Geelvinck Salon in het Cromhouthuis: MirAnDa Trio met ‘De Nachtegaal’
17 september 2017 | 16.45 uur
| Museum het Cromhouthuis, Amsterdam
Het MirAnDa Trio, in de bijzondere bezetting van harp ( Mirjam Rietberg), zang (Anna Azernikova) en fluit (Dasha Beltiukova) brengt bijzondere muziek in een zeer gevarieerd en interessant programma.
Het steeds groeiend repertoire van dit ensemble bestaat naast arrangementen van bekend en vaker uitgevoerd werk, ook uit door de musiciennes ontdekte composities en speciaal voor het trio geschreven stukken.
Het repertoire varieert van barok tot hedendaags en bevat niet alleen werken voor trio, maar ook voor harp met alleen fluit of stem, voor fluit met stem en solo.
MirAnDa Trio:
Mirjam Rietberg – harp
Anna Azernikova – sopraan
Dasha Beltiukova – dwarsfluit
Programma: De Nachtegaal.
Solo, duo en trio werken van componisten uit Tsjechië, Spanje, Frankrijk en Rusland.
Melancholieke en uitbundige werken van o.a. Dvořák, Saint-Saëns, Ravel en Alyabiev.
Philippe Gaubert (1879-1941)
Soir Païen (zang, fluit en harp)
Camille Saint-Saëns (1835-1921)
Une flûte invisible
Bolero “El desdichado” (zang, fluit en harp)
Alexander Alyabiev (1787-1851)
Nachtegaal (fluit en harp)
Alphonse Hasselmans (1820-1869)
Gitana (harp solo)
Antonín Dvořák (1841-1904)
Zigeunermelodieën
——– Pauze ——–
Maurice Ravel (1875-1937)
Cinq mélodies populaires grecques
Le Réveil de la Mariée
Là-bas, vers l’église
Quel galant m’est comparable
Chansons des ceuilleuses de lentisques
Tout gai!
Isaac Albeniz (1860-1909)
Sevilla (fluit en harp)
Toelichting:
Dasha Beltiukova geeft een toelichting op de betekenis van de Russische componist Alexander Alyablev:
Alexander Alyabiev was a Russian composer known as one of the fathers of the Russian art song. He wrote seven operas, twenty musical comedies, a symphony, three string quartets, more than 200 songs, and many other pieces
Alyabiev’s most famous work is The Nightingale (Соловей), a song based on a poem by Anton Delvig. It was composed while Alyabiev was in prison, in 1825. It has entered Russian consciousness as akin to a folk song.
The song became more widely known after having been introduced into Rosina’s singing lesson scene in Giochino Rossini’s ‘The Barber of Seville’ by Pauline Viardot, followed by Adelina Patti and Marcella Sembrich.
Mikhael Glinka wrote piano variations based on the song, as did Milly Balakirev. Franz Liszt also wrote a transcription of it.
It was one of Pyotr Ilyich Tchaikovsky’s favourite songs from his earliest childhood, as his mother often sang it to him.
De Geelvinck Salon maakt dankbaar gebruik van de SKIP-regeling van het Fonds voor Podiumkunsten.
Bekijk concertprogramma >Locatie
Museum het Cromhouthuis
Het Cromhouthuis vertelt het verhaal van de roemruchte familie Cromhout, die bijna twee eeuwen lang de panden aan de Herengracht 366-368 bewoonde. Hun huizen zijn vandaag de dag nog net zo imposant en fraai als destijds in de Gouden Eeuw. Het Bijbels Museum bevindt zich op de bovenste verdiepingen.Lees verder