstudie bij Piet ’t Hart en Cor van Iersel, later bij Rob Engels. Op de HKU (Conservatorium Utrecht) kreeg zij les van Joyce Tan en heeft zij de Post HBO-opleiding basistechniek en de vervolgopleiding voor viooldocenten gevolgd. Momenteel studeert zij in Amsterdam barokviool bij Franc Polman in de authentieke uitvoeringspraktijk. Als violiste speelde zij 30 jaar in het Symfonieorkest Nijmegen, waarmee zij verschillende buitenlandse tournees maakte (o.a. Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Zweden, China). Zij concentreert zich nu vooral op het spelen in kleine bezettingen zoals barokensemble Octime. Ook speelt zij vaak Bachcantates en Mattheus Passies. Vanaf 1 januari dit jaar is zij samen met Margot Leger concertmeester van de Nijmeegse Bach Cantates. Verder is zij manager van het Ensemble Conservatoire (Rob Engels). Ook werkt zij als viooldocente op de Nijmeegse muziekschool De Lindenberg.

Eleanor de Groot (Schijndel) studeerde blokfluit in Den Haag en Tilburg. Zij is als docente blokfluit verbonden aan Phoenix muziekscholen in Brabant. Op dit moment studeert zij altviool bij Gisella Bergman aan het Conservatorium te Tilburg. Speelt (barok)altviool in diverse ensembles en orkesten, oa MattheusPassie met kamerorkest Alveare en in Tilburg. Dirigeert het frequent optredende Phoenix Recorder Players.

Angela Heetvelt (Sint-Michielsgestel) speelde in haar jeugd orgel; toen ontstond haar liefde voor barokmuziek. Later ging ze over op cello, kreeg ze les van Talmon Herz en Anton Satijn, en nu van Wikkie Vis. Speelt veel kamermuziek maar ook in projectensembles en orkesten (oa MattheusPassie met kamerorkest Alveare en in Tilburg), schoolconcerten (in barokkostuum met Axel Wenstedt en Rob Meeusen). Is celliste en voorzitter van het Eindhovens SymfonieOrkest. Werkt in het dagelijks leven als auteur van (ANWB en andere) reisgidsen.

Meiltje Barels (Nijmegen) kwam als violiste in een studentenorkest min of meer toevallig in aanraking met de contrabas en ze werd meteen gegrepen door de mooie lage tonen. Als bassiste speelde ze sindsdien in diverse orkesten en ensembles, zoals het Nederlands Studentenorkest, een zigeunerkapel en twee salonorkesten. Ze is lid van oa het SymfonieOrkestNijmegen en het professionele Arnhemse Resonetensemble. Ze speelt ook graag contrabas in kleine (ad-hoc) ensembles in barokmuziek zoals barokensemble Octime.

Axel Wenstedt (Gemonde/Sint-Michielsgestel) speelt (na pianoles bij organist-klavecinist Gerard Dekker) sinds 1971 als autodidact klavecimbel en orgel. Volgde cursussen kamermuziek, liedbegeleiding en barokmuziek. Speelt, vooral na zijn pensionering als huisarts, talloze concerten als continuospeler in kamermuziek zoals met barokensemble Octime Nijmegen (Rob Engels) en bij vele koren en orkesten, jaarlijks de MattheusPassie met kamerorkest Alveare (Sander Teepen) en Philipskoor, koor Octocant (Lucas Vis), barokensemble Octime, Phoenix Recorder Players etc. Ook orgelconcerten in Nederland (oa St. Jan Den Bosch), Belgie, Frankrijk, Wenen, Sion, Duitsland (oa jaarlijks Bachkirche Eisenach). Programmeert als huisklavecinist / organist / fortepianist op kasteel Heeswijk bij Den Bosch www.kasteelheeswijk.nl de wekelijkse koffieconcerten, en is medewerker van het Geelvinck MuziekMuseum in Zutphen www.geelvinck.nl .