1-ste Prijswinnares MAf / Musica Antiqua Festival Brugge: Aurelia Visovan & Dominik Emanuel Wagner: Arpeggione: A Double Bass and Fortepiano Affair

10 augustus 2019 | 20.15 uur | Kerkzaal Luthermuseum in de Wittenberg, Amsterdam

Breaking news: on 7th August 2019, Aurelia Visovan won the 1st Prize of the prestigious Competition for Fortepiano of the Musica Antiqua Festival Bruges !

Title:

Arpeggione: A Double Bass and Fortepiano Affair: Works by J. S.  Bach, Beethoven, Schubert and Popper

Performers: 

Aurelia Visovan (Romania/Austria), fortepiano & Dominik Emanuel Wagner (double bass):

“Dominik Wagner and Aurelia Visovan invite you on a journey to discover the answer to this question, introducing and performing carefully selected masterpieces by great composers of four different eras. Get ready to be surprised!

Instruments:

D’Almaine Square piano (London c. 1830-40)
Zahler fortepiano (Brünn, c. 1805)
&
Contrabas

 

Programma: 

Johann Sebastian Bach (1685-1750)

Sonata for Viola da Gamba in D major, BWV 1028

  1. Adagio
  2. Allegro
  3. Andante
  4. Allegro 

Ludwig van Beethoven (1770-1827)

Horn Sonata in F major, Op.17

  1. Allegro moderato
  2. Poco Adagio, quasi Andante
  3. Allegro moderato

Franz Schubert (1797-1828)

Arpeggione Sonata, D. 821

  1. Allegro moderato
  2. Adagio
  3. Allegretto 

David Popper (1843-1913)

Concert Polonaise in D minor

Over de Arpeggione: een instrument en een accoord

De arpeggione, ook wel guitare d’amourguitarre-violoncell of bowed guitar genoemd, is volgens de meeste bronnen in 1823 ontworpen door de Weense gitaarbouwer Johann Georg Staufer (1778-1853).

De term bowed guitar was eigenlijk geen slechte benaming, omdat het instrument enkele belangrijke vormkenmerken van de gitaar verenigt met de gestreken speelwijze van de vioolfamilie. De term guitare d’amour is natuurlijk de mooiste: zoals bij de viola d’amore of de oboe d’amore verwijst hij naar de zachte, soms klagende klank. Maar de term die de geschiedenis heeft behouden is arpeggione. Staufer noemde zijn creatie zo omdat één van de belangrijkste eigenschappen van dit instrument het spelen van gebroken akkoorden was. (Het Italiaanse woord arpeggio betekent gebroken accoord). Vanaf 1871 werd de naam arpeggione de meest gebruikte. Dit was een gevolg van de publicatie in dat jaar van de populaire Arpeggione Sonate uit 1824 van Franz Schubert. (bron: Wikipedia)



Locatie

Kerkzaal Luthermuseum in de Wittenberg

Luther Museum in de Wittenberg De Geelvinck Salon heeft een nieuw onderdak gevonden in het gebouw, waar sinds juni  2019 het Luther Museum in is gevestigd, ook bekend als de Wittenberg. Deze naam is een verwijzing naar de stad waar Luther eens zijn stellingen bekend maakte. Het gebouw, dat dateert uit 1772, bevindt zich in de Plantagebuurt, tussen Weesperstraat en Roetersstraat, op de hoek, waar Nieuwe Kerkstraat en Nieuwe Keizersgracht samenkomen. Het adres van het Luther Museum en de kerkzaal is Nieuwe Keizersgracht 570.

The Geelvinck Salon has found a new home in the building, which since June 2019, houses the Luther Museum, also known as the Wittenberg. This name is a reference to the city where Luther once made his theses known. The building, which dates from 1772, is located in the Plantagebuurt between Weesperstraat and Roetersstraat on the corner where Nieuwe Kerkstraat and Nieuwe Keizersgracht meet. The address of the Luther Museum and the church hall is Nieuwe Keizersgracht 570.

Lees verder
Nieuwe Keizersgracht 570
1018 VG Amsterdam