New Frontiers – New Compositions for Historic Piano’s

29 oktober 2016 | 20.00 uur | Conservatorium van Amsterdam, Amsterdam

Nederlandse- en wereldpremières van eigentijdse composities voor historische piano in het festivalthema ‘fortepiano en revolutie‘.

Met introducties door de Australische componiste Ann Carr-Boyd en de Finse componist Antti Auvinen. Ook de Italiaanse componist Gabriele Toia en de Griekse (in Nederland wonende) componiste Aspasia Nasopoulou zullen tijdens het concert kort hun werk toelichten.

Vijf jaar geleden zijn wij gestart met Nederlandse en buitenlandse componisten te stimuleren nieuwe composities voor de tafelpiano – en de laatste twee jaar eveneens de fortepiano – te schrijven. In eerste instantie in de vorm van een concours, maar omdat het uiteindelijk niet zinvol is zo uiteenlopende composities te vergelijken worden de ingezonden stukken de laatste paar jaar uitsluitend als beoordeeld in de zin dat de door ons aanvaarde composities door ons worden uitgevoerd en desgewenst van commentaar voorzien. Jaarlijks ontvangen wij vanuit de gehele wereld nieuwe composities.

 

Uitvoerenden zijn, op fortepiano: Megumi Tanno, Michael Tsalka (tevens artistiek leider), Diana Weston en Kaoru Iwamura.
Alsmede: Alon Sariel op mandoline en Izhar Elias op klassieke gitaar.

Op het programma staan werken van: Aspasia Nasopoulou, Haruyo Horie, Ann Carr-Boyd, Elena Kats-Chernin, Leonardo Coral, Gabriele Toia, Max Yount, Jasna Velickovic, Tomi Räisänen en Antti Auvinen.

Wij zijn Martijn Padding en Aspasia Nasopoulou dankbaar voor hun inzet en advies voor ‘New Frontiers’.

Dit concert wordt mede mogelijk gemaakt door het Conservatorium van Amsterdam, dat ons de Sweelinckzaal ter beschikking heeft gesteld.

 

Instrumenten:
– tafelpiano gebouwd door Johann Christoph Zumpe (1726-1790) en Gabriel Buntebart (?-1795) te Londen in 1769; klavierbreedte GG-f3 (Museum Geelvinck); voorheen Finchcocks Collectie (VK) en gerestaureerd door Lucy Coad
– tafelpiano gebouwd door John (Johannes) Pohlman (?-1793) in Londen omstreeks 1770; klavierbreedte F-f3 (Sweelinck Collectie / Museum Geelvinck)
– tafelpiano gebouwd door de uit Litouwen afkomstige Karl David Kursch (1779-1849) in Berlijn omstreeks 1810-1820, klavierbreedte EE-f4 (Sweelinck Collectie / Museum Geelvinck); recent gerestaureerd door Gijs Wilderom met steun van het Sluyterman van Loo Fonds
– fortepiano gebouwd door Joseph Angst (1786-1842) in Wenen, ca. 1830, klavierbreedte: CC-g4 (Sweelinck Collectie); restauratie en revisie door Gijs Wilderom (in opdracht van Museum Geelvinck)
– fortepiano gebouwd door Joseph Schneider (1812-?) in Wenen ca. 1842-1845 (opus 209), klavierbreedte: CC-a4 (Sweelinck Collectie); restauratie en revisie door Gijs Wilderom (in opdracht van Museum Geelvinck)

 

Programma:

Introductie door de componisten Ann Carr-Boyd (Australië) en Antti Auvinen (Finland).

Jasna Velickovic (geb. 1974, Servië)
Sizif’s song

Max Yount (geb. 1930, V.S.)
Praeludium (2003)
Toccata Prima (1987)
Nederlandse premieres

Ann Carr-Boyd (geb. 1938, Australië)
Suite for Diana (2015)
gecomponeerd voor Diana Weston; zij voert het stuk eveneens uit
Nederlandse premiere
I. The Wild Colonial Boy
– Interlude
II. Two Latvian Folk Songs
Interlude
III. Gulumkan

Aspasia Nasopoulo (geb. 1972, Griekenland)
OCHTO (2016)
gecomponeerd voor Michael Tsalka; hij voert het stuk eveneens uit
Wereldpremiere

Haruyo Horie (geb. 1972, Japan)
A Friend, Suite fo four hands (2016)
gecomponeerd voor Megumi Tanno en Michael Tsalka; zij voeren het stuk eveneens uit
Wereldpremiere

1. Prologue
2. In depressed mood
3. With a light heart
4. Sharing thoughts
5. Rhythmically
6. Grotesquely
7. Warmly
8. Carried by the stream
9. With heavy steps
10. Giga
11. Sotto voce
12. From darkness to light

‘A Friend’ is geïnspireerd op het volgende gedicht:

People travel,
We ride in small boats.

Some days the waters are calm,
Other days the waves toss us around.

We watch the world from our little vessels.

The view grows more distant… then nearer,
Countless boats pass by.

Encounters of happiness and joy,
Boats always moving back and forth.

One boat can never hold two of us.

Each boat is small, with room for just one.

From birth to death
Each boat belongs to just a single person.

Pauze

Elena Kats-Chernin (geb. 1957, Australië)
Dance of the Paper Umbrellas
The Rain Puzzle
Nederlandse premieres eerder in dit festival op 23 oktober in Kapel op ’t Rijsselt, Eefde

Leonardo Coral (geb. 1962, Mexico)
Toccata, for four hands (2016)
gecomponeerd voor Michael Tsalka en Diana Weston; zij voeren het stuk eveneens uit
Nederlandse premiere

Gabriele Toia (b. 1967, Italië)
Variations on a Ground (2016)
Opgedragen aan Michael Tsalka; hij voert het stuk eveneens uit
Nederlandse premiere

Tomi Räisänen (geb. 1976, Finland)
Inside a Mechanical Clock (2015)
Opgedragen aan Alon Sariel (mandoline), Izhar Elias (klassieke gitaar) en Michael Tsalka (fortepiano); zij voeren het stuk eveneens uit

Antti Auvinen (geb. 1974, Finland)
Trio (2016)
Opgedragen aan Alon Sariel, Izhar Elias en Michael Tsalka; zij voeren het stuk eveneens uit
Wereldpremiere

———————————————————————

Contemporary Composers

Australia’s contribution to this concert of contemporary music comes from Ann Carr-Boyd. Ann has been composing for over 50 years and shows no sign of slowing down. Indeed she joins us in person at the Geelvinck Festival talking about her work, her influences and the things that keep her going. She is one of Australia’s foremost composers, carrying on a career in music (teaching and composition) while bringing up a family of 3 girls. She holds a flag high for women’s emancipation while quietly going about her business. Known for her ability to absorb music from her surrounds, she revels in music of many descriptions and is one of the most intuitive composers for harpsichords in Australia.

 

—————————————————————————–

Breng de Mesenliches Fortepiano weer tot leven!

Door middel van een crowdfundingactie proberen wij voldoende fondsen bijeen te krijgen om de restauratie van de Mesenliches Fortegrand te kunnen bekostigen. Het streefbedrag is € 15.000 en daarvan is al ruim  80% geschonken. Kijk op www.voordekunst.nl/fortepiano hoe u kunt meehelpen deze zeldzame historische piano weer bespeelbaar te maken, zodat u straks ook kunt genieten van de prachtige klanken van deze Mesenliches Fortegrand uit 1820!

 

 

 

 

 

 



Locatie

Conservatorium van Amsterdam

Het Conservatorium van Amsterdam (CvA) is het grootste en meest veelzijdige conservatorium in Nederland. Met een populatie van ca. duizend studenten, een uitstekend docentencorps, gesitueerd in het hart van Amsterdam, profiteert het CvA optimaal van het rijke Amsterdamse muziekklimaat en is het in staat studenten op te leiden tot musici op het hoogste niveau..



Lees verder
Oosterdokskade 151
1011 DL Amsterdam
020 - 527 75 50

Bezoek website