Channa Malkin – sopraan
Sopraan Channa Malkin maakte op 16-jarige leeftijd haar operadebuut als Barbarina in Le Nozze di Figaro bij De Nationale Opera. Tegenwoordig is zij een veelgevraagd soliste en kamermusicus. Zij trad op met o.a. het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Mariss Jansons, het Nederlands Philharmonisch Orkest, het Jerusalem Baroque Orchestra en Holland Baroque.
Op het operapodium vertolkte Channa rollen als Despina (Cosi fan tutte), Pamina (Die Zauberflöte), Zerlina (Don Giovanni), Poppea (Poppea Remixed bij Operadagen Rotterdam) en Charite (Cadmus et Hermione, Lully). Met het Nederlands Philharmonisch Orkest zong Channa alle vrouwelijke rollen in een Nederlandstalige bewerking van Peer Gynt (Grieg) in het Concertgebouw. Op het concertpodium zong zij o.a. de Passies, Hohe Messe en diverse cantates van Bach, Händel’s Dixit Dominus, het Requiem van Fauré en de wereldpremière van Josef Malkin’s cantate Yizkor.
Recentelijk vertolkte zij de hoofdrol in Händel goes Tinder, een nieuwe multimedia-opera die zij creëerde met violiste Anastasia Kozlova en schrijver/regisseur Michael Diederich. Deze voorstelling speelde onder meer op het Grachtenfestival, theaterfestival De Parade en Wonderfeel. In 2021 zal deze onder meer te zien zijn bij de Internationale Händelfestspiele Göttingen.
In 2019 kwam haar debuut-album Songs of Love and Exile uit, dat zij maakte met haar duo-partner, gitarist Izhar Elias. Het cd bevat traditionele Sefardische liederen en werken van Mario Castelnuovo-Tedesco, en werd lovend gerecenseerd in de nationale en internationale pers. Merlijn Kerkhof in De Volkskrant (4*): “Dat is een bijzondere cd geworden… Haar stem is prachtig: een jong geluid, een volwassen behandeling. Haar verteltrant is indringend.”
Uitgebreidere CV:
Sopraan Channa Malkin maakte op 16-jarige leeftijd haar operadebuut als Barbarina in Le Nozze di Figaro bij De Nationale Opera. Recente optredens zijn o.a. de sopraansolo in het Dixit Dominus van Händel en The Fall of Jericho van William Hayes met Holland Baroque onder leiding van Alexander Weimann, evenals de hoofdrol Dorinda in de nieuwe multimedia-opera Händel goes Tinder.
Op het operapodium vertolkte Channa rollen als Despina (Cosi fan tutte), Pamina (Die Zauberflöte), Zerlina (Don Giovanni) en Charite (Cadmus et Hermione, Lully). Met het Nederlands Philharmonisch Orkest zong Channa alle vrouwelijke rollen in een Nederlandstalige bewerking van Peer Gynt (Grieg) in het Concertgebouw. In 2015 was Channa onderdeel van Nieuwe Stemmen bij de Operadagen Rotterdam, waar zij vijf recitals verzorgde rond het thema Vrouwen in oorlogstijd, en de rol van Poppea zong in een bewerking van Monteverdi’s L’Incoronazione di Poppea onder leiding van Timothy Nelson. Channa nam ook deel aan het talentprogramma van de Nationale Opera rondom de uitvoering van Händel’s Ariodante, als cover voor de rol van Dalinda.
Op het concertpodium zong Channa onder meer de boy solo in Bernstein’s Chichester Psalms met het Koninklijk Concertgebouworkest onder leiding van Mariss Janssons. De Matthäus Passion en de Hohe Messe van Bach voerde zij onder meer uit met het Jerusalem Baroque Orchestra, onder leiding van resp. Joshua Rifkin en Andrew Parrott. Verder zong zij onder meer de sopraansolo’s in Bach’s Johannes Passion, het Fauré Requiem, Händel’s Messiah, Händel’s cantate Lucrezia en diverse cantates van J.S. Bach. Verder heeft Channa diverse wereldpremières op haar naam staan, o.a. van de liederencyclus Zwarte Bloemen van Josef Malkin. Deze voerde zij uit in New York, Salt Lake City, Sofia en in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam met het NedPho.
Channa studeerde in 2012 met lof af aan het Utrechts Conservatorium bij Charlotte Margiono. Zij won diverse beurzen van o.a. het Prins Bernhard Cultuurfonds, de Van den Ende Foundation, het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Norma Fonds. Zij nam deel aan masterclasses met o.a. Sarah Connolly, Andrea Marcon, Sandrine Piau, Rosemary Joshua, Rudolf Jansen en Robert Holl.
Channa is een bevlogen liedzangeres, en vormt samen met gitarist Izhar Elias het Duo Malkin-Elias. Zij treden regelmatig op in Nederland en daarbuiten. In november 2018 zijn zij met hun programma Songs of Love and Exile te beluisteren in o.a. de Noorderkerk in Amsterdam en de Stadsgehoorzaal Leiden.
Daarnaast hecht Channa veel waarde aan het introduceren van opera aan een breed publiek. Daartoe bedacht zij samen met violiste Anastasia Kozlova en schrijver/regisseur Michael Diederich de multimediaproductie Händel goes Tinder, gebaseerd op diverse opera’s van G.F. Händel. Na een succesvolle pilot tijdens Festival Groeneveld in juni 2018, wordt voor 2019 en 2020 een theater- en festivaltournee georganiseerd met steun van het Amsterdams Fonds voor de Kunst en het Norma Fonds.