Brilliant Classics: Michael Tsalka, Izhar Elias en Alon Sariel op Kasteel Sypesteyn
29 mei 2016 | 16.00 uur
| Kasteel Sypesteyn, Nieuw-Loosdrechtsedijk 150, Loosdrecht
Wat in de negentiende eeuw het stilleven was voor schilders, was de variatievorm voor componisten: een proeve van meesterschap, een oefening in kleur en vorm, een manier om je technische talent te ontwikkelen en te bewijzen.
Zoals een stilleven een genot voor de ogen kan zijn, is de variatievorm vaak een streling voor het oor. Drie musici (Michael Tsalka, Alon Sariel en Izhar Elias) brengen in dit concert verschillende variaties bijeen op een van de bekendste aria’s van Giovanni Paisiello (Napels, 1740 – 1816): Nel cor più non mi sento (uit de opera L’amor contrastato), onlangs op CD verschenen (zie recensie hiernaast), getiteld ‘Paisiello in Vienna’ bij Brilliant Classics.
Ondanks de wellicht bijzondere combinatie van fortepiano, mandoline en gitaar – die trouwens in het Wenen van de negentiende eeuw helemaal niet uitzonderlijk was – is dit een boeiend concert. Er wordt op het scherpst van de snede gemusiceerd.
De variaties zijn afkomstig van Bortolazzi, Giuliani, Wanhal en Beethoven. Vooral de muzikale exercities van Beethoven (onder meer twee Sonatines en de Zes Variaties WoO70 voor fortepiano) springen eruit. Hier onderscheidt de meester zich.
Michael Tsalka bespeelt de Mortimer & Anderson fortepiano uit Edinburg van 1836 (Coll. Museum Geelvinck), Alon Sariel een mandoline uit 1850 en Izhar Elias musiceert op een Guadagnini gitaar uit 1812.
CD ‘Paisiello in Vienna’
Variations on “Nel cor più non mi sento”
Beethoven, Hummel, Giuliani, Bortolazzi, Wanhal
Brilliant Classics 95301, december 2015
Alon Sariel – www.alon-sariel.com – originele Pilade Mauri mandoline (ca. 1850)
Izhar Elias – www.izharelias.com – originele Carlo Guadagnini gitaar (1812)
Michael Tsalka – www.michaeltsalka.com – originele Joseph Böhm fortepiano (ca. 1820)
Giovanni Paisiello
In 2016 is het 200 jaar geleden dat de operacomponist Giovanni Paisiello is overleden. Tegenwoordig zal niet iedereen weten wie Paisiello is, maar in zijn tijd was hij met zijn ruim 80 opera’s een van de meest productieve en geliefde componisten van komische opera’s (Opere buffe). Het uitgangspunt voor de CD Paisiello in Vienna is “Nel cor piu non mi sento”, een van de populairste aria’s in het vroeg 19e eeuwse Wenen. De componisten Beethoven, Giuliani, Bortolazzi en Wanhal schreven inventieve en duizelingwekkende variaties op dit thema van Paisiello. De variatiewerken op dit album worden afgewisseld met virtuoze stukken van Hummel en Beethoven.
De instrumenten mandoline, gitaar en fortepiano, waren in de mode in de vroeg 19e eeuw. Op deze opname klinken drie originele instrumenten uit die tijd. Alon Sariel bespeelt een Cremose mandoline uit ca.1850, Izhar Elias speelt op een Guadagnini uit 1812 en Michael Tsalka is te horen op een Böhm fortepiano van rond 1820.
Wenen in de vroeg 19e eeuw
De componisten op dit album waren bovenal zeer virtuoze instrumentalisten. Allen waren op de een of andere manier met elkaar verbonden. Zo gaven Hummel en Giuliani vaak samen concerten in Wenen. Hummel orkestreerde een of meerdere gitaarconcerten van Giuliani. Het was ook Hummel die zijn eigen mandolineconcert in 1799 speciaal voor Bortolazzi componeerde. En Giuliani speelde cello tijdens de premiere van Beethoven’s zevende symfonie.
Musici:
Alon Sariel (mandolin):
As both mandolinist and lutenist, Alon Sariel divides his time between his dedication to contemporary music, premiering dozens of works dedicated to him, and his immense passion for early music and historically informed performance. Mr. Sariel is the winner of numerous international awards, among them first prizes at the Heinrich Ignaz Franz Biber (AU), Ernst Bloch (UK) and Raffaele Calace (IT) competitions.
Alon Sariel has given lectures and master classes in Israel, the United States and Europe, in institutions such as the Trinity Collage of Music (London), Lilla Akademien (Stockholm), Kazan State Conservatory (Russia) and the Cambridge Performance Master Classes. Since his move to Europe in 2010, Mr. Sariel has been engaged in different socio-political projects such as the West-Eastern Divan Orchestra (Daniel Barenboim), Live Music Now (Yehudi Menuhin), Rhapsody in School (Lars Vogt). www.alon-sariel.com
Izhar Elias (guitar):
Izhar Elias is specialist in early music, chamber music and new music for guitar. He has given concerts, lectures, and masterclasses, and been the soloist in concertos with renowned orchestras, in Europe, Russia, south-east Asia and Australia. Izhar has won many national and international competitions. In 2011 he won the prestigious Dutch Music Prize, the highest musical award given by the Dutch government. Through extensive research, he has been able to recreate a musical language of the Baroque, Classic and Romantic periods using original instruments and historical methods. Izhar Elias has premiered over 50 works. In addition he mixes different artistic disciplines in his collaborations with choreographers, experimental film makers and theatre directors. www.izharelias.com
Michael Tsalka (fortepiano and harpsichord):
Winner of multiple prizes and grants, acclaimed Dutch/Israeli early keyboard performer and pianist Michael Tsalka is a versatile musician, who performs solo and chamber music repertoire from the Baroque era to our days. After studies in Israel, Germany and Italy, he graduated in 2008 from Temple University (U.S.A) with a D.M.A. in Piano Performance and an Masters degrees in Early Keyboard Performance and Chamber Music. Dr. Tsalka maintains a busy concert schedule, making presentations in Europe, the U.S.A., Canada, Asia, Russia, Australia, New Zealand and Latin America.
He has recorded sixteen CDs for the labels NAXOS/Grand Piano, Paladino Vienna, Brilliant Classics and Ljud & Bild Stockholm. Dr. Tsalka has been the artistic director of festivals in Mainland China, Sweden and Finland. Currently he is the artistic director of the Geelvinck Fortepiano Festival (Amsterdam). www.michaeltsalka.com