Alexandra Nepomnyashchaya & Richard Egarr: Virtuosi Verrassend Vierhandig!
11 augustus 2018 | 20.00 uur
| Muziek Museum Zutphen, Zutphen
Oudste bespeelbare piano in de collectie: Zumpe 1769
In dit programma worden maar liefst drie verschillende historische piano’s bespeelt, waaronder de oudste in onze collectie: een tafelpiano gebouwd door de man die de tafelpiano naar Londen heeft gebracht, waar dit instrument een ongekend succes is geworden. Johann Christoph Zumpe (pre-1735 – 1783) bouwde dit instrument samen met zijn compagnon Buntebart in 1769. Het instrument werd volledig gerestaureerd voor de Finchcocks Collectie door Luci Coad, die wereldwijd geldt als de specialist op dit terrein. Sedert vorig jaar is het de trots van onze collectie.
Conrad Graf en Pleyel
De andere instrumenten die Richard en zijn – hoogzwangere – jonge echtgenote Alexandra bespelen, mogen er ook zijn: twee fortepiano’s uit de formidabele Collectie Beunk: een Conrad Graf uit Wenen, 1826, en een Pleyel uit Parijs (1842). U hoort en ziet de geschiedenis van de klassieke en romantische pianomuziek aan u voorbij trekken. Richard geeft hierover eveneens uitleg (in het Engels).
Richard Egarr
De internationaal gevierde, Britse pianist, klavecinist en dirigent Richard Egarr (o.a. artistiek directeur van de Academy of Ancient Music in Londen en ‘Artist in Residence for Historical Performances’ aan de Juilliard in New York) is één van de meest bekende leerlingen van Gustav Leonhardt. Als geen ander weet hij historische piano’s tot leven te brengen. Eén van zijn specialismen is Dussek, waarover hij in ons festival ook een masterclass geeft.
Alexandra Nepomnyashchaya
Richard speelt quatre-mains met zijn vroegere leerlinge, de Russische fortepianiste Alexandra Nepomnyashchaya, waarmee hij een perfect samenspel heeft ontwikkeld.
Johann Christian Bach op de Zumpe tafelpiano
Op het programma staat eerst Johann Christian Bach (1735 – 1782), Johann Sebastian Bach’s jongste zoon, die vanaf 1762 in Londen furore maakte met werken voor de toen en vogue gerakende fortepiano en die daarmee Zumpe’s tafelpiano’s tot zo’n groot succes maakten: de geëngageerde muziek van de rebelse jaren in de aanloop naar de Amerikaanse Onafhankelijkheidsoorlog en de Franse Revolutie, die de wereld voorgoed zouden veranderen. Vanzelfsprekend wordt dit gespeeld op de Zumpe-tafelpiano: u luistert naar de muziek, zoals die toen in de huiskamers van de intellectuele aristocraten en gegoede burgers geklonken moet hebben.
Dussek op de Pleyel fortepiano
Daarna hoort u een werk van Jan Ladislav Dussek (1760-1812), een Tsjechisch componist, die als één van de eerste virtuoze pianisten in een groot aantal hoven en concertzalen optrad, van Londen tot Milaan en St. Petersburg. Hij verbleef bijna tien jaar in Londen en was daar de drijfveer voor de ontwikkeling van de fortepiano door Broadwood en Stodart. Als eerste speelde hij op de door Broadwood ontwikkelde zes-octaaf fortepiano, toen een muziekinnovatie van jewelste. Zijn werk wordt gezien als de voorloper van de Romantiek (denk daarbij vooral aan Franz Liszt). Gespeeld wordt op een Parijse Pleyel fortepiano uit 1842, die volgens Egarr zorgt voor de juiste “…. oooompf”..
Schubert op de Weense Conrad Graf fortepiano
Daarna is het de beurt aan Schubert. Richard en Alexandra spelen op “de Rolls Royce” van de Weense pianobouw, een Conrad Graf uit 1826 (Coll. Beunk). Evenals de Pleyel is dit instrument uit de internationaal gevierde Collectie Beunk.
Geniet van muziek op de authentieke instrumenten waarvoor de componisten deze oorspronkelijk schreven.
Bekijk concertprogramma >