Opening 5e Geelvinck Fortepiano Festival en het 3e Pianoduo Festival Amsterdam

8 oktober 2015 | 20.15 uur | Amstelkerk, Amsterdam

Opening van Geelvinck Fortepiano Festival
in samenwerking met het Pianoduo Festival

De opening van de vijfde editie van het Geelvinck Fortepiano Festival gaat van start in Museum Geelvinck met een pre-concert inleiding door fortepianist en artistiek leider van ons festival, Michael Tsalka, tezamen met de Italiaanse fortepianist, Gabriele Toia, waarna het eigenlijke concert in de nabijgelegen Amstelkerk plaatsvindt.

De pre-concert inleiding vooraf heeft de vorm van een korte ‘lecture-recital’, waarbij voorbeelden worden gegeven op de Weense Böhm fortepiano (c. 1820) en op de Londense Stodart fortepiano (c. 1815). Deze inleiding vindt plaats op de beletage van het Geelvinck Hinlopen Huis, ingang Keizersgracht 633 (drie minuten lopen van de Amstelkerk).

Het door ons georganiseerde concert vormt een samenwerking met het derde Pianoduo Festival Amsterdam, omdat dit jaar één van de drie thema’s van ons festival ‘quatre-mains’ / ‘duo playing’ is. Dat valt samen met het uitgangspunt van het Pianoduo Festival Amsterdam.

 

Piano duo’s:

Michael Tsalka en Gabriele Toia
op de Pohlman tafelpiano (c. 1770) en de Zahler fortepiano (c. 1805)

Willem Brons en Wakana Shimizu
op de Romain d’Ansembourg Erard-vleugel (1892)

 

Programma:

19.15 uur, Geelvinck Hinlopen Huis:
pre-concert lecture by Michael Tsalka and Gabriele Toia (Engelstalig)

‘Van pianoforte tot fortepiano – Pianoduo in vervlogen tijden’ /
‘Piano Duos in the Classical Period: instruments, technique and expression’

20.15 uur, Amstelkerk:
Opening Concert in collaboration with the Pianoduo Festival Amsterdam

 

Repertoire:

Johann Christian Bach (1735-1782):
Sonata for four hands in A Major

(Tsalka/Toia)

  1. Allegro con spirito
  2. Rondo. Allegretto

Eucharius Florschutz (1756-1831):
Grande Sonata for four hands in E-Flat Major.
Edited by Daniel Bernhardsson in Stockholm, 2014, World Premiere

(Tsalka/Toia)

  1. Allegro spiritoso
  2. Larghetto affettuoso
  3. Allegro Assai

George Gershwin (1898-1937):
A selection of Songs:

(Toia/Tsalka)

  1. It Ain’t Necessarily So
  2. Summertime
  3. Nice Work If you Can Get It
  4. I Got Plenty O’ Nutting’

———————-             Pauze            ———————–

Paul SanGregory (b. 1964, Taiwan/U.S.A.):
Capricious Fantasy (Taiwan, 2013, dedicated to Michael Tsalka). Dutch Premiere.

(Tsalka, solo)

Bela Bartók (1887-1944):
Four pieces from Mikrokosmos:

(Toia, solo)

— Syncopation

— Free Variations

— Minor Seconds, Major Sevenths

— Dance in Bulgarian Rhythm No. 2

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791):
Sonata in F Major, K. 497

(Brons/Wakana)

  1. Adagio – Allegro di molto
  2. Andante
  3. Allegro

 

Met een pre-concert lecture-recital op twee vroeg-19e eeuwse fortepiano’s opent artistiek leider, dr. Michael Tsalka, samen met de Italiaanse fortepianist en jazz-improvisator Gabriele Toia de vijfde editie van het jaarlijkse Geelvinck Fortepiano Festival in de stijlkamers van het Museum Geelvinck Hinlopen Huis te Amsterdam.

Vervolgens vindt het eigenlijke concert plaats in de Amstelkerk, gelegen op een steenworp afstand van Museum Geelvinck. Tsalka en Toia spelen op een tafelpiano gebouwd door Johannes Pohlman in Engeland omstreeks 1770 en op een fortepiano met Weens mechaniek gebouwd door Johann Zahler in Brünn (Brno) rond 1805. De Pohlman is het oudste instrument uit de Sweelinck Collectie en stamt uit de begintijd van de piano: de erg verfijnde klankkleur heeft nog veel weg van het klavecimbel, maar is ook duidelijk al een piano.

Tsalka en Toia brengen, veelal vierhandig, fascinerende vertolkingen van werken van Bach, Bartók (vier delen uit ‘Mikrokosmos’) en Gershwin. Intrigerend is de Grote Sonate voor vierhanden van de organist en operaschrijver Eucharius Flotschütz (Rostock, 1756-1831), die hierover in 1810 schreef: “ein reines Gemählde meiner Individualité”. De nu uitgevoerde versie is speciaal door Daniël Bernhardsson (Stockholm, 2014) voor Tsalka geredigeerd (slechts twee publicaties hebben de tand des tijds overleefd) en is een wereldpremière. Bovendien voert Tsalka de speciaal voor hem in 2013 geschreven compositie ‘Capricious Fantasy’ van Paul SanGregory (Taiwan, 1964) uit; een Nederlandse première.

De concertavond wordt afgerond door Willem Brons samen met zijn ongewoon begaafde studente Wakana Shimuzu. Zij spelen vierhandig een sonate van Mozart op een Erard-vleugel uit 1892. Deze salonvleugel van uitnemende kwaliteit, is afkomstig uit de nalatenschap van de vorig jaar plots overleden fotograaf en aficionado, Romain graaf de Marchant et d’Ansembourg, voor wie de historische fortepiano een ware passie was. Zijn levenspartner heeft onlangs twee van zijn Erard-vleugels aan de door het Museum Geelvinck beheerde Sweelinck Collectie in gebruik gegeven. Vanavond kunt u hiervan één beluisteren.

Dit jaar is één van de drie kernthema’s van het festival ‘duo play / quatre mains’. Vandaar de samenwerking met het DuoPiano Festival, waarmee deze concertavond samenvalt.

 

De Amstelkerk

De Amstelkerk, een eigenzinnige houten kerk op een van de mooiste pleinen van Amsterdam. De 17e-eeuwse Amstelkerk is van noodkerk, waar naar men zegt Napoleon ooit zijn paard stalde, uitgegroeid tot een sfeervolle locatie met prachtige akoestiek. De Amstelkerk is onderdeel van Stadsherstel Amsterdam N.V.

Adres: Amstelkerk, Amstelveld 10, Amsterdam, ingang Reguliersgracht

 

 



Locatie