Huygens Duo
Met Arjen Verhage deelt Leonore haar liefde voor het luitlied en de vocale kamermuziek uit de 17de eeuw. Ze gaven reeds meerdere concerten en ontwikkelden een uniek kunstconcert rondom het Nederlandse luitlied en de muziek in de 17de-eeuwse Nederlandse beeldende kunst.
Minnezuchjens en klagende Maeghden
Paerlen traentgens, zoete cuskens, eyndeloose smert, een verstrooijd gemoed; dit alles ten gevolge van vlammende vrijage tussen onschuldige meisjes en wanhopige jongens, overgeleverd aan Cupido’s grillen. In dit programma komen alle facetten van het liefdesleven in de 17de eeuw aan bod, van onschuldige liefdesverklaringen, vurige vrijages tot afgrijzenwekkende represailles ten gevolge van ontrouw…..
Luitist Arjen Verhage en mezzosopraan Leonore van Sloten leerden elkaar kennen tijdens hun studie aan het Conservatorium van Amsterdam en hun liefde voor het luitlied en de vocale kamermuziek uit de 17de eeuw leidde tot een nauwe samenwerking.
Het Huygens Duo is een duo dat op sprankelende wijze de intieme sfeer van het luitlied combineert met een boeiende verhalende presentatie. Het Huygens Duo presenteerde eerder een uniek kunstconcert met de titel Het luitlied op stand, waarin het Nederlandse 17de-eeuwse luitlied en de muziek als thema in de 17de-eeuwse Nederlandse beeldende kunst centraal staan. Het nieuwste programma heet Minnezuchjens en klagende Maeghden, een programma dat de luisteraar aan de hand van prachtige 17de-eeuwse (hoofdzakelijk Nederlandse) liefdesliederen en liefdesgedichten meeneemt door een ware ‘seizoenen der liefde
Leonore van Sloten – mezzosopraan
De Nederlandse mezzosopraan Leonore van Sloten studeerde zang aan het Conservatorium van Amsterdam bij Udo Reinemann en Pierre Mak. Naast haar muzikale opleiding studeerde ze kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, waarvoor ze in 2003 haar Master diploma behaalde. In 2006/2007 volgde ze de master module “The International Lied Masterclasses for duo’s voice and piano” en sloot vervolgens in juni 2007 succesvol haar zangstudie af. Na haar studie werd ze gecoacht door sopraan Marieke Steenhoek en mezzosopraan Marion van den Akker. Ze volgde masterclasses bij Jard van Nes, Maarten Koningsberger, Françoise Pollet, Julius Drake, Johannette Zomer, Henk Smit en Rudolf Jansen.
Kamermuziek is een grote liefde van Leonore en ze treedt in verschillende verbanden op. Met pianiste Mignon Gotzsch vormt Leonore Duo Thaleia, dat in oktober 2008 werd toegelaten tot het solistenbestand van de Vereniging Vrienden van het Lied. Met luitist/theorbist Arjen Verhage vormt Leonore het Huygens Duo dat onder meer een bijzonder muziek- en kunstprogramma ontwikkelde rondom het Nederlandse luitlied in de 17de eeuw en een programma rond 17de-eeuwse liefdesliederen en -poëzie. In april 2010 gaf ze met pianist Jacco Lamfers een avondvullend recital in Riga (Letland) met de liederen van de Nederlandse componist Cornelis Dopper en bevriende tijdgenoten als Gustav Mahler en Richard Strauss.
Leonore wordt regelmatig gevraagd te soleren in stukken als het Requiem en Krönungsmesse van Mozart, de Mattheüs Passion van Bach, Le Roi David van Honegger, La Petite Messe Solennelle van Rossini, het Stabat Mater van Pergolesi en dat van Dvòřak, orkestliederen van Mahler en de Altrapsodie van Brahms.
Ook op het gebied van opera is Leonore actief: zo zong ze de rol van Sally in Samuel Barbers kameropera A Hand of Bridge, in een regie van Claudia Christern; ze werkte mee aan een productie van Mozarts Don Giovanni in het Concertgebouw onder de muzikale leiding van Vincent de Kort en geregisseerd door Lawrence Dale; in een concertante uitvoering van Von Flotows Martha zong ze de rol van Nancy; en in 2010 was Leonore te horen in een Nederlandstalige productie van de opera Het Sluwe Vosje van Leoš Janáček, onder regie van Machteld van Bronkhorst. In 2011 zal ze te horen zijn in een Nederlandstalige productie van Humperdincks Hänsel und Gretel, bij Opera Animous.
Leonore studeerde, naast haar muzikale opleiding, ook nog Kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam met als specialisatie de 17de eeuw. Als zangeres is ze actief in verschillende constellaties: zo vormt ze met pianiste Mignon Gotzsch Duo Thaleia, dat regelmatig voor de Vrienden van het Lied recitals geeft met (laat-)romantisch repertoire. Ook is ze actief op het gebied van de opera en oratorium. Ze volgde masterclasses o.a. bij Jard van Nes, Francoise Pollet en Rudolf Jansen.
Arjen Verhage – luit / theorbe
Arjen Verhage (1982) studeerde aanvankelijk gitaar aan het Conservatorium van Amsterdam bij Lydia Kennedy. Sinds 2004 heeft hij zich gespecialiseerd in de oude muziek, op renaissance luit en theorbe, bij Fred Jacobs. Hij begeleidt diverse solozangers in het luitlied en concerteerde als zodanig op diverse plaatsen in ons land. Ook in de contemporaine muziek is hij actief; recentelijk speelde hij in het theaterstuk Wachterslangnacht van componist Florian de Backere. Arjen heeft gespeeld onder dirigenten als Jos Vermunt en Jos van Veldhoven. Hij begeleidt diverse solozangers in het luitlied en concerteerde als zodanig op diverse plaatsen in ons land. Arjen is een veelgevraagd continuospeler en heeft gespeeld onder dirigenten als Jos van Veldhoven en Glen Willson en Andrea Marcon. De Nederlandse muziek van de 17e eeuw heeft Arjens speciale interesse; hij werkte in 2007 mee aan 1637 Tulpenmanie, een productie rondom Nederlandse muziektheater in Huis te Linschoten. Daarnaast voerde hij luitkwartetten van Nicolas Vallet en tijdgenoten uit. Delen hiervan zijn opgenomen voor een cd in samenwerking met het Hemony ensemble.
Ook Arjen is regelmatig te horen in verschillende samenwerkingsverbanden: met zangers, met andere instrumentalisten, in de grotere oratoria, in opera en zelfs in moderne muziek. Hij volgde in 2010 een half jaar lang lessen aan het conservatorium in Basel (Zwitserland) bij de beroemde luitist Hopkinson Smith en eind 2011 zal hij zijn masteropleiding bij Fred Jacobs aan het Conservatorium van Amsterdam afsluiten.
Muziekfestival ‘Amsterdam Virtuosi 2011’
Het Huygens Duo speelt op zondagmiddag 26 juni om 14.30 uur ‘Minnezuchtjes en klagende Maeghden’