Keiko Shichijo – fortepiano: ’the Innovative Beethoven’

7 december 2020 | 17.00 uur | Huize Kolthoorn, Heerde
Musicus/ensemble: Keiko Shichijo – (forte)piano 

De ‘innovatieve’ Beethoven, de componist die steeds blijft verrassen; die wel in de traditie bleef schrijven, maar ook voortdurend uit de vaste vormen brak; de ‘baanbreker’, die zich van het keurslijf van het Classicisme ontdeed en de ramen opengooide naar de Romantiek.

Instrument:

Andre Stein, Wenen, 1803

Programma

Ludwig van Beethoven (1770-1827):

Bagatelle Op. 33-1 in Es-dur (1801-1802)
Klaviersonate Nr. 17 in d-moll Op. 31-2 ‘Tempest’
1. Largo-Allegro
2. Adagio
3. Allegretto
——–       pause      ———

Carl Phillip Emanuel Bach (1714-1788):

Fantasie in A-dur Wq 58-7

Ned McGowan : Hallucination

Noriko Koide : Hyssop

Anna Höstman : Low Tide

Maurice Ravel (1878-1937):

Menuet sur le nom d’Haydn (1909)

Ludwig van Beethoven :

Bagatelle Op. 33-7 in As-dur

Toelichting op het programma

Keiko omschrijft haar titel en programmakeuze als volgt: ” Waar Beethoven mij altijd weer mee verrast, is hoe progressief en innovatief hij was ten opzichte van zijn tijdgenoten. Die Bagatellen zijn geen ’niemendalletjes’, hoewel hij ze zelf zo heeft genoemd. In deze korte pianostukjes komt hij voortdurend met inventieve, verrassende wendingen.
In de pianosonate Nr. 17, die later ’the Tempest’ / ‘der Sturm’ genoemd is, werkt hij een melodie- en ritmelijn uit, die uitmondt in een heftige extase, waarmee hij al zo vroeg in zijn componeren het vaste stramien van een pianosonate verlaat, maar ook  het breukvlak tussen classicisme en romantiek markeert.
Voorgangers als C.P.E. Bach waren al voorbodes van die drang om gevoelens in muziek uit te willen drukken. In ‘Hallucinations’ heeft Ned McCowan zijn inspiratie door een Fantasie van C.P.E. Bach muzikaal vertaald.

Beethoven & Componisten van nu

Beethoven nodigt ook uit om hedendaagse componisten naast hem te positioneren: de Japanse componiste Noriko Koide schreef met ‘Hyssop’ (een van oudsher bekend geneeskrachtig kruid) een stuk, speciaal voor fortepiano. ‘Low Tide’ van de Canadese Anna Höstman is voor moderne piano bedoeld, maar Keiko schuwt het experiment niet en probeert dit stuk nu uit op de Stein fortepiano uit ca. 1803. Het Menuet van Ravel, is een kort stuk, waarvan het thema is gebaseerd op Haydn’s naam, die bestaat uit vijf letters, die weer staan voor een vijf noten motief, dat op zijn beurt past precies op een 5-octaafse fortepiano – het instrument dat Haydn bekend heeft gemaakt en Beethoven – veeleisend als hij was – tot steeds weer nieuwe innovaties heeft gedwongen.’”

Keiko Shichijo – (forte)piano

De pianiste en fortepianiste Keiko Shichijo is een bijzondere stem in de wereld van zowel de klassieke als de hedendaagse muziek. Zij verbindt een traditionele Japanse sensitiviteit met een grondige kennis van de Europese historische uitvoeringspraktijk. Dit leidt tot een unieke visie, die zich openbaart in haar gevoel voor de muziek, voor de instrumenten, en voor hun achterliggende verhaal.

Zij is afkomstig uit Japan maar heeft het afgelopen decennium in Nederland gewoond. In vele internationale concoursen heeft zij prijzen gewonnen, waaronder twee maal het internationale oude muziek concours van Musica Antiqua te Brugge (solo, en met duo), het internationale oude muziek concours ‘A Tre’ in Trossingen, Duitsland, en de Minkoffprijs van uitgever Edition Minkoff.

Keiko Shichijo heeft met veel componisten samenwerkt, waaronder Tom Johnson, Helmut Lachenmann en Bernhard Lang. Recentelijk bracht zij met Janacek Philharmonic de premier van het piano concerto van Ben Richter.

Zij is een professor voor piano in KASK conservatorium Gent en voor fortepiano op de Fontys Academy of Music and Performing Arts in Tilburg. Voor de 2019 editie van de International Competition Musica Antiqua, catagorie Fortepiano, was Keiko een jury lid.

Recent was zij te horen op onder meer het festival Printemps des Arts (Frankrijk), het Oude Muziek Festival te Utrecht, het MA Festival (België) en Canberra International Festival (Australië).

Keiko Shichijo studeerde fortepiano bij Stanley Hoogland en orgel bij Pieter van Dijk aan het Conservatorium van Amsterdam, en bekwaamde zich in de hedendaagse muziek bij Daan Vandewalle aan het Koninklijk Conservatorium van Gent, België.

Keiko Shichijo treedt wereldwijd op, met zowel solorepertoire als kamermuziek.

 



Locatie

Huize Kolthoorn

De Gelderse villa Huize Kolthoorn in de gelijknamige buurtschap, werd in 1880 op een steenworp van de grote en veel oudere boerderij van het landgoed gebouwd. Indertijd omvatte het landgoed - gelegen tussen de IJssel en de Noord-Veluwe - eveneens het aanpalende bos- en heidegebied (nu Landgoed Boshoven). Het landgoed werd in 1899 aangekocht door de gevierde kunstschilder Jan L. Kleintjes (1872-1955) en zijn vrouw Hedwig Kleintjes - van Osselen (1871-1936), dochter van de bekende kinderboekenschrijfster, Berta van Osselen - van Delden (1847-1936) en zelf ook kunstenares. Kolthoorn groeide in die jaren uit tot een centrum waar kunstenaars van diverse pluimage elkaar ontmoetten.

Lees verder
Kamperweg 23
8181 CS Heerde